Heineken UK leert Pepsi een lesje met engagement - Matthijs van Heyningen maakt Italiaanse film Heineken

Heineken UK leert Pepsi een lesje met engagement - Matthijs van Heyningen maakt Italiaanse film Heineken
  • Food-en-retail
  • 1 mei 2017 @ 10:35
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

'Heineken just put out the antidote to that Pepsi Kendall Jenner ad', vat zakenblad FastCompany het oordeel op social media samen over de nieuwe spot van de Nederlandse bierbrouwerij. Daarin zetten koppels mensen die diametraal andere politieke opvattingen hebben samen een bar in elkaar, om vervolgens rustig bij een biertje de verschillen te bespreken. Pepsi sloeg eerder de plank mis met zo'n over-correct filmpje. Intussen helpt de Nederlandse regisseur Matthijs van Heyningen bij een Italiaanse film voor Heineken, waarin 10.000 Romeinse soldaten figureren.

De Pepsi-film werd eerder al compleet gefileerd op de meeste vakmedia, zoals hier: 'scene-na-scene analyse van afschuwelijke tvc'. Je ziet een demonstratie die beslecht wordt doordat een demonstrant een oproerpolitie-agent een blikje Pepsi aanbiedt. Dat beide blank zijn oogstte ook al kritiek. Heineken laat het tegenovergestelde zien van wat Pepsi onlangs liet zien, aldus. zakenblad FastCompany in dit stuk. Heineken komt nu met een ijzersterke reclame rond gevoelige kwesties, 'een waar Pepsi en Kendall Jenner jaloers op kunnen zijn', reageert nu bijvoorbeeld Business Insider. Zie de spot hieronder en het screenshot hierboven.

Wat deel je wel?
In de reclame -door Heineken bedoeld voor de Britse markt, red.- genaamd ‘World’s Apart’, zien we duo’s met verschillende overtuigingen over feminisme, klimaatverandering en de rechten van transgenders. Heineken Engeland spreekt zelf van ‘Worlds Apart’ als een experiment. 'Can two strangers with opposing views prove that there’s more that unites than divides us?' Via hashtag #OpenYourWorld kan je meedoen aan de discussie. Op veel social media zoals onder het filmpje op YouTube, wordt verrast en positief op de film gereageerd, waarmee de Britse marktgrenzen automatisch massaal worden verlegd. De film zou dan ook makkelijk 'officeel' in andere landen kunnen worden ingezet. De Britse Heinekenfilm speelt goed in op de in Jongereniconen 2017 voorspelde 'Dabtime voor Europa'. De commercial Worlds Apart is op YouTube intussen ruim 6 miljoen keer bekeken. Pepsi’s Kendall Jenner-commercial werd een dag na de lancering van de buis gehaald.

Intussen in Zuid Europa
Intussen huurde de brouwerij in Italie via bureau Publicis de Nederlandse topregisseur Matthijs van Heyningen in voor een spectaculaire historische nieuwe Heineken-film vol Romeinen, waarvan hier de making off te zien is. Aparte werelden in die biercommercials, of eigenlijk dankzij de vakmedia als MarketingTribune en de social media ook weer niet. Deel ze voort! (PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken