[Ragna Hes] SXSW 2018 is smeltkroes van technologie, marketing, muziek en film

[Ragna Hes] SXSW 2018 is smeltkroes van technologie, marketing, muziek en film
  • Food-en-retail
  • 19 mrt 2018 @ 10:16
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TrendsMarketingOnderzoek

Op het jaarlijkse festival SXSW in Texas, een smeltkroes van technologie, marketing, muziek en film, ging het dit jaar vooral over veelbelovende technologieën waarvan we nog niet precies weten wat de potentie en de gevaren zijn.

Zoals: blockchain, quantum computing, artificial intelligence… Het komt er allemaal aan en het enthousiasme is er, maar wat we er precies mee kunnen en wat de consequenties ervan zijn, blijkt zelfs voor de experts nog niet helemaal duidelijk.

Concreter en iets waar marketeers nu al rekening mee kunnen houden is 'voice'. Zie ook foto hierboven. Initieel gedreven door de praatpalen van Amazon, Google of Sonos die steeds meer mensen in huis halen, maar nu computers steeds beter begrijpen wat je zegt wordt het serious business. De opkomst van internet zonder scherm lijkt hierdoor dichterbij dan ooit, waardoor praten tegen computers geen frustratie meer is, maar juist een echt handige toevoeging. Voor marketeers een kans en daarom iets om serieus over na te denken en een plek te geven in de nabije toekomst.

De take outs van de marketing gerelateerde sessies lagen verder vooral op het gebied van data driven marketing, short 6 second content en behavorial messaging. Verrassende en vernieuwende content? In mijn optiek niet. Was het een fijne bevestiging dat we het in Nederland marketingtechnisch best goed doen? Dat zeker wel.

Het verrassingsbezoek van Elon Musk aan het festival was vooral een muzikaal hoogtepunt te noemen. Nadat hij de ontwikkelingen binnen zijn bedrijven en zijn angst voor AI als altijd wat onhandig met het publiek deelde, liet hij een andere kant van zichzelf zien en zong hij een liedje op het podium samen met zijn broer. 

Al met al is SXSW een festival met een zeer divers aanbod waar vooral de tech partijen weten te inspireren. Voor herhaling vatbaar!

Ragna Hes
thans interim digital manager bij Renault
zelfstandig lean marketeer & delegate SXSW 2018

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken