Thonik ontwerpt nieuwe huisstijl Scheepvaartmuseum

Thonik ontwerpt nieuwe huisstijl Scheepvaartmuseum
  • Design
  • 8 mei 2019 @ 10:49
  • 10892 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

De nieuwe huisstijl van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum is ontwikkeld door het eveneens Amsterdamse Thonik. Het ontwerpbureau gebruikte kompaslijnen als leitmotiv.

De nieuwe visuele identiteit bestaande uit logo, lettertype en leitmotiv moet het nieuwe motto van het museum – water verbindt werelden – verbeelden. Donderdag 9 mei is de lancering als onderdeel van de herinrichting van het museum waarbij meer nadruk wordt gelegd op de collectie en het gebouw. Vrijdag 10 mei openen twee nieuwe presentaties: de Hoofdgalerij met de tentoonstelling Republiek aan Zee en de presentatie Cartografie & Curiosa. De entree van het museum en het ‘Open Plein’ zijn heringericht door Studio Linse.

Tweetalig
Het nieuwe typografische logo in lettertype Akkurat is tweetalig. De blauwtinten van de huisstijl moeten het geheel een maritieme uitstraling geven en voor de doelgroep gezinnen is er een uitgebreider kleurenpalet voor een speelser effect.

Leitmotiv
De overkapping van de binnenplaats ontworpen door architect Laurent Ney vormde de inspiratiebron van de huisstijl. Het ontwerp is geïnspireerd op de kompaslijnen van oude zeekaarten. Dit leitmotiv keert in verschillende vormen, groottes en uitsneden terug in on- en offline communicatie-uitingen.

Top-5
Het Scheepvaartmuseum presenteert topstukken uit één van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak, toont het museum werk van hedendaagse internationale kunstenaars en vormgevers. Met 350.000 bezoekers per jaar staat het museum in de top-5 van de meest populaire, leerzame dagattracties van Nederland en is een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers.


In onze rubriek Logo x Logo - gebaseerd op het gelijknamige boek van design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus - deelde Co-founder Thonik Thomas Widdershoven zijn twee favoriete logo's.

 

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken