Volle bak Shopper Marketing Update Live!
- Food-en-retail
- 20 mrt 2019 @ 09:37
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Inspiratie
- 20 mrt 2019 @ 09:37
- Hugo Schrameyer
Het Shopper Marketing Update Live!-event van gisteren trok tijdens de vier gehouden sessies tientallen belangstellenden. Zeker de eerste twee sessies zaten tot de laatst plek vol.
De happening werd gehouden in de context van de NL Packaging Event in Amersfoort, die nog tot vanavond zes uur is te bezoeken. Deze verpakkingsbeurs geeft niet alleen een impressie van de laatste trends op verpakkingsgebied, maar is vooral ook een netwerk- en kennisbijeenkomst. Op de eerste dag van deze happening was er ruimte voor ons Shopper Marketing Live!-event, dat een programma kende met vier interessante sprekers. Een korte impressie:
Walter Limpens (op de foto boven) van neuromarketingbureau Neurensics benadrukte in zijn presentatie dat fysieke verpakkingen in het schap bedoeld zijn om op te vallen, terwijl valt af te vragen of de miniatuurversies online dezelfde invloed hebben op shoppergedrag. Om dat te onderzoeken is samengewerkt met designbureau Yellow Dress Retail. De vraag die daarbij centraal stond, was of de online miniatuurversie van de verpakking ook een goed koopsignaal stimuleert? In de regel: nee dus. Miniatuurversies van verpakkingen blijken slecht te scoren als het gaat om het activeren van neurale netwerken die de koopstimulans van shoppers moet prikkelen. Mensen herkennen niet altijd precies wat ze zien. Wil een online verpakking de koopprikkel activeren, dan moet nagedacht worden om een verpakkingsvertaling die online wel de merkvoorkeuren van shoppers kan aanspreken.
Bart de Rooy van Iconic Design kwam met de boodschap waarin ‘meer lef en ondernemersdrang’ centraal stond. Probleem van marketeers binnen grotere organisaties is dat die weinig bewegingsvrijheid hebben. Beslissingen zijn gebaseerd op marktonderzoek. Veel marktonderzoek. Een beetje ondernemerslef kan zeer welkom zijn. Voorbeeld: Tony’s Chocolonely. Die koerst op een eigen zienswijze. Pure chocolade zit in een blauwe wikkel, melkchocolade in een rode. Dat gaat volledig in tegen de gangbare opvattingen, maar als je met dat verhaal bij een groot chocolademerk was aangekomen – puur in blauw, melk in rood: grote kans dat het voorstel werd weggehoond.
Bram van Schijndel is co-founder van Pure Value (samen met Geert Marivoet). Hij hield een uitgebreide toelichting op de voortgang van de Proteus-introductie, een alternatief voor de standaard kartonnen display. In de kern bestaat het meubel uit een herbruikbaar, stevig frame dat opvouwbaar en telescopisch is op te bouwen en kan worden aangevuld met merk- en communicatie-aankleding. De kartonnen sleeve kan volledig naar inzicht van de opdrachtgever worden vormgegeven. De introductie beoogt vooral te bezuiningen op gebruik van karton (tot bijna 90%), terwijl de toevoeging van technologie ertoe leidt dat op afstand o.a. de vulgraad kan worden afgelezen. Supermarktketen Plus heeft inmiddels aangegeven de Proteus-display als standaard in te voeren, terwijl Albert Heijn een proef met Proteus voorbereid voor komende Koningsdag. In alle vestigingen moeten een display komen te staan met Koningsdag-producten.
Dirk van Eunen, creatief strateeg van retailbureau Kega, nam in vogelvlucht de toehoorders mee in de retailactualiteit. Zijn we in Nederland behoorlijk trots op onze retailinspanningen, Dirk liet zien dat we toch ook eens over de grens moeten kijken. En zeker onze ogen de kost moeten geven in Shanghai, waar in een razendsnel tempo wordt gebouwd aan nieuwe frictionless retailoplossingen. De service en dienstverlening waarmee Chinese formules shoppers ondersteunen, is voor Nederlanders van ongekend formaat. ‘Bezorging van je bestelling gebeurt binnen een half uur. Stel je voor: je komt zondagochtend uit de douche, bestelt een ontbijtje en binnen een half uur staan de verse producten bij jou op tafel.’
In de volgende editie van Shopper Marketing Update, die als bijlage verschijnt in MarketingTribune nr. 7 van 9 april, een uitgebreid verslag van deze bijeenkomst.
De presentaties komen bovendien beschikbaar op de site van ISMI.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze focus ligt voornamelijk op...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing