Voormalig AH-marketeer en Etos-directeur Egas Reparaz wordt ceo Hema
- Food-en-retail
- 26 jan 2021 @ 10:56
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PersonaliaWinkelenMarketing
- 26 jan 2021 @ 10:56
- Peter van Woensel Kooy
Voor Hema is een nieuwe topvrouw bij concurrent Ahold Delhaize-onderdeel Etos gevonden: Saskia Egas Reparaz. De RvC krijgt een nieuwe bezetting, de overname wordt afgerond begin februari 2021. Hopelijk wordt de merknaam Hema dan voortaan ook foutloos gecommuniceerd.
Dit hebben de eigenaren Parcom en Mississippi Ventures vandaag bekendgemaakt. De partijen verwachten de overname volgende week af te ronden.
Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten heeft de overname van de Hema inmiddels goedgekeurd. De goedkeuring van de Europese Commissie wordt binnen enkele dagen verwacht. Daardoor denken Parcom en Mississippi Ventures de transactie in de week van 1 februari 2021 te kunnen afronden. Mississippi Ventures is het investeringsvehikel van de familie Van Eerd, tevens eigenaar van supermarktketen Jumbo.
Schreeuwerig contrast met eenheidsprijzen
De nieuwe topvrouw Egas Reparaz werkt momenteel nog als ceo van Etos, de retailer die een zuster is van supermarktketen Albert Heijn onder de Ahold Delhaizevlag, de grote concurrent van Jumbo. Egas Reparaz volgt Hema-topman Tjeerd Jegen op. Jegen kreeg de bijnaam 'de kameleon', omdat hij het warenhuis onder de grilligste eigenaren leiding bleef geven. Daarnaast was opvallend dat hij zijn communicatie afdeling halsstarrig de opdracht bleef geven ‘Hema’ in fout Nederlands met hoofdletters in persberichten te blijven zetten. Zeer genant. Het kost de kwaliteitspers tot op heden vele uren om de Hema-teksten weer leesbaar en foutloos te maken. Voor media die lui de taalkundig foute en schreeuwerige schrijfwijze ‘HEMA’ overnemen, is de schrijfwijze als logo in kapitalen -als een opgeblazen pad- onderhand een keurmerk van flutkwaliteit geworden... juist wat de Hema niet wil zijn. Aangenomen wordt dat onder de nieuwe topvrouw het warenhuis zichzelf weer in fatsoenlijk en foutloos Nederlands gaat omschrijven, als: Hema.
Nieuwe RvC Hema
Pieter Haas zal bij Hema worden benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen (RvC). Pieter is daarnaast actief als commissaris en investeerder bij diverse ondernemingen. Eerder werkte hij ruim 18 jaar bij MediaMarktSaturn en Metro, waarvan vijf jaar als ceo MediaMarktSaturn. Haas brengt volgens de betrokkenen een enorme hoeveelheid internationale retailkennis en bestuurlijke ervaring mee. Hij neemt binnen de RvC de voorzittersrol over van Wilco Jiskoot die, net als huidig commissaris Ronald van de Vis, als lid van de RvC bij Hema betrokken zal blijven. Daarnaast zullen namens de nieuwe aandeelhouders Ton van Veen (Mississippi Ventures) en Bas Becks (Parcom) zitting nemen in de RvC.
(PvWK, foto: Etos)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Europese Commissie
- Parcom
- Parcom
- Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij
- taalfout
- topvrouw
- Albert Heijn
- Hema
- Ahold Delhaizevlag
- supermarktketen
- Egas Reparaz
- Mississippi Ventures
- nieuw
- Etos
- transactie
- Mississippi Ventures
- Mississippi Ventures
- Hema
- topman
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing