AH krijgt lof en kritiek voor recente acties

AH krijgt lof en kritiek voor recente acties
  • Food-en-retail
  • 4 okt 2018 @ 10:59
  • 8553 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Acties

Albert Heijn toont behoorlijk wat innovatiedrang, waar de goegemeente zowel lof voor heeft als kritiek op uit. Bij een recente spaaractie zijn er vraagtekens bij het duurzaamheidsniveau, hetzelfde geldt voor de nieuwe dienst Appie Fly.

De kritiek komt het meest nadrukkelijk tot uiting bij de plastic Koekenbakkers, een nieuwe spaaractie met uitsteekvormpjes voor het maken van koekjes. De uitsteekvormpjes zelf zijn van plastic, bovendien zijn ze milieuonvriendelijk verpakt. De vormpjes zitten in een plastic folie met een aluminium laagje aan de binnenzijde waardoor ze niet recyclebaar zijn, luidt de kritiek op sociale media.

Hamsterbollies

De actie is des te opmerkelijker, omdat AH een maand geleden veel kritiek kreeg op zijn spaaractie met Hamsterbollies (waar ook Charles Borremans van Redmint een column over schreef op deze site). Die zaten vol met plastic korrels, waarop Albert Heijn de toezegging deed beter na te denken over het gebruik van materialen. De kritiek nu is er niet minder mals om. Twee voorbeelden: ‘Ook ik ben er ingestonken en nam de #koekenbakkers van @albertheijn aan bij de kassa. Wat een zooi. En ondertussen met mijn eigen linnen tas aan de fiets om geen #plastic te gebruiken’, reageert Annemarie Mast op Twitter. Gerard Monster schrijft: ‘Albert Heijn kap nou is met die #rommel’.

Appie Fly

Voor de nieuwe dienstverlening Appie Fly is er meer waardering. Voor wie het nog niet kent: in samenwerking met Transavia lanceert Albert Heijn de komende drie maanden Appie Fly, waarmee passagiers al tijdens het inchecken hun boodschappen kunnen bestellen. Tijdens hun vlucht worden de boodschappen vervolgens verzameld en klaargelegd bij een afhaalpunt in de aankomsthal. Zodra reizigers hun koffer van de bagageband hebben gehaald, hoeven ze alleen nog even langs het afhaalpunt te lopen om hun ontbijtje op te halen. Vooralsnog is deze dienstverlening alleen beschikbaar op het vliegveld in Rotterdam, waar twee verschillende ontbijtjes worden aangeboden voor €6,25 per persoon.

Veel lof

Op social media circuleert er volop lof voor dit aanbod. Dat Albert Heijn voor eten zorgt in je koelkast na een vlucht wordt gewaardeerd, maar ook bij deze dienstverlening klinkt er kritiek op het duurzaamheidsniveau. Bouwkundige Jan Schinkel op LinkedIn: ‘Oei oei. Op tv uitgebreide reclame om plastic verpakking te recyclen en reduceren en dan nu AH verbinden met de meest vervuilende vorm van transport? Rare dienstverleningscombi....’

Eerlijk is eerlijk: deze criticus is veruit in de minderheid. De meesten die reageren op social media zijn dolenthousiast. ‘Goed concept’ en ‘Geniaal’ luiden twee reacties.   

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken