AH krijgt lof en kritiek voor recente acties
- Food-en-retail
- 4 okt 2018 @ 10:59
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Acties
- 4 okt 2018 @ 10:59
- Hugo Schrameyer
Albert Heijn toont behoorlijk wat innovatiedrang, waar de goegemeente zowel lof voor heeft als kritiek op uit. Bij een recente spaaractie zijn er vraagtekens bij het duurzaamheidsniveau, hetzelfde geldt voor de nieuwe dienst Appie Fly.
De kritiek komt het meest nadrukkelijk tot uiting bij de plastic Koekenbakkers, een nieuwe spaaractie met uitsteekvormpjes voor het maken van koekjes. De uitsteekvormpjes zelf zijn van plastic, bovendien zijn ze milieuonvriendelijk verpakt. De vormpjes zitten in een plastic folie met een aluminium laagje aan de binnenzijde waardoor ze niet recyclebaar zijn, luidt de kritiek op sociale media.
Hamsterbollies
De actie is des te opmerkelijker, omdat AH een maand geleden veel kritiek kreeg op zijn spaaractie met Hamsterbollies (waar ook Charles Borremans van Redmint een column over schreef op deze site). Die zaten vol met plastic korrels, waarop Albert Heijn de toezegging deed beter na te denken over het gebruik van materialen. De kritiek nu is er niet minder mals om. Twee voorbeelden: ‘Ook ik ben er ingestonken en nam de #koekenbakkers van @albertheijn aan bij de kassa. Wat een zooi. En ondertussen met mijn eigen linnen tas aan de fiets om geen #plastic te gebruiken’, reageert Annemarie Mast op Twitter. Gerard Monster schrijft: ‘Albert Heijn kap nou is met die #rommel’.
Appie Fly
Voor de nieuwe dienstverlening Appie Fly is er meer waardering. Voor wie het nog niet kent: in samenwerking met Transavia lanceert Albert Heijn de komende drie maanden Appie Fly, waarmee passagiers al tijdens het inchecken hun boodschappen kunnen bestellen. Tijdens hun vlucht worden de boodschappen vervolgens verzameld en klaargelegd bij een afhaalpunt in de aankomsthal. Zodra reizigers hun koffer van de bagageband hebben gehaald, hoeven ze alleen nog even langs het afhaalpunt te lopen om hun ontbijtje op te halen. Vooralsnog is deze dienstverlening alleen beschikbaar op het vliegveld in Rotterdam, waar twee verschillende ontbijtjes worden aangeboden voor €6,25 per persoon.
Veel lof
Op social media circuleert er volop lof voor dit aanbod. Dat Albert Heijn voor eten zorgt in je koelkast na een vlucht wordt gewaardeerd, maar ook bij deze dienstverlening klinkt er kritiek op het duurzaamheidsniveau. Bouwkundige Jan Schinkel op LinkedIn: ‘Oei oei. Op tv uitgebreide reclame om plastic verpakking te recyclen en reduceren en dan nu AH verbinden met de meest vervuilende vorm van transport? Rare dienstverleningscombi....’
Eerlijk is eerlijk: deze criticus is veruit in de minderheid. De meesten die reageren op social media zijn dolenthousiast. ‘Goed concept’ en ‘Geniaal’ luiden twee reacties.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




