[boxtoernooi] HMC en Boerschappen beperken voedseloverschotten boeren
- Food-en-retail
- 25 mrt 2020 @ 11:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 25 mrt 2020 @ 11:35
- Peter van Woensel Kooy
Nederlandse boeren kampen momenteel met enorme voedseloverschotten. Online kookplatform Home Made Chefs en boodschappenboxbezorger Boerschappen hebben daarom de handen ineengeslagen en introduceren een maaltijdbox. Rabobank ondersteunt de operatie door haar parkeerplekken aan te bieden als drive-thru voor consumenten.
Nederlandse boeren kunnen hun voedseloverschotten, ontstaan door de coronacrisis, op een rendabele manier verkopen op het nieuwe daarvoor ingerichte platform, melden de initiatoren. 'De opgekochte overschotten worden verwerkt in vier verschillende maaltijdboxen met culinaire recepten en verkocht aan de consument.'
Via de website kunnen boeren met voedseloverschotten zich vanaf vandaag aanmelden. Ook consumenten kunnen er vanaf vandaag terecht voor een van de vier maaltijdboxen.
Boeren in nood
Boeren hebben te maken met een omzetdaling, terwijl hun vaste lasten gewoon doorlopen. De bedrijven waar zij gewoonlijk producten aan leveren, zoals groothandels voor de horeca, zijn gesloten. Dit leidt bij boeren tot acute financiële problemen. De lente is net begonnen, maar in de afgelopen weken schoten de eerste groenten al uit de grond door de zachte winter. Veel boeren zitten met producten die nu klaar liggen voor de verkoop. Na de overheidsmaatregelen zijn bijna alle restaurants aan wie boeren leveren gesloten en daarom zitten zij nu ook met veel voedseloverschotten. Er zijn veel initiatieven voor horecaondernemers zijn, maar de boeren worden eigenlijk vergeten. Ook de export naar andere landen valt voor een groot deel stil.
‘Een gezond product mag echt niet weggegooid worden, zeker nu niet!’ aldus Rob Baan eigenaar van Koppert Cress, een bedrijf in micro cress. ‘De cressen die wij maken zijn ook nog eens ontzettend gezond. Daarom ben ik blij met het initiatief omdat mijn producten alsnog een goede eindbestemming hebben. Ook hoop ik dat consumenten kennis maken met nieuwe producten middels de boxen en dat zij anders naar eten zullen kijken’.
Initiatiefnemers
Boerschappen is een onderneming die dagelijks langs boeren rijdt om boodschappenboxen samen te stellen voor haar klanten. ‘Na de invoering van de overheidsmaatregelen merkten we al snel dat veel boeren in de problemen kwamen doordat ze hun producten niet meer kwijt konden’, zegt Stijn Markusse, eigenaar van Boerschappen. ‘Wij wilden hen een oplossing bieden. Veel restaurants zijn gesloten, maar mensen willen natuurlijk nog wel lekker én culinair eten. Daarom hebben we recepten gecreëerd in samenwerking met Home Made Chefs, een online platform dat laagdrempelige recepten aanbiedt, samen met bekende en onbekende chefs, die Nederlanders inspireren om zelf aan de slag te gaan in de keuken.’
Via Rabo Food Forward heeft Stijn samen met Rabobank heel makkelijk zijn oplossing kunnen versnellen. Carin van Huët, Directeur Food & Agri Rabobank: 'Ik ben blij dat we ondernemers zoals Stijn kunnen helpen in deze tijd. Juist nu is het belangrijk om samen op te staan en elkaar te helpen. Samen sterk voor onze boeren, ondernemers, consumenten en zorgverleners. Ik ben groot voorstander van dit initiatief, omdat dit ook een onderdeel is van het opbouwen van de kortere ketens. Rabobank ondersteunt dit initiatief door haar parkeerplekken aan te bieden als drive-thru voor consumenten.'
Verschillende boxen
Home Made Chefs biedt in samenwerking met Boerschappen verschillende boxen aan voor consumenten. Een van de boxen is de Chefs Box, die Nederlanders helpt te koken als een echte chef. Deze box bevat drie maaltijden (€ 49,50 voor twee personen) met verse ingrediënten van de boeren in nood en culinaire recepten gemaakt door een van de chefs. Ook is er een Kids Box, die kinderen op een leuke manier kennis laat maken met koken (€ 67,50 voor gezinnen met kinderen). Tevens kan men een bijdrage doen voor een hulpbox, een hulpbox kopen en/of wegbrengen naar ouderen, hulpbehoevenden en/of zorgverleners. Alle boxen zijn vanaf vandaag te bestellen via de website.
De boxen zijn contactloos op te halen bij een van de 21 Drive-thru locaties of je kunt ze thuis laten bezorgen.
Over Boerschappen
'Dagelijks rijdt Boerschappen langs tientallen boeren in de regio en maakt boodschappenboxen in verschillende variaties van hun producten. De boeren waar wij mee samenwerken zijn kleinschalig, hebben onmetelijk veel liefde voor hun dieren, gewassen, omgeving en producten. Deze liefde gaat diep en eindigt bij de puurste en lekkerste Boerschappen, die wij dagelijks voor jou ophalen. Boerschappen bevatten geen of nauwelijks bestrijdingsmiddelen, dieren krijgen tijd om op te groeien en er worden geen kleur-, geur- en smaakstoffen of slechte E-nummers toegevoegd. En uiteraard zijn Boerschappen altijd supervers omdat we ze in de ochtend voor jou ophalen. Daarnaast steunen we hiermee kleinschalige lokale boeren en krijgen zij een eerlijke prijs voor hun met liefde geproduceerde producten.'
(bron: Boerschappen)
* Raadpleeg hier ons dossier 'Boxtoernooi' over de opkomst van thuisbezorgde foodboxen
* Raadpleeg hier de laatste updates in MarketingTribune- Dossier Corona
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- corona
- Boerschappen
- boeren
- food
- samen
- Rabobank
- boxtoernooi
- distributie
- thuisbezorgd
- Home Made Chefs
- voedseloverschotten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing