Marlboro grootste supermarktmerk

- Food-en-retail
- 11 apr 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoekRetail
- 11 apr 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
We gaven meer uit aan A-merken, maar kregen minder door krimpflatie, zo blijkt uit de nieuwe supermarktcijfers van Circana. Nu nog staan twee tabaksmerken bovenaan de Top 100, dat wordt per 1 juli 2024 anders.
De 100 populairste A-merken in Nederland hebben in 2023 terrein verloren aan de huismerken. Ze zijn nu nog goed voor bijna 22 procent van de totale supermarktomzet, tegen 24,6 procent in 2004, blijkt uit vers onderzoek.
Stiekem prijsverhogen
'Drie procentpunt omzetdaling mag voor een leek niet veel zijn, maar dan heb je het in al die jaren toch over 1,5 miljard euro aan omzet die de A-merken zijn kwijtgeraak', aldus de onderzoeker Sjanny van Beekveld van Circana tegen de Nos. Het van origine Jordanese snoepmerk Venco steeg elf plaatsen in de A-merk-top 100 door bij gelijke prijzen minder in een verpakking te stoppen, met andere woorden door 'krimpflatie', signaleert Circana. Hun nieuwe lijst betreft de 100 meest verkochte merken in de Nederlandse supermarkten.
Tabak aan top
Veel A-merken hebben de verkopen zien dalen, zoals Heineken, Douwe Egberts, Nescafé en Becel. Hoewel het voor de grote merken geen geweldig jaar was, is er toch een omzetgroei van 4,8 procent te zien. Dat komt volgens de onderzoekers door prijsverhogingen en niet door extra verkopen. Traditiegetrouw voeren Marlboro en Camel de lijst aan, hoewel de verkoop van tabak per 1 juli aanstaande in de supermarkten wordt verboden. Helemaal rouwig is Marlboro-maker PMI daar niet over, stelt het merk deze week in MarketingTribune. 'Verkoop via de tabakswinkel biedt juist nieuwe kansen.' Supermarkten derven straks naar schatting maar liefst 6 procent omzet door de afscheid van tabak. Coca-Cola is nu nummer drie en schuift naar verwachting volgend jaar door omhoog.
(PvWK | beeld: Bailey Alexander / Unsplash)

visual: (bronnen: Nos en Circana)
Nu in MarketingTribune 5/'24 een hyperactueel interview met Marlboro-maker Philip Morris. Reserveer hier je eigen exemplaar.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- private label
- Venco
- merk
- Becel
- Camel
- Circana
- Marlboro
- Douwe Egberts
- MarketingTribune
- Nescafé
- A-merken
- huismerk
- retail
- P van prijs
- Sjanny van Beekveld
- Heineken
- prijsverhogingen
- omzetgroei
- krimpflatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




