Instagram, de digitale Polaroid
- Design
- 27 mrt 2017 @ 10:00
- Link
-
Hans van der Vliet
Studio manager
Leoprinting - Social mediaVisual id
- 27 mrt 2017 @ 10:00
- Hans van der Vliet
Instagram, de waanzinnig populaire app voor mobiele telefoons en tablets om foto’s mee te delen, heeft een interessante link met de goede oude Polaroid-camera uit de vorige eeuw.
Instagram werd opgericht op 6 oktober 2010 te San Francisco door Kevin Systrom en Michel Krieger. De app werd aanvankelijk alleen ondersteund voor de iPhone, iPad en iPod touch. Inmiddels is Instagram behalve op Apple ook op Android verkrijgbaar.
In april 2012, anderhalf jaar later, kocht Facebook Instagram met zijn 12 personeelsleden voor $ 1.000.000.000 in contanten en aandelen. Dat is wel heel erg snel verdiend!
Waarom is Instagram zo populair?
Voor buitenstaanders is het een raadsel waarom deze simpele applicatie al meer dan 100.000.000 keer is gedownload.
Voor de veelal jonge gebruikers is de applicatie echter een uitkomst, omdat je in enkele minuten op intuïtieve wijze een foto retoucheert, waardoor deze een professionele look krijgt. Combineer dat met de social media-aspecten en de eenvoudige wijze van sharen via Twitter & Facebook en het succes is verklaard.
Het bijzondere aan Instagram is dat het ook fungeert als een social network. Net als met bijvoorbeeld Twitter kun je andere Instagram-gebruikers (Instagrammers) volgen en anderen kunnen jou weer volgen.
Instagram refereerde vooral in het begin aan de Polaroid-camera uit de vorige eeuw. Het eerste logo verwees daarnaar. De filters in Instagram leken een beetje op het direct klaar-resultaat wat vroeger uit deze camera kwam. De link die Instagram in eerste instantie koos met de Polaroid-camera is met het nieuwe logo verdwenen.
Bewerken
Je hoeft helemaal niet creatief te zijn om tóch een creatief uitziend resultaat te krijgen. Je kunt kiezen uit een flink aantal kant en klare filters: een tikje op de knop is voldoende.
Instagramwalk
In een aantal plaatsen worden speciale Instagramwalks georganiseerd. Dan wordt er samen gewandeld en worden er onderweg mooie plaatjes geschoten en natuurlijk ter plekke van effecten voorzien.
Instagram voor bedrijven
Hoewel sommige marketingdeskundigen zich afvragen of er wel een winstgevend businessmodel bestaat voor Instagram, zijn er toch steeds meer grote bedrijven die een account aanmaken om regelmatig foto’s te delen. Zo heeft ‘Starbucks Coffee’ bijvoorbeeld 204 foto’s en 781.000 volgers.
Instagram Stories
Het in 2016 geïntroduceerde Instagram Stories is een duidelijk antwoord op Snapchat, de app die steeds populairder wordt bij jongeren. Wat is Instagram Stories? Instagram Stories is een compilatie van foto’s of video’s die slechts één dag zichtbaar blijven voor je volgers.
Als je even googelt op ‘most liked photo’s on Instagram’ dan zie je wel waarom het gaat: sterren. Selena Gomez schijnt het erg goed te doen en een zwangere Beyoncé.
Dit blog is geschreven door Hans van der Vliet, studiomanager Leoprinting.nl.
-
Hans van der Vliet
- Werkt bij: Leoprinting
- Functie: Studio manager
- Website:https://www.leoprinting.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management