[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders

[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
  • Design
  • 21 apr 2023 @ 11:23
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?

Je kent dat wel: die bahnburners die vastgekleefd zitten op de linkerbaan. In sommige gevallen zijn net supercars als Ferrari en Maserati die ons voorbij zoeven, maar in real live uiteraard veel meer de Mercedessen, BMW’s, Audi’s en Porsches.

ScrapCarComparison is een Engelse vergelijkingswebsite voor de prijzen van sloopauto’s en heeft in de loop van de jaren veel diensten en services voor autorijders ontwikkeld. Zo zijn zij ook gaan onderzoeken welke berijder bij welk automerk past en hanteerden daarbij de volgende onderzoeksvraag.

Which Drivers Are Most Likely To Be Psychopaths…  And How Do You Rank?

Er kunnen veel generalisaties worden gemaakt over jou als bestuurder, waarbij mensen je rijstijl stereotyperen op basis van je leeftijd, geslacht en functie.

Het type auto dat je rijdt kan ervoor zorgen dat anderen op de weg je ook beoordelen, waarbij bepaalde merken of zelfs kleuren een reputatie met zich meebrengen.

De uitdrukking "rijden als een psycho" kan verwijzen naar iemand die gevaarlijk rijdt, maar zijn sommige automerken bestuurders psychopathischer dan anderen?

SCC-onderzoeksbureau 3GEM gaf opdracht om bij 2.000 bestuurders een psychopathietest af te leggen. Waarbij de scores aangeven hoe waarschijnlijk het is dat je kenmerken van psychopathie zou vertonen (inclusief oppervlakkige charme, grandioos gevoel van eigenwaarde en een gebrek aan wroeging of schuldgevoel). Op basis van deze resultaten werd vervolgens een gemiddelde psychopathiescore berekend voor de verschillende groepen bestuurders, gecategoriseerd op merk en kleur.

BMW en Audi-rijders hebben de meeste psychopathische neigingen

Volgens het onderzoek waren bestuurders met de hoogste likeability van een psychopaat BMW-rijders met een gemiddelde psychopathiescore van maar liefst 12,1 uit 36. De studie onthulde dat de gemiddelde score op de psychopaattest bij alle bestuurders 6,6 was, dus BMW-rijders vertonen waarschijnlijk aanzienlijk meer psychopathische eigenschappen dan de gemiddelde bestuurder, met scores van bijna het dubbele van het gemiddelde

De hoog scorende BMW rijders werden op de tweede plaats op de voet gevolgd door Audi-rijders, met een gemiddelde een psychopathiescore van 11,7. Wat betekent dat ze meer kans hebben op eigenschappen zoals narcisme en pathologisch liegen. Fiat rijders komen zeer verrassend op de 3e plaats. Lees hier hoe de andere merken scoren.

Rang      Automerk            Gemiddelde psychopathiescore (/36)

1             BMW     12.1

2             Audi       11.7

3             Fiat        7.0

4             Mazda   6.4

5             Honda   6.3

6             Ford       6.1

7             Mercedes-Benz 5.9

8             Citroen  5.8

9             Volkswagen        5.4

10          Hyundai               5.3

11          Renault 5.3

12          Andere merken 5.3

13          Volvo     5.2

14          Nissan   5.0

15          Peugeot               4.8

16          Toyota   4.7

17          Vauxhall (Opel)  4.7

18          Kia         4.2

19          Skoda    3.2

Rijders van elektrische auto’s zijn nog een graadje erger

Hetzelfde onderzoek gaf aan dat rijders met elektrische auto’s nog meer asociale rijders zijn...

Brandstoftype    Gemiddelde psychopathiescore (/36)

Elektrisch            16.0

Hybride 9.8

Diesel    7.0

Benzine 5.2

Zelfs de kleur van je auto bepaalt je rijgedrag

Ook heeft ScrapCarComparison onderscheid gemaakt op basis van autokleuren. Daar kwam uit dat mensen met een gouden (12,7) of bruine (12,2) auto een hoge ‘psychopathiescore’ hebben.

De kleuren zilver (5,5) en rood (4,9) scoren het laagst. Ook kwam uit de vragenlijst naar voren dat mensen met een gepersonaliseerde nummerplaat een hogere score behalen dan mensen met een normaal kenteken: 13,8 tegenover 5,3 punten.

Het is natuurlijk wel een onderzoek om met een korrel zout te nemen, want wie vullen een dergelijk onderzoek eigenlijk in en hoe doen ze dat? En Engelsen zijn natuurlijk geen Nederlanders… Maar eenmaal ingestapt in een BMW of Audi wordt het beest in elke m/v blijkbaar extra wakker.

Als je dan toch als een heuse asociaal gezien wil worden en je hebt nog wat geld liggen, koop dan deze zeer unieke Bussink GT R Speedlegend. Voor 1.250.000 euro staat die al in je garage.

Afbeelding: ASV Mercedes-Benz Veghel

Maar wat kan ik er zelf eigenlijk van zeggen…..ik rijd weliswaar geen BMW auto maar een zeer fraaie wat oudere Saab 9-3 cabrio. Wel heb ik een BMW motor en juist daar zie je het omgekeerde.

BMW-motorrijders zijn doorgaans wat ouder en veelal rustige toerrijders of rijden met de populaire GS. Dat trekt dus heel ander volk aan en afgaande op dit unieke onderzoek maakt dat het merk BMW wel wat hybride.

Automerken doen er daarom goed aan om hun merkimago voortdurend te monitoren en goed te bewaken, zeker omdat die merken vaak al decennia meegaan en status geven aan hun berijdersgroepen.

Maar blijkbaar is dat dus niet altijd de gewenste status zoals uit dit onderzoek blijkt. Kan natuurlijk ook zijn dat automerken zoals BMW dit imago juist koesteren… Maar dat is iets wat ik me niet kan voorstellen. Bewaak dus je merkpositionering!

 

 

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken