Wat heeft de shopper nu werkelijk nodig?

Wat heeft de shopper nu werkelijk nodig?
  • Food-en-retail
  • 19 okt 2018 @ 09:58
  • 10219 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Consumenten

Klanten zitten niet te wachten op een nieuwe smaak hagelslag of op een nieuwe bouwmarkt met óók goede aanbiedingen. Ze zijn op zoek naar bedrijven die échte toegevoegde waarde bieden.

Met die boodschap komt Chantal Riedeman, oprichter van Shopology, naar ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event, dat op dinsdagmiddag 13 november wordt gehouden bij Joinn! in Houten. Klanten, zegt Chantal, zoeken relevante oplossingen die ons leven makkelijker, beter, fijner of leuker maken. En dan het liefst voor een klein – of nog liever: groot – geluksmomentje zorgen.

Chantal Riedeman: “Fabrikanten en retailers zitten vast in de groef van innovaties op productniveau. Producten krijgen een nieuwe smaak of nieuwe vorm, terwijl er te weinig wordt gekeken naar relevante oplossingen die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan het welzijn of geluk van de klant. Dat is wat iedereen wil: een fijn en gelukkig leven. En dan lijkt het me vanzelfsprekend dat aanbieders daarop in willen spelen.’

Heb je een voorbeeld van een partij die daar wel toe in staat is?

‘Neem Rituals. Dat is bij uitstek een partij die begrijpt waar de shopper belangstelling voor heeft. Rituals denkt niet in producten, maar in verwenmomenten voor vrouwen. En dat is iets heel anders dan het brengen van het zoveelste potje dagcrème.’

Hoe komt het dat Rituals die de aandacht voor shoppers wel in de vingers heeft daar waar andere aanbieders die wending laten liggen?

‘We zitten vast in de focus op operatie en strategie. We zijn veel te veel bezig met marges, distributiekanalen, verkooppunten en productpromotie. Industrie en handel hebben daarmee onvoldoende aandacht voor de werkelijke klantbehoefte. Wat mij betreft gaat dat dieper dan de vraag waar mensen belangstelling voor hebben. Waar het werkelijk om gaat, is wat mensen echt nodig hebben. In het beauty-segment hebben aanbieders dat behoorlijk voor elkaar. Die begrijpen dat mannen en vrouwen zoeken naar producten om jonger te blijven, zich mooier of zelfverzekerder te voelen. Maar als we het hebben over het volgende smaakje jam, icetea of de nieuwste boormachine, wat voegt dat werkelijk toe aan het leven de klant en zijn of haar daadwerkelijke, overigens, universele behoeftes?’

 Is dit ook een oproep van jou aan de industrie en handel om meer bezig te gaan met klantinzichten en klantdata?

‘Na de product- en service-economy is het nu tijd voor the Experience Economy. Het is dus van groot belang om als bedrijf te weten wélke experience je precies verkoopt. Daarom is dit in ieder geval een oproep om elke dag even bewust stil te staan bij de vraag: voor wie doe ik dit eigenlijk? Maak ik werkelijk het verschil (groot of klein) in zijn of  haar leven? Ga in gesprek te gaan met klanten. De belangen in de markt zijn enorm groot. En ik begrijp dat je eigen ideeën, meningen en gevoel wilt onderbouwen met data, dus goed marktonderzoek is hartstikke belangrijk en waardevol, maar vertrouw ook op je eigen gezonde verstand, intuïtie en gevoel. Zelfs letterlijk.

Ga eens op een bankje zitten op een dinsdagmiddag in de winkelstraat. Ga eens naar de Huishoudbeurs. Dat kan een enorme wake up-call zijn. Kom je als marketeer ook eens werkelijk in contact met de gemiddelde Nederlandse vrouw.  Wordt die blij van een nieuw smaakje icetea, of wil die vooral gezelligheid met vriendinnen en gezin, zekerheid, zelfvertrouwen of een momentje rust voor zichzelf? Dat zijn veel grotere behoeftes dan een nieuw smaakje. Daarmee word je als bedrijf veel relevanter, raak je consumenten echt en zorg je, relatief eenvoudig, voor meer loyale klanten die met plezier vaker en meer besteden omdat ze zich begrepen en erkend voelen. Dat is natuurlijk heel fijn en de ultieme win-win voor wil zich wil onderscheiden in The Experience Economy.’

Wie de inspirerende sessie van Chantal Riedeman wil bijwonen: dat kan, maar wees er wel snel bij. Het aantal plaatsen is beperkt. 

Shopper Marketing Update Live!

Datum: 13 november. Locatie: Joinn!, Houten

Programma via deze link.

Entreeprijs:

ISMI-lid: gratis
Abonnees MarketingTribune: 95,-
Overig: 150,-

Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken