Fairtrade Original lanceert duurzame Midden-Oosterse Kebab

Fairtrade Original lanceert duurzame Midden-Oosterse Kebab
  • Food-en-retail
  • 12 apr 2021 @ 06:22
  • 8820 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInnovatieMarketing

Ter ere van de introductie van plantaardige Kebab kruidenpasta -vandaag- bij AH, organiseerde foodmerk Fairtrade Original in samenwerking met culinair schrijfster en presentator Nadia Zerouali een Livestream Oesterzwam Kebab Kookshow. 300 thuiskoks deden mee.

De thuiskoks kregen dit weekend de primeur en leerden onder begeleiding via de smartphone of tablet vanuit hun eigen keuken de smaak van Midden-Oosterse Kebab kennen. Om te laten zien hoe makkelijk het is om het vlees in een broodje kebab te vervangen voor een plantaardige basis, werd er met oesterzwammen gekookt. Het geheim zit 'm volgens Fairtrade in de mix van kruiden en specerijen, de Baharatkruiden. 'Van paprikapoeder tot komijn en kaneel: deze eeuwenoude Arabische kruidenmix is dé smaakmaker van een goede kebab!'

De Arabische keuken makkelijk gemaakt 
Begin 2019 zegt het foodmerk de originele smaak van de Midden-Oosterse keuken al naar de Nederlandse keukentafel te brengen, met zes kruidenpasta's exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn. De typische kruiden en specerijen van deze kruidenpasta's zijn alvast bereid in Marokko, zodat alleen nog de verse ingrediënten toegevoegd hoeven te worden. Alle kruidenpasta's zijn zonder kunstmatige toevoegingen en bereid met uitsluitend plantaardige ingrediënten. 'Zo is een originele Tunesische Shakshuka, Groente Couscous of Libanese Bloemkool makkelijk gemaakt. En met deze nieuwe variant staat nu ook in een mum van tijd een Midden-Oosterse kebab op tafel, van kip, lam tot oesterzwam. Voor ieder wat wils!' 

Waar smaak begint 
De Midden-Oosterse kruidenpasta's worden als gezegd geproduceerd en verpakt in Marokko. Sinds 2018 bouwt Fairtrade Original samen met lokale partners aan deze 'eerlijke handelsketen'. 'Het doel is om de groenten- en kruidenboeren van coöperatie Fermes bio Sehoul gelegen in het noordwesten van het land, meer toekomst te bieden. Dit doet het foodmerk door zo veel mogelijk van de ingrediënten voor de kruidenpasta's door hen te laten verbouwen. Sinds de start van de samenwerking wordt er hard gewerkt aan het opschalen van de productie en het toewerken naar de Fairtrade certificering van de kruidenpasta's.' 

In nauwe samenwerking met lokale consultant Hakima worden productieplannen verbeterd, krijgen de boeren agronomische ondersteuning en investeren zij verder in de coöperatie door de premies die ze via Fairtrade Original ontvangen. Daarnaast is de boerengroep inmiddels biologisch gecertificeerd, vertelt het foodmerk. 'Hiermee hopen ze ook andere markten te betreden om zo hun handelspositie te versterken en meer inkomsten te genereren. Door deze samenwerking is de boerengroep volop in ontwikkeling en kan iedereen hier genieten van de rijke smaken van de Arabische keuken.'

In het venster hiereonder een impressie van de j.l. kookshow.
(PvWK) 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken