[column] Zinneprikkelende Horecava in tekst en 42 beelden

[column] Zinneprikkelende Horecava in tekst en 42 beelden
  • Food-en-retail
  • 12 jan 2023 @ 14:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InspiratieFoodMarketing

Horecava is de grootste Nederlandse horecabeurs waar vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen elkaar ontmoeten. Onder het motto 'De toekomst is nu' vond deze week de 65ste editie plaats. Peter van Woensel Kooy dook at random de expo-hallen in en liet zich verrassen: een bedwelmende ervaring.

Zonder plan een deep dive in de kolossale Horecava beurs 2023. Kijken, ruiken en horen wat er op je afkomt. Dat gaan we doen.

De winnaars van de Foodservice Awards, de Horecava Innovation Award 2023, de Lekkerste Wedstrijden, nieuws over TrendLAB, het is intussen bekend. Het nieuws dat volkszanger Frans Duijts door de Nederlandse Horeca verkozen is tot Nachtburgemeester van Nederland 2023 bereikte ons evenals de trendvoorspellingen naar aanleiding van deze beurs op Misset Horeca. Nu zelf ervaren wat gebeurt als je gewoon gaat lopen. Zintuigen open en ruimte maken voor het onverwachte. Voor tien persoonlijke ontmoetingen. Wat er 30 werden.

Als pers kom je binnen bij ingang K, die automatisch uitkomt op Hal 2. Waar als een opengesperde bek het paviljoen van Rational iedere bezoeker opslokt, met een stuk of zes vrolijke koks, een demo-talkshow en vooral een handige oven- en kookwand waaruit de lekkerste hapjes getoverd worden. Het is verleidelijk hier in een klap al je honger te stillen, terwijl je van een mooi culinair verhaal geniet. Maar we duiken na vijf minuten door, als bij een speed date.

Het is fascinerend hoe iedere twee meter anders ruikt. Je snelt van geurzone naar geurzone: umami, vers gesneden tomaat, dry aged en licht opgebakken vlees verwarmd in een laagje filodeeg. Kruiden, oriëntaalse elixers, gevangen rozenblaadjes in een vervliegend distillaat. Als een aaneen sluitende puzzel van wolkjes hangen de aroma's in de lucht.

Via mijn neus wordt aandacht getrokken en tegelijkertijd ook via de ogen. Wanneer zoveel exposanten wedijveren om je bezoekje en een contactmoment, vind ik het ook interessant te merken hoe iemand daar (bij mij) in slaagt. Wanneer je tien kleine kanootjes met een vers gemaakte sample, vingerhoedjes met een drankje of puntzakjes met een origineel product aanbiedt op je toonbank, dan heb je al een conversation piece en zijn mensen eerder bereid om nieuwsgierig even halt te houden. Als het product, in mijn geval bijvoorbeeld spoelkeukens, niet direct aansluit op je interessegebied, scheelt het of een standhouder een -eventueel geacteerde- blije uitstraling heeft, merk ik. Met een glimlachend persoon leg je graag eerder contact. En dan zijn er nog je oren. Dwalend door het labyrint blijk ik te reageren op rumoer: er is een prijsuitreiking bezig, in het TrendLAB van Hal 6 lonkt een DJ en dan hoor ik in een stille gang een chef praten. In het Engels. Onverstoorbaar met een koksmuts op, een oortje en een microfoon in, vertelt hij een uitgebreid verhaal over de slowcooking bereiding van buikspek. Blijkbaar is zijn opdracht: praat door, ook als er niemand staat. Want dan trek je toch meer mensen. Hij merkt mijn aanwezigheid aanvankelijk niet op en prijst de glimmende ovenbatterij achter hem vanwege de vele mogelijkheden. 'Thank you', zeg ik na vijf minuten want de deep dive gaat weer door. Zoveel hoef ik nu ook weer niet te weten over geroosterde varkens. 'Thank you', antwoordt hij tot mijn verbazing, en oreert door in de verder lege gang. Surrealistisch.

Even verderop staat de startup Johnny Cashew. Hun felle kleur geel (Nuts?) valt mij op, een glimlachend gezicht zoekt oogcontact en hij houdt een noot ophoog. Voor het eerst van mijn leven hou ik even later zelf deze cashew nog 'in de schil' vast, terwijl oprichter Hayo de Feijter me vertelt hoe reguliere cashewnoten in Tanzania groeien, vervolgens duizenden zeemijlen worden verscheept naar Vietnam om te worden gepeld en daarna per container naar markten in West-Europa worden vervoerd. Vrij goedkoop. Maar niet zo milieuvriendelijk of efficiënt. Johnny Cashew heeft de pelmachines nu bij de (bio)boeren in Tanzania zelf geplaatst, bespaart aldus het milieu, spekt de telers en wil nu uitgroeien tot de Tony Chocolonely van de notenindustrie. Mooi initiatief.

Duurzaamheid is naast plantbased innovatie en energiebesparing een van de hoofdthema's dit jaar op de Horecava. Even verder op loop ik in de armen van food start-up Khushi (met twee puntjes op de i, waardoor een smiley ontstaat). Het echtpaar achter de stand legt uit dat 'mango lassi' het meest geliefde drankje van India is, maar Nederland tot nu toe slechts bereikte via slechte imitaties. Waardoor herhaalaankopen niet vaak plaatsvonden. Oprichter Amrish Girdhari heeft nu een uitgebreid geteste, ideale formule gevonden zonder kleurstoffen et cetera, die inderdaad smaakt als een vloeibaar toetje en ruikt naar mango, heerlijk vind ik. De machines zijn gekocht, contracten gesloten met een zuivelleverancier en nu is het zoeken naar distributie. Stralend van optimisme gaan ze op de foto.

Dertig meter verder op, in een wolk van vers gebakken cake staan de dames van Willem-Pie: vegan taartjes die sinds de lockdowns door het dak zijn gegaan. Oprichter Willemijn van Wenum presenteert roze koeken 'zonder muggenbloed'. De merknaam verwijst naar taarten, weinigen zullen nog mijn associatie hebben met het gelijknamige lied van André van Duin. Even verder worden Horecava awards uitgereikt, rumoer dat aandacht trekt en gezellig overkomt. Via de DJ belanden we in het Koude Dranken paviljoen, met daarin het gezellige KHN terras waarop een groot beeldscherm een grafiek toont die het personeelstekort in de branche aangeeft. Daarnaast allerhande standjes, bijvoorbeeld van aanbieders van muziek en wanddecoratie voor horeca. Drankjes en bieren in allerlei soorten en maten, waarbij de Dry Januari het testen van vele samples beperkt tot ruiken. Wat trouwens ook een prima manier van proeven is. En zowaar loop ik de legendarische waard van Victoria tegen het lijf: Erik Thuis van ons redactie-stamlokaal te Woerden. Bij de Appelsientje stand ruik je de opengebarsten citrusdeeltjes uit de vers geperste schillen en zit het team foodmarketeers klaar voor het volgende WK, zo lijkt.

Een action painter trekt visuele aandacht en voegt wat 'extra beleving' toe aan de beursvloer.Terwijl verderop een 'Bob Café' schittert, interessant voor de geheelonthouders van deze maand. De wespkleurige (geel/zwarte) stand oogt minder warm, er zijn hier ook geen alcoholvrije hapjes, wel veel gadgets die horecamensen in hun café kunnen leggen. Zoals Bob viltjes, schuimspanen en sleutelhangers. In de inrichtingvleugel lopen we een zwevende open haard tegen het lijf, die we eerder zagen hangen in de Amsterdamse Tweede Egelantiersdwarsstraat bij restaurant Assaggi. Een vriendelijke verkoopster namens Le Feu Fires legt ons uit dat deze geurloze haard zonder gasleiding (op biobrandstof) in elke horeca- of woonruimte kan worden opgehangen vanaf 1750 euro. Die wil ik ook. Prachtig!

Onderhand begin ik aardig overprikkeld te raken door alle indrukken: geuren, beelden en geluiden, terwijl je die probeert te plaatsen, te verwerken, te categoriseren in je brein of juist te vergeten. Via een schijnbaar saaie gang vol spoelkeukens, lijkt de uitgang zonder al te veel nieuwe prikkels nabij. Daar informeert echter iemand die zich bekendmaakt als Gerard Thijssen of ik een goede dag heb gehad. Ik stel hem op dat zelfde moment precies dezelfde vraag. Leg hem uit dat ik vooral voor de food- en retailinnovaties kwam en al een stuk of 20 zeer boeiende gesprekken heb gevoerd. Dan begint hij over zijn spoelkeuken. Nee toch? Jawel en het is nog interessant ook. De firma Hobart werkt namelijk met spoelkeukens zonder stromend water. Of ik wel eens door de mist heb gelopen en dan toch kletsnat geworden ben. Zo werken de Hobart keukens namelijk ook. Dit bespaart heel veel leidingwater en dat niet alleen, het bespaart vooral ook veel energie en dat is heden ten dage toch zeer essentieel voor elke horeca-ondernemer. Deze onverwachte ontmoeting geeft ook mij nieuwe energie.

Via de Rolls-Royce onder de fornuizen van Gazi en een schaal mooi-lelijke speciale groene Yuzu's, een zeldzame citrussoort, keer ik terug bij de witte brigade van Rational. Na het verorberen van een kanootje rosbief met langzaam en perfect gegaarde aardappel en thijm daar toch nog maar even Hallen 8, 10, 11 en 13 doorkruist. De functie van tekst fascineert me op deze beurs: wat kan je met woorden nog toevoegen aan een stand? Aan ruiken, proeven, spectakel waarnemen, reuring (geluid)? Het taalgedeelte van mijn brein is nu bovendien nog fit. Op de grote 'markt' van Bidfood -een soort mega shop in shop- helpen woorden van kraamhouders hun nering te duiden. Ook het Italiaanse paviljoen ('Bellavista') is overduidelijk Italiaans aangeduid en op regio ingedeeld. Rare gerechten worden uitgelegd met tekstbordjes. Woordgrap over 'De patatgeneratie' in de snackhal trekt aandacht en een glimlach. Vegan Masters duidt heerlijke plantbased tonijn in woord en daad: op toast om te proeven. Het duo in roze hoodies gestoken oprichters ('wij staan hier als nieuwe toeleveranciers van Bidfood') smeert zich rot. Verderop staat het stralende team van Basic Theory, gespecialeerd in fine fermented foods, dat ook gaat als de brandweer. Het licht gepeperde Kimchido smaakt althans als zodanig. Gefermenteerd eten is langer houdbaar, barst van de probiotica en sluit goed aan bij de trend van no waste en circulariteit.

Fascinerend is de kraam van Rokerij Smoking waar verschillende voorbeelden liggen van op 7 graden gerookte waar. Geur en bite komen hier subliem in samen. Ik koop een potje 'Enkhuizer gerookt zeezout met VOC kruiden', die later aan tafel thuis door mijn zoons worden gedetermineerd. 'Ik ruik kruidnagel, pap.'
'Het beste dat de zee te bieden heeft', zijn de famous last words die prijken boven een gigantische verse tonijn op ijs, gedecoreerd met zee-egels als medailles, in het paviljoen van het beroemde foodmerk Schmidt Zeevis uit Rotterdam. Als een maaltijdstilleven uit een museum, waar je zin van krijgt. Maar mijn zinnen zijn nu echt vol. Tijd om mijn biezen te pakken en van zin naar zen te gaan. Zodat ik straks bij het avondeten ontspannen over de geuren, smaken, kleuren en geluiden van deze bedwelmende dag kan vertellen. En nog een plekje over heb om mee te eten.

Doe de wandeling in beeld hieronder nog een keer over.

tekst en foto's: Peter van Woensel Kooy


Traditionele ontvangst door de Rational brigade

Kleine hapjes om te proeven trekken de aandacht

Dry aged trend: kiezen voor minder maar beter vlees

Fruit en groenten in puntzak

Het orakel van Unox

Heerlijke nieuwe mango lassi-drank van Kashi

De Tony Chocolonely onder de cashewboeren

Prijsuitreikingen en kookwedstrijden op de Horecava trekken aandacht

...evenals muziek


Oprichter Willemijn (links) en haar sidekick van veganfoodmerk Willem-Pie

Allerlei drankjes: proeven en ruiken

Erop uit

Rendez vous MarketingTribune met stamkroeg Victoria

Dry Januari (ik doe mee) bij de Wie is de Bob-bar

Schitterende hangende (horeca)haard van Le Feu Fires

Vlaggenschip onder de fornuizen en schaal Yuzu

Even bijtanken bij Rational: heerlijke curry

Italiaans paviljoen


Hal 11 biedt 'Fast casual'-formules, foodmerken en woordspelingen

Fantastische smaak- en reukverrijking van Rokerij Smoking uit Enkhuizen

18:00u - Team Oliehoorn is klaar en praat nog even na

Overprikkeld maar voldaan terug naar de persruimte

We hebben genoten

Foto boven: Texaanse bar in Hal 7













 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken