FrieslandCampina introduceert recyclebare kaasverpakking

FrieslandCampina introduceert recyclebare kaasverpakking
  • Food-en-retail
  • 31 okt 2019 @ 11:20
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

FrieslandCampina introduceert een volledig recyclebare en lichtere versie van de hersluitbare verpakking voor kaas. Hiermee realiseert het bedrijf een plasticreductie van 30% voor zijn meest verkochte kaasverpakking in Europa.

Dit kan leiden tot een afname van ruim 300.000 kg plastic per jaar en hergebruik in andere toepassingen. Deze besparing komt bovenop een eerdere plasticreductie van ruim 20%. De zuivelmultinational is de eerste op de markt met een dergelijke kaasverpakking. Het is FrieslandCampina’s ambitie om te leiden met duurzaamheid en om in 2025 wereldwijd alle verpakkingen volledig recyclebaar te maken. Uiteindelijk wil het bedrijf volledig circulaire verpakkingen gebruiken, meldt het concern.

Minimaliseren van milieu-impact
Patrick van Baal, Global Director Packaging Development bij FrieslandCampina: 'Hersluitbare verpakkingen zijn nodig om de kaas te beschermen, voedselverspilling tegen te gaan en de kwaliteit te garanderen. Daarom werken we continu aan het verbeteren van onze verpakkingen, het verduurzamen van het productieproces en betere recyclingmogelijkheden. Ik ben er trots op dat we erin zijn geslaagd de milieu-impact van onze kaasverpakking significant te verlagen.' 

Blijvende bruikbaarheid
Van Baal licht toe: 'De meeste kaasverpakkingen zijn gemaakt van verschillende soorten plastic, waardoor ze niet gerecycled kunnen worden. Daar hebben we nu een oplossing voor. Onze nieuwe kaasverpakking bestaat uit polypropyleen, een materiaal dat goed gescheiden en gerecycled kan worden en bruikbaar is voor een nieuw leven als bijvoorbeeld stofzuiger. We vertellen hier meer over op www.plesstic.eu.'

Grote stappen
FrieslandCampina wil grote stappen zetten in recycling, hernieuwbaarheid en afname in gebruik van fossiele grondstoffen voor verpakkingen. Daarom heeft de onderneming zijn doelstellingen ook vastgelegd via internationale en nationale samenwerkingsverbanden zoals het Plastic Pact en ‘the new plastics global commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation.
(PvWK)

 

Over Koninklijke FrieslandCampina N.V.
'Elke dag voorziet Royal FrieslandCampina miljoenen consumenten wereldwijd van zuivelproducten met de waardevolle voedingsstoffen uit melk. FrieslandCampina produceert en verkoopt consumentenproducten als zuiveldranken, kindervoeding, gecondenseerde melk, kaas en desserts. Het levert room en boterproducten voor professioneel gebruik aan bakkerijen en horecabedrijven. FrieslandCampina produceert en verkoopt daarnaast ingrediënten en halffabricaten aan producenten van kindervoeding, de voedingsmiddelenindustrie en de farmaceutische sector. In 2018 bedroeg de de jaaromzet 11,6 miljard euro. De activiteiten van FrieslandCampina zijn onderverdeeld in vier wereldwijde business groups: Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Ingredients en Dairy Essentials. FrieslandCampina heeft vestigingen in 34 landen en biedt werk aan ongeveer 24.000 medewerkers. Het centrale kantoor is gevestigd in Amersfoort. De onderneming is volledig in handen van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A., en is met ruim 18.000 leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België een van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld. Bezoek onze website voor meer informatie: www.frieslandcampina.com.' 
(bron: KFC nv)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken