Beste bioproduct 2022: Mekketaler geitengatenkaas

Beste bioproduct 2022: Mekketaler geitengatenkaas
  • Food-en-retail
  • 14 jan 2022 @ 15:02
  • 8487 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInspiratieAwardsConcepten

Tijdens kennissymposium Bionext is de unanieme keuze voor 'Beste bioproduct 2022' van de jury -bestaande uit innovatiestrateeg Bart Fische, directeur van Bionext Michaël Wilde en foodstrateeg Anneke Ammerlaan- gevallen op kaasmerk Mekketaler.

De tweede prijs ging naar Little cow and cookie, de derde prijs én de publieksprijs waren voor Oerbouillon. Het marktaandeel van 'biologisch' in Nederland stijgt naar verwachting fors. 'Recent werd er door de Tweede Kamer al vier moties aangenomen ter bevordering van de biologische landbouw en voeding, en ook bedrijven gaan biologisch als een steeds logischere keuze zien', schrijft ook het Food Cabinet in deze recente trendvoorspelling op MarketingTribune. Anneke Ammerlaan is vaste voorspeller van foodtrends in onze veelgelezen jaarrubriek Jongereniconen (zie icoon 4). Food for thought dus, voor marketeers.

Uit het Bionext juryrapport:

1e prijs

Mekketaler van Mekkerstee

'Deze heerlijk smakende lichtzoete gaten-geitenkaas van geitenboerderij De Mekkerstee is volgens de jury de terechte winnaar. Zelf noemen ze het "kaas met zorg gemaakt" en dat past helemaal bij wat ze doen. Zo hebben ze écht de tijd genomen om het innovatieve productieproces te ontwikkelen. Werken er 60 mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op het bedrijf. Hebben ze een dak met wel duidend zonnepanelen en zorgen ze voor kruiden in de wei, zodat de geiten een mooi gemengd boeket kunnen eten, dat zich ook weer vertaalt in de bijzondere smaak van de kaas.'

www.demekkerstee.nl

2e prijs

Little cow and cookie ijs

'Little cow staat voor de kleine jerseykoeien die de melk leveren voor het heerlijk romige ijs met karamel en stukjes wafel. Een heerlijke combinatie waar ook de jury van bleef snoepen. De tweede prijs hebben ze behalve voor de smaak ook verdient voor hun inzet op lokaal en duurzaamheid. Zo grazen de koeien op ruime weilanden, verbouwen zelf het voer voor de koeien op eigen bedrijf. De verpakking van het ijs tenslotte is plasticvrij en volledige afbreekbaar.'

www.littlecow.world

3e prijs en publieksprijs

Oerbouillon Kip

'Het kan bijna niet duurzamer: de basis voor deze gezonde bouillon zijn niets meer en minder dan kippenbotten. Oerbouillon is dus een optimale verwaarding. Oerbouillon is met zijn hoge gehalte aan collageen en eiwit een echte gezondheidsbooster en wordt gebruikt als shot. Het product is terecht beloond met de derde prijs. Dat oerbouillon veel enthousiaste klanten heeft, blijkt wel uit het winnen van de publieksprijs. Van alle producten kregen zij de meeste stemmen.'

www.oerbouillon.nl

(PvWK, foto links: de winnaar Piet den Hertog met op rechts Anneke Ammerlaan)


 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken