14m2 vol techniek: Albert Heijn test digitaal winkeltje
- Food-en-retail
- 5 sep 2019 @ 11:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingInnovatie
- 5 sep 2019 @ 11:10
- Peter van Woensel Kooy
Albert Heijn test een volledig digitale AH to go. De winkel van 14 m² zit bomvol technologische vernieuwingen die het mogelijk maken iets te kopen alsof je het uit je koelkast pakt: er is geen kassa en ook het zelf scannen van je producten hoeft niet meer. De winkel -zonder gezichtsherkenning- staat voor het hoofdkantoor in Zaandam
Het winkeltje wordt de komende twee maanden getest met medewerkers. De verwachting is dat de shop later dit jaar op een andere plek in Nederland wordt geplaatst. Albert Heijn werkt voor deze test samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn: 'Technologische vernieuwingen volgen elkaar in razend tempo op en bieden oneindig veel kansen. Gemak voor onze klanten staat daarbij voorop. Dit nieuwste concept maakt niet alleen het boodschappen doen heel simpel. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel. Van kantoren of universiteitsterreinen tot woonwijken in aanbouw waar nog geen winkelfaciliteiten zijn. Een tweede voordeel is dat de winkel altijd open kan zijn, wat bijvoorbeeld handig is voor mensen die heel vroeg of juist heel laat op pad zijn.'
Grab and go
Onder het dak van de kleine AH to go zit een enorme hoeveelheid technologie die samen met AiFi en ING ontwikkeld is. Zo werkt het: de deur gaat automatisch open met je betaalpas of creditcard. In de winkel pak je de producten die je wilt hebben: bijvoorbeeld een sandwich met een sapje of een gezond tussendoortje. Vervolgens loop je naar de uitgang. Daar vindt de betaling automatisch plaats en gaat de deur open. Een echte grab and go-ervaring dus.
Steve Gu, ceo en co-founder van AiFi legt uit hoe het shoppen hier werkt: 'We ontwikkelen geavanceerde computer vision- en sensortechnologieën die het mogelijk maken te winkelen zonder dat je producten hoeft te scannen. Camera's zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt. Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera’s en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt. De techniek zorgt ervoor dat klanten makkelijk en snel kunnen winkelen.' De camera’s bepalen de positie van klanten in de winkel zonder gezichtsherkenning. Ze registreren alleen gedaanten en (arm)bewegingen.
ING heeft de betaaloplossing ontwikkeld en zorgt voor de afhandeling van de betaling in de volledige digitale AH to go. Roel Popping, Directeur Betalen bij ING Nederland: “Het werkt eenvoudig: Wanneer de klant zijn betaalpas toont bij de ingang gaat de deur open en begint het registreren van aankopen van producten die de klant uit de schappen pakt. Wanneer de klant klaar is, gaat hij bij de uitgang staan, waarop hij het totaalbedrag op een display ziet. De betaling, wordt tot een bedrag van 25 euro vervolgens automatisch verwerkt, de klant hoeft verder niets te doen. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten. De klant hoeft zich niet van tevoren aan te melden of een app te downloaden, wat het betalingssysteem innovatief en zeer toegankelijk maakt.”
Nieuwe technologieën
Albert Heijn maakt volop gebruik van nieuwe technologieën om boodschappen doen en koken makkelijker te maken. Er worden voortdurend nieuwe concepten ontwikkeld, getest en uitgerold. Andere voorbeelden van innovaties zijn Tap to go, dynamisch afprijzen, het ‘mijn voedingswaarden-dashbord’ op ah.nl, het gemechaniseerde distributiecentrum in Zaandam en blockchains voor sinaasappelsap en eieren.
(PvWK)
IMPRESSIE VAN DE NIEUWE PILOT MINI-WINKEL AH
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- winkel later dit jaar op een andere plek in Nederland wordt geplaatst. Albert Heijn werkt voor deze test samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING. Marit van Egmond
- ceo van Albert Heij
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers