Lush kiest voor nieuw muzieksysteem

Lush kiest voor nieuw muzieksysteem
  • Food-en-retail
  • 5 jun 2018 @ 08:50
  • 13148 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketing

De tien Nederlandse winkels van cosmeticaretailer Lush waren met hun kleur- en geurbeleving al sterk gefocust op zintuigelijke prikkeling. Met de keuze voor nieuwe winkelmuziek is de sensorische beleving nu compleet.

Bij dat project is samengewerkt met onder andere A Music Moment, de nieuwe leverancier voor Lush-muziek. Die werd gevraagd om mee te denken over invulling van de winkelmuziek, waarbij A Music Moment de retailer adviseerde om over te stappen op audiovoorzieningen van Apart Audio. Even contact opnemen met Reinier Middel, founder van A Music Moment.

Zou je jezelf eens willen introduceren? 

‘Ik ben Reinier Middel. Founder van A Music Moment. Wij zijn een music agency en gespecialiseerd in het leveren van in-store music. Dat heeft tot doel om belevingen in winkels, restaurants en hotels te optimaliseren door middel van de juiste muziek. Wij werken met Soundtrack Business, het enige Spotify backed in-store music-product ter wereld.’

Wat heb je met shoppermarketing? 

‘Heel erg veel. Bij ons draait alles om de beleving binnen winkels, restaurants en andere publieke ruimtes. Zelf leggen wij heel specifiek de focus op passende muziek om zodoende de customer experience (shoppermarketing) voor merken te kunnen verhogen.’

Jullie zijn betrokken bij een muziekconcept van retailer Lush. Hoe is dit concept precies ingevuld?

‘Waar Lush heel erg goed bezig is met de vormgeving en de beleving binnen de winkels, ontbrak het nog aan een goed in-store musicsysteem. Iets waar wij ze erg goed mee konden helpen. Als partner van Soundtrack Your Brand (een Zweedse spin-off van Spotify) leveren wij het enige in-store musicsysteem dat, legaal, ondersteund wordt door Spotify. Dit geeft het personeel van Lush de mogelijkheid om creatief bezig te zijn met de muziek. Waar wij advies en ondersteuning bieden, creëren ze nu zelf afspeellijsten en muziekschema’s die perfect aansluiten bij het concept en de verschillende momenten van een dag.’

Wat verwachten jullie met dit concept te bereiken?

‘Het is natuurlijk logisch dat wij de nadruk leggen op muziek. Wat wij eigenlijk altijd proberen te bereiken, is dat het merk zelf muziek ook echt onderdeel laat uitmaken van de conceptdesign-strategie. Als je muziek optimaal wilt benutten, dan is het belangrijk dat het aanbod van muziek groot is, de muziek aansluit bij het concept, altijd aangepast kan worden en het geluid van goede kwaliteit is. Dit alles zorgt er uiteindelijk voor dat iedereen in de winkels van Lush, inclusief de medewerkers, nog meer positief geprikkeld worden.’

De shopper wordt bij Lush al volop sensorisch geprikkeld. Is een muziekprikkel dan niet te veel van het goede?

‘Haha, ja, de sensorische prikkels kan ik niet ontkennen, maar juist de combinatie van kleur, geur en geluid is in dit geval erg sterk. Als klant stap je echt de wereld van Lush binnen en daar is muziek nu ook een mooi onderdeel van geworden.’ 

Zijn er ook nog andere externe bureaus bij dit project betrokken?

‘Ja, zoals ik hierboven al vermeldde, is naast goede muziek, de kwaliteit van het geluid zeker net zo belangrijk. Op het gebied van audio/ geluid werken wij samen met Apart Audio Nederland. Zij ontwikkelen specifieke speakers voor volle en drukkere ruimtes. Op deze manier komt de muziek mooi tot zijn recht zonder dat deze overheerst en als irritant wordt ervaren. De installatie (op sommige locaties) is uitgevoerd door Sol4.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken