[interview] De rationale achter de kassaloze AH op Schiphol
- Food-en-retail
- 27 nov 2019 @ 08:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingInterview
- 27 nov 2019 @ 08:51
- Peter van Woensel Kooy
De digitale winkel van Albert Heijn is voor een testperiode van twee maanden geland op Schiphol, meldden wij j.l. maandag. Vijf vragen aan Jasper Hoogers, manager digital instore AH, over de marketing-overwegingen achter deze move.
De bijzondere, want kassaloze winkel is toegankelijk voor alle bezoekers van Schiphol. Lees hier het artikel met het eerste nieuws.
1. Wat is je rol binnen de digitale pop up shop AH Schiphol?
'Ik ben Jasper Hoogers, manager digital instore Albert Heijn. Ik ben projectleider van de digitale winkel en heb samen met een team en onze partners Aifi en ING deze winkel ontwikkeld en gerealiseerd. We hebben de winkel eerst twee maanden getest met collega’s bij ons hoofdkantoor en nu staat de winkel tot eind januari op Schiphol Plaza.'
2. Eerst werd het concept getest op het AH hoofdkwartier, nu op Schiphol: veel drukker. Wat is de rationale achter deze pilot?
'Bij het testen van een nieuwe techniek is het belangrijk zoveel mogelijk ervaring op te doen. Op Schiphol komen ontzettend veel mensen en daarom is het een mooie plek om uitgebreid te testen. Het concept past ook goed bij deze locatie: snelheid en gemak zijn belangrijk voor bezoekers van Schiphol.'
3. Bij AH to Go op Amsterdam Centraal Station was al een kassaloze betaaloptie, je kan er in 20 seconden winkel in en uit. Mikt AH hiermee op de consument met heel weinig tijd?
'Waar het ons om gaat, is dat we nieuwe technieken testen om te kijken welke mogelijkheden die bieden. Het voordeel van de digitale winkel is enerzijds dat het winkelen snel en makkelijk is. Een ander voordeel is dat de winkel mobiel is waardoor je hem op plekken kunt neerzetten waar (tijdelijk) behoefte is aan een winkelvoorziening.'
4. Blijft er in de grotere AH’s wel ruimte en tijd voor winkelbeleving of verwacht je dat ook hier de verblijfstijd in de winkels afneemt?
'Wij zien deze winkel als aanvulling op de bestaande winkels. Ook daarin blijven we investeren. We verbouwen dit jaar 120 winkels naar het nieuwste winkelconcept waarin (vers)beleving voorop staat.'
5. Wat wordt de volgende stap wanneer de AH Schiphol pilot een succes blijkt?
'Eind januari 2020 stopt de proef op Schiphol. Dan gaan we evalueren en kijken welke kansen de nieuwe techniek ons biedt. We hebben nog geen concrete vervolgstappen bepaald.'
(PvWK, beeld JH op AH tv)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- geld
- maandag
- Schiphol
- testperiode
- geland
- digitale winkel
- AH
- snelheid
- overwegingen
- Albert Heijn
- marketing
- vlucht
- Lebensmittelzeitung
- gemak
- AH to Go
- Jasper Hoogers
- kassa
- deuren
- move
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing