Koffiebonenschap verdient meer navigatie

Koffiebonenschap verdient meer navigatie
  • Food-en-retail
  • 14 sep 2018 @ 11:02
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketing

Supermarkten weten wijn- en biershoppers soepel door het schap te laten navigeren. Datzelfde gaat gebeuren met het koffiebonenschap. Léon Bosch, medeoprichter van Redmint, vertelt er alles over op The Perfect Pitch.

Léon van Redmint wil er eigenlijk niet te veel over vertellen. Donderdagmiddag 27 september, de dag waarop ISMI zijn inspiratiesessie The Perfect Pitch houdt, wil hij de primeur pas definitief delen. Maar goed, een tipje van de sluier kan natuurlijk geen kwaad.

Vertel eens Léon, waar ga je het over hebben?

‘Over het koffiebonenschap. Dus de koffieboon. Niet gemalen koffie in de gebruikelijke pondspakken. Veel mensen die een koffiemachine voor gebruik van ruwe bonen kopen, krijgen bij hun eerste aankoop een zak bonen mee. Het wil gebeuren dat mensen aan dat merk blijven hangen. Wat in ieder geval geldt, is dat mensen zich weinig bewust oriënteren op de producten in het schap. Dat gebeurt in ieder geval veel minder bewust dan bij andere koffieproducten, zoals bij gemalen koffie of koffiecups.’

Het project waarover je gaat vertellen, heb je ontwikkeld samen met Douwe Egberts. Kun je al wat meer delen daarover?

‘Ik wil er nog niet veel over zeggen, dat gaat 27 september gebeuren, maar samen met Douwe Egberts hebben we in ieder geval een nieuw concept ontwikkeld voor het koffieschap. Het oogmerk is vooral dat de shopper beter kan navigeren. We willen dat zijn aankoop beter aansluit bij zijn smaakvoorkeur. Daar zit vaak een discrepantie tussen. Door meer duidelijkheid te geven over smaken is het de bedoeling dat de shopper een betere keuze maakt.’

De shopper wordt door het bier- en wijnschap geloodst met termen als blond, soepel, fruitig, vol, enzovoorts. Daar moet ik een beetje aan denken?

‘Ja, precies, dat je meer houvast krijgt. Dat is toch de kwaliteit van een goede schapnavigatie, dat je vlot uitkomt bij het product van je voorkeur. Hoe moet je in hemelsnaam kiezen in een overdaad aan honderden wijnetiketten? Een schapindeling naar smaak en karakter kan veel helpen.’

Je krijgt straks vijf minuten voor je presentatie bij The Perfect Pitch. Is dat genoeg tijd?

‘Denk ik wel. Precies voldoende om een duidelijk verhaal te laten zien. Ben heel benieuwd naar de middag. Veertien presentaties is natuurlijk best veel, maar tegelijkertijd heb je dan wel de mogelijkheid om je breed te laten inspireren.’

Over The Perfect Pitch

De middag op 27 september wordt georganiseerd door het Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) in samenwerking met BBP Media. Er komen gedurende de sessie 14 opvallende shoppermarketing-cases voorbij. ‘Als bezoeker van deze Best Practices heb je de mogelijkheid om je veertien keer te laten inspireren’, vertelt ISMI-directeur Bram Nauta. De middag draagt de naam The Perfect Pitch, waarmee tevens wordt benadrukt dat er een wedstrijdelement aan de presentaties is gekoppeld. Binnen elk van de vier categorieën wordt er een winnaar aangewezen, waarbij zowel het oordeel van de betrokken jury een rol speelt als het oordeel van de zaal. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om hun voorkeur via een app uit te spreken.

Meer informatie over de middag en de categorieën via deze link.

The Perfect Pitch/Shopper Marketing Update Live!

Datum: 27 september. Locatie: JOINN!, Houten.

Ontvangst: 13:30 uur

Afsluiting: 17:10 door Bram Nauta

Entreeprijs:

ISMI-lid: gratis
Abonnees MarketingTribune: 95,-
Overig: 150,-

Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

 

 

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken