Sterke groei grensoverschrijdende e-commerce

Sterke groei grensoverschrijdende e-commerce
  • Food-en-retail
  • 26 jan 2022 @ 10:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De grensoverschrijdende e-commerce in Nederland heeft de afgelopen tijd 4,3 miljard euro omzet bereikt. Dit komt overeen met circa 15 procent van de totale omzet in e-commerce.

Het bezorgplatform voor internationale pakketverzending, Seven Senders, heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt welke consumenten het meeste shoppen op online shops in andere Europese landen.

Uit het onderzoek blijkt dat een optimale balans tussen een consumentengebied dat graag in het buitenland koopt, een hoge mate van digitalisering en een zeer goede grensoverschrijdende logistieke infrastructuur belangrijke voorwaarden zijn voor grensoverschrijdende e-commerce. De dertien markten met de hoogste omzet werden in het onderzoek meegenomen.

De resultaten van het onderzoek bevestigen over het algemeen dat Nederland gunstige voorwaarden heeft voor grensoverschrijdende e-commerce.

Consumenten geven graag uit en bestellen graag op internet. 91 procent van de Nederlanders winkelt online. In geen enkel ander land is dit percentage hoger. Meer dan een op de twee bestellingen komt uit het buitenland (53 procent).

In een Europese vergelijking behoren Nederlandse consumenten tot de consumenten met een lage omzet in grensoverschrijdende e-commerce. Consumenten in Duitsland zorgden onlangs voor een omzet van 26,5 miljard euro voor grensoverschrijdende detailhandel. Er is in Nederland op sommige vlakken nog verbetering nodig, onder meer in de logistieke infrastructuur.

Gegevens van de Universal Postal Union bevestigen dat Nederland weliswaar beschikt over een bovengemiddeld efficiënte infrastructuur, maar er is een tekort aan inzamelpunten voor pakketten, zoals blijkt uit de vergelijking met andere EU-landen. Er zijn 16 pakketaannamepunten per 100.000 inwoners in Nederland. In Oostenrijk is dit netwerk bijvoorbeeld veel dichter met 96 aanneem- en inzamelpunten per 100.000 inwoners.

Op dit moment bereikt Luxemburg de beste balans tussen tevreden, digitaal onderlegde consumenten en een zeer goede logistieke infrastructuur.

86 procent van de Luxemburgers winkelt regelmatig bij online retailers in het buitenland. Er is een overeenkomstig aantal pakketten onderweg. Elke inwoner ontvangt en verstuurt ongeveer 17 pakketten per jaar. Er zijn 40 ophaalpunten per 100.000 inwoners beschikbaar. Italië en Portugal bieden een minder gebalanceerd evenwicht, die de vergelijkingslijst vervolledigen. Redenen hiervoor zijn een relatief minder veerkrachtige infrastructuur en consumenten zijn relatief terughoudend.

Rang

Consumenten uit

Consument

Digitalisering

Verzending

Eindresultaat

1

Luxemburg

87,1

84,2

42,7

100,0

2

Duitsland

100,0

69,5

42,3

98,9

3

Oostenrijk

48,3

39,3

100,0

86,9

4

Frankrijk

72,8

67,7

34,7

80,8

5

Nederland

29,8

83,7

56,5

78,2

6

België

36,9

54,7

63,4

70,7

7

Ierland

78,4

52,8

11,5

64,7

8

Denemarken

25,9

100,0

16,4

64,4

9

Zweden

18,7

82,7

37,7

62,9

10

Finland

21,0

65,9

36,4

55,0

11

Spanje

27,6

53,6

15,7

41,9

12

Italië

32,4

0,0

22,1

20,9

13

Portugal

0,0

12,4

0,0

0,0

 

Tabel: Grensoverschrijdende consumentenindex met evaluatie in de onderzoeksgebieden en het algehele resultaat van het onderzoek. Beoordelingen volgen een schaal van 0-100, waarbij de score 100 overeenkomt met de beste beoordeling. De volledige ranglijst en alle informatie over de methodiek zijn hier te vinden:

‘Grensoverschrijdende e-commerce heeft sterke groeicijfers doorgemaakt door de coronacrisis. Sommige markten bieden echter betere omstandigheden voor grensoverschrijdende detailhandel dan andere,’ zegt Thomas Hagemann, oprichter en Co-CEO van Seven Senders. ‘Met de grensoverschrijdende consumenten index willen we ons oriënteren op de markten waar vooral veel consumenten in het buitenland winkelen. Het doel is om online retailers te helpen de juiste markt, voorwaarden en infrastructuur voor hun bedrijf te vinden.’

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken