[interview] De rationale achter de kassaloze AH op Schiphol
- Food-en-retail
- 27 nov 2019 @ 08:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingInterview
- 27 nov 2019 @ 08:51
- Peter van Woensel Kooy
De digitale winkel van Albert Heijn is voor een testperiode van twee maanden geland op Schiphol, meldden wij j.l. maandag. Vijf vragen aan Jasper Hoogers, manager digital instore AH, over de marketing-overwegingen achter deze move.
De bijzondere, want kassaloze winkel is toegankelijk voor alle bezoekers van Schiphol. Lees hier het artikel met het eerste nieuws.
1. Wat is je rol binnen de digitale pop up shop AH Schiphol?
'Ik ben Jasper Hoogers, manager digital instore Albert Heijn. Ik ben projectleider van de digitale winkel en heb samen met een team en onze partners Aifi en ING deze winkel ontwikkeld en gerealiseerd. We hebben de winkel eerst twee maanden getest met collega’s bij ons hoofdkantoor en nu staat de winkel tot eind januari op Schiphol Plaza.'
2. Eerst werd het concept getest op het AH hoofdkwartier, nu op Schiphol: veel drukker. Wat is de rationale achter deze pilot?
'Bij het testen van een nieuwe techniek is het belangrijk zoveel mogelijk ervaring op te doen. Op Schiphol komen ontzettend veel mensen en daarom is het een mooie plek om uitgebreid te testen. Het concept past ook goed bij deze locatie: snelheid en gemak zijn belangrijk voor bezoekers van Schiphol.'
3. Bij AH to Go op Amsterdam Centraal Station was al een kassaloze betaaloptie, je kan er in 20 seconden winkel in en uit. Mikt AH hiermee op de consument met heel weinig tijd?
'Waar het ons om gaat, is dat we nieuwe technieken testen om te kijken welke mogelijkheden die bieden. Het voordeel van de digitale winkel is enerzijds dat het winkelen snel en makkelijk is. Een ander voordeel is dat de winkel mobiel is waardoor je hem op plekken kunt neerzetten waar (tijdelijk) behoefte is aan een winkelvoorziening.'
4. Blijft er in de grotere AH’s wel ruimte en tijd voor winkelbeleving of verwacht je dat ook hier de verblijfstijd in de winkels afneemt?
'Wij zien deze winkel als aanvulling op de bestaande winkels. Ook daarin blijven we investeren. We verbouwen dit jaar 120 winkels naar het nieuwste winkelconcept waarin (vers)beleving voorop staat.'
5. Wat wordt de volgende stap wanneer de AH Schiphol pilot een succes blijkt?
'Eind januari 2020 stopt de proef op Schiphol. Dan gaan we evalueren en kijken welke kansen de nieuwe techniek ons biedt. We hebben nog geen concrete vervolgstappen bepaald.'
(PvWK, beeld JH op AH tv)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Jasper Hoogers
- testperiode
- maandag
- gemak
- overwegingen
- AH
- geld
- geland
- snelheid
- Albert Heijn
- marketing
- Schiphol
- vlucht
- Lebensmittelzeitung
- AH to Go
- move
- digitale winkel
- kassa
- deuren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes