Dr. Oetker opgesplitst wegens familievete
- Food-en-retail
- 26 jul 2021 @ 08:24
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPersonaliaMarketing
- 26 jul 2021 @ 08:24
- Peter van Woensel Kooy
Familiebedrijf Dr. Oetker-groep uit Duitsland gaat verder als twee onafhankelijke bedrijven. De splitsing wordt veroorzaakt door een langlopende familievete.
Deze speelt sinds het overlijden in 2007 van Rudolf August, kleinzoon van de oprichter.
Rudolf August Oetker heeft acht kinderen uit drie huwelijken die het niet eens kunnen worden over de strategie van het bedrijf. Volgens Duitse media heerst in de top van het bedrijf sinds 2010 een 'ijstijd'. Zo ruziën de erfgenamen zelfs over wie ‘Puddingmeise’, het privévliegtuig van de Oetker-groep, mag gebruiken zo meldt het AD. 'Tot groot vermaak van de Duitse pers, die de vele vetes toeschrijven aan jaloezie. August zelf verwijst in een documentaire uit 2018 naar de verstoorde band met zijn vader, die vaak ruzie met hem maakte. Terwijl de andere kinderen - de (half)broers en -zussen met wie hij het bedrijf moet leiden - wel een zachte vader te zien kregen.'
Oetker opgesplitst
Tak drie, de nazaten uit het laatste huwelijk, neemt nu onder andere wijndochter Henkell & Co, bakkersmerk Martin Braun en de chemiefabriek Budenheim over. Takken een en twee uit de voorgaande huwelijken van Rudolf August gaan de pizza’s voortaan samen vermarkten evenals de overige levensmiddelen uit het Oetker (spreek uit: Utker)-portfolio. Voor het personeel zou er door de tragedie niets veranderen melden bronnen in het bedrijf. Eind 2021 moet de splitsing een feit zijn.
(PvWK, bronnen: AD, MT/ Sprout en ANP; beeld: Polina Tankilevitch / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- chemie
- Martin Braun
- voeding
- Rudolf August Oetker
- Puddingmeise
- merk
- Budenheim
- ruzie
- stakn
- pizza
- Oetker-groep
- levensmiddelen
- privévliegtuig
- acht
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers