Fysieke winkel blijft superbelangrijk voor shopper

Fysieke winkel blijft superbelangrijk voor shopper
  • Food-en-retail
  • 23 okt 2019 @ 10:57
  • 10723 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ConsumentenWinkelen

De offline en online retailwereld raken verder met elkaar verweven, maar de fysieke winkel blijft niettemin belangrijk voor shoppers. Vooral als het gaat om het ontdekken, ervaren en het direct meenemen van producten.

Dat is na te lezen in het ‘Connected Shoppers Report – Third Edition’ van ict-dienstverlener Salesforce. Wereldwijd hebben meer dan 10.000 consumenten deelgenomen aan dit onderzoek waarin belangrijke thema’s voor merken, retailers en online marktplaatsen aan bod komen. In Nederland zijn 501 consumenten geïnterviewd.  Het rapport staat propvol interessante wetenswaardigheden, maar om een paar highlights de revue te laten passeren:

Goed nieuws

Google blijft superbelangrijke tool om kennis te maken met productdetails, maar als het gaat om het werkelijk uitvlooien van productkwaliteiten geeft 81% de voorkeur aan een fysieke winkel. Dat is uiteraard goed nieuws voor de winkelstraat, te meer omdat 62% van de shoppers aangeeft dat ze in fysieke winkels meer kopen dan dat ze van tevoren hadden gepland. Deze constatering betekent overigens niet dat shoppers uitsluitend offline in contact komen met innovaties. De shopper van vandaag is een volleerde multitasker die moeiteloos in staat is om online en offline ontdekkingstochten te combineren. Ook fysieke winkels pikken deze trend ondertussen op. Met behulp van precision targeting zijn anonieme, maar unieke devices te benaderen met specifiek afgestemde signalen op specifieke locaties (voor verder toelichting, zie ook dit verhaal).

In store-demo

Bovendien is een winkel niet alleen een magazijn met producten, maar net zo goed een locatie met beleving. Dat zie je vooral bij Generatie Z, de jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010. 51% van hen heeft wel eens een bezoek gebracht aan een pop up-store, terwijl 42% wel eens heeft deelgenomen aan een in store-demo. In dit digitale tijdperk is de winkel steeds meer een omgeving waar merken hun specifieke beleving laten samensmelten met een zinvolle en persoonlijke klantbenadering.

Even specifiek naar Nederland. Er zijn drie redenen waarom de Nederlandse shopper de voorkeur geeft aan een fysieke winkel. Op volgorde van belangrijkheid zijn dat:

  1. Het aanraken en ervaren van producten
  2. Het direct meenemen van aankopen
  3. De totale winkelbeleving

65% van de Nederlandse shoppers heeft wel eens een product online aangeschaft om deze later in de fysieke winkel op te halen.

Cadeauseizoen

Met november en december voor de deur breekt ook de meest kritische tijd weer aan voor de meeste retailers. Het goede nieuws is dat 83% van de shoppers van plan is om aankopen te doen in fysieke winkels, terwijl tweederde van de consumenten eveneens van plan is om online inkopen te doen. Dat onderstreept nog maar eens het belang van een omnichannel-strategie, te meer omdat er bij veel shoppers zoiets bestaat als een mobile first-mindset. Bijna drievijfde van de shoppers is van plan om apps te gebruiken bij productaankopen komende cadeaumaanden.   

Doorslaggevend

Wat voor Nederlanders vooral doorslaggevend is bij aankoop in fysieke winkels komende cadeaumaanden, in volgorde van belangrijkheid:

  1. Productbeschikbaarheid
  2. Kortingen een aanbiedingen
  3. Een snelle of gratis verzending
Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken