Fysieke winkel blijft superbelangrijk voor shopper
- Food-en-retail
- 23 okt 2019 @ 10:57
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ConsumentenWinkelen
- 23 okt 2019 @ 10:57
- Hugo Schrameyer
De offline en online retailwereld raken verder met elkaar verweven, maar de fysieke winkel blijft niettemin belangrijk voor shoppers. Vooral als het gaat om het ontdekken, ervaren en het direct meenemen van producten.
Dat is na te lezen in het ‘Connected Shoppers Report – Third Edition’ van ict-dienstverlener Salesforce. Wereldwijd hebben meer dan 10.000 consumenten deelgenomen aan dit onderzoek waarin belangrijke thema’s voor merken, retailers en online marktplaatsen aan bod komen. In Nederland zijn 501 consumenten geïnterviewd. Het rapport staat propvol interessante wetenswaardigheden, maar om een paar highlights de revue te laten passeren:
Goed nieuws
Google blijft superbelangrijke tool om kennis te maken met productdetails, maar als het gaat om het werkelijk uitvlooien van productkwaliteiten geeft 81% de voorkeur aan een fysieke winkel. Dat is uiteraard goed nieuws voor de winkelstraat, te meer omdat 62% van de shoppers aangeeft dat ze in fysieke winkels meer kopen dan dat ze van tevoren hadden gepland. Deze constatering betekent overigens niet dat shoppers uitsluitend offline in contact komen met innovaties. De shopper van vandaag is een volleerde multitasker die moeiteloos in staat is om online en offline ontdekkingstochten te combineren. Ook fysieke winkels pikken deze trend ondertussen op. Met behulp van precision targeting zijn anonieme, maar unieke devices te benaderen met specifiek afgestemde signalen op specifieke locaties (voor verder toelichting, zie ook dit verhaal).
In store-demo
Bovendien is een winkel niet alleen een magazijn met producten, maar net zo goed een locatie met beleving. Dat zie je vooral bij Generatie Z, de jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010. 51% van hen heeft wel eens een bezoek gebracht aan een pop up-store, terwijl 42% wel eens heeft deelgenomen aan een in store-demo. In dit digitale tijdperk is de winkel steeds meer een omgeving waar merken hun specifieke beleving laten samensmelten met een zinvolle en persoonlijke klantbenadering.
Even specifiek naar Nederland. Er zijn drie redenen waarom de Nederlandse shopper de voorkeur geeft aan een fysieke winkel. Op volgorde van belangrijkheid zijn dat:
65% van de Nederlandse shoppers heeft wel eens een product online aangeschaft om deze later in de fysieke winkel op te halen.
Cadeauseizoen
Met november en december voor de deur breekt ook de meest kritische tijd weer aan voor de meeste retailers. Het goede nieuws is dat 83% van de shoppers van plan is om aankopen te doen in fysieke winkels, terwijl tweederde van de consumenten eveneens van plan is om online inkopen te doen. Dat onderstreept nog maar eens het belang van een omnichannel-strategie, te meer omdat er bij veel shoppers zoiets bestaat als een mobile first-mindset. Bijna drievijfde van de shoppers is van plan om apps te gebruiken bij productaankopen komende cadeaumaanden.
Doorslaggevend
Wat voor Nederlanders vooral doorslaggevend is bij aankoop in fysieke winkels komende cadeaumaanden, in volgorde van belangrijkheid:
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




