Aziatische restaurants hebben geen last van crisis

  • Food-en-retail
  • 4 aug 2014 @ 08:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

De Aziatische restaurants zien de omzet per klant stijgen, terwijl in de rest van de restaurantbranche een daling te zien is. Ook stijgt het aantal klanten en restaurants. Volgens horeca-onderzoeksbureau Van Spronsen & Partners, dat onderzoek verrichtte, is de groei te verklaren door de prijs voor een maaltijd. Er wordt relatief goedkoop voedsel verkocht bij Aziatische restaurants.

De totale restaurantsector zag de afgelopen 5 jaar de gemiddelde besteding flink dalen (-21%). Bij de Chinees-Indische restaurants steeg daarentegen de gemiddelde besteding met 12 procent. Ook het aantal bezoekers neemt bij de Aziatische restaurant weer sneller toe na het dieptepunt in 2009. In de restaurantsector als geheel bleef het aantal bezoekers gelijk aan 2009.

Sushi op hoogtepunt
Met een stijging in het aanbod van maar liefst 124 procent zijn de Japanse restaurants de grootste stijger over de afgelopen 5 jaar binnen de Aziatische restaurants. Van Spronsen & Partners ziet echter dat de groei snel terugloopt en het lijkt er op dat deze zich stabiliseert. Zo steeg het aanbod in 2011 en 2012 nog met respectievelijk 29 procent en 20 procent. In 2013 was deze groei nog maar 9 procent. Het lijkt er op dat de All-You-Can-Eat sushi trend op haar hoogtepunt zit.

Traditionele Chinezen
Uit onderzoek blijkt dat slechts 12 procent van de Chinese restaurants, aangesloten bij recensiesite IENS, haar maaltijden ook thuis laat bezorgen. Ook het aantal Chinese restaurants waarbij het mogelijk is om online (SeatMe) te reserveren is nog laag. Slechts 12 procent biedt de mogelijkheid om via SeatMe te reserveren. Hieruit is te concluderen dat de Chinese restaurants meer vasthouden aan hun traditionele business model. Sushi restaurants gaan daarentegen mee met de trend en bieden wel de opties om online te reserveren en maaltijden thuis te laten bezorgen.

Aziatische koksopleiding noodzakelijk
De Aziatische restaurantsector kampt al jaren met een tekort aan goed opgeleide koks. Tot voor kort werd dit opgevangen door koks uit China te laten over komen. Door de Wet Arbeid Vreemdelingen (WAV), is dit veel ingewikkelder geworden. Het schaarste probleem neemt nu snel toe en is een bedreiging voor deze sector. Om Nederlandse koks in te kunnen zetten zullen zij eerst omgeschoold moeten worden. Hoewel de Aziatische horeca ruim 10 procent beslaat van de totale horeca-aanbod in Nederland, is er geen vakgerichte opleiding vanuit het onderwijs. Inmiddels zijn er initiatieven ontstaan om Aziatische koksopleidingen en cursussen aan te bieden via verschillende ROC's.

Aziatisch Amsterdam
Amsterdam is goed vertegenwoordigd als het gaat om de Aziatische keuken in de provincie Noord-Holland. Van deze 627 restaurants die de provincie telt, zijn er 324 in Amsterdam gevestigd. De lagere gemiddelde besteding bij het Aziatisch restaurants lijkt er voor te zorgen dat juist deze restaurantbedrijven profiteren van de crisis. Het onderzoek is gratis te downloaden.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken