No nonsens Dacia blaast 15 kaarsjes uit

No nonsens Dacia blaast 15 kaarsjes uit
  • Design
  • 25 mei 2020 @ 09:32
  • 16169 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Automotive

Van een enkel model tot een uitgebreid, gevarieerd assortiment en 6,5 miljoen klanten: Dacia viert zijn 15-jarig bestaan. Het automerk viert dit met een jubileumeditie.

Dacia werd in 1966 opgericht in Roemenië en had direct vanaf het begin al een sterke connectie met Renault. Het eerste model kwam alleen in het thuisland op de markt: de Dacia 1100. Deze auto was grotendeels gebaseerd op de Renault 8 en werd gebouwd met onderdelen uit Frankrijk.

In 1999 nam Groupe Renault de Roemeense fabrikant over met een duidelijke visie: de expertise en geografische ligging van Dacia benutten om zo de voordeligste sedan in het dan opkomende Oost-Europa op de markt te brengen. Voor het eerst in de auto-industrie werd de ‘design to cost-‘methode toegepast om een auto te creëren tegen een bepaalde streefprijs. Deze methode was destijds revolutionair. Zonder concessies te doen aan betrouwbaarheid en veiligheid werd kostenoptimalisatie een vereiste in elke ontwikkelingsfase van de auto. De uiteindelijke verkoopprijs van de auto werd in elke stap van de ontwikkeling meegenomen. Daarnaast werden extra kosten bespaard door het gebruik van beproefde technologie van Groupe Renault. Van het eerste ontwerp tot de uiteindelijke productie opereerden de Dacia-projectteams als een startup: beginnen vanaf nul en werken met een klein budget.

Gesteund door het succes van de Logan breidde Dacia het aanbod in 2008 uit met de Sandero en de crossover-variant Sandero Stepway. In 2010 volgde de introductie van de Dacia Duster. Dit populaire model heeft het SUV-segment – dat voorheen alleen uit topmodellen bestond – aanzienlijk toegankelijker gemaakt. Beide nieuwe modellen zijn uitgegroeid tot een groot commercieel succes, doordat Dacia trouw is gebleven aan de waarden die het merk zich eigen heeft gemaakt: ruim, eenvoud, robuustheid en een onverslaanbare prijs.

De Dacia Sandero (inclusief Sandero Stepway) was in 2018 de bestverkochte auto in Europa in de particuliere markt. In totaal zijn er 2,1 miljoen exemplaren verkocht sinds de introductie. Van de Dacia Duster zijn er 1,6 miljoen stuks verkocht sinds 2010. Dacia blijft inspelen op de essentiële behoeften van klanten met eenvoudige, betrouwbare en robuuste auto's, zonder overdaad. In 2007 breidde Dacia het aanbod verder uit met de Logan MCV (stationwagen) en in 2012 met de Lodgy (MPV) en Dokker (MPV en bestelwagen). Dankzij de enthousiaste klanten geniet het merk bovendien van een actieve gemeenschap van fans en ambassadeurs. Dacia is nu het vijfde bestverkochte merk in Europa in de particuliere markt.

Behoeften van morgen

Als antwoord op de milieu-uitdagingen levert Dacia op de meeste personenmodellen een Bi-Fuel-uitvoering (benzine en LPG) aanbiedt. Voortbouwend op tien jaar expertise van Groupe Renault heeft de volgende Dacia-revolutie betrekking op betaalbare elektrische voertuigen. In maart 2020 werd de elektrische Dacia Spring Concept onthuld, de eerste volledig elektrische Dacia.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken