Sterke groei grensoverschrijdende e-commerce
- Food-en-retail
- 26 jan 2022 @ 10:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 26 jan 2022 @ 10:10
- Sjaak Hoogkamer
De grensoverschrijdende e-commerce in Nederland heeft de afgelopen tijd 4,3 miljard euro omzet bereikt. Dit komt overeen met circa 15 procent van de totale omzet in e-commerce.
Het bezorgplatform voor internationale pakketverzending, Seven Senders, heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt welke consumenten het meeste shoppen op online shops in andere Europese landen.
Uit het onderzoek blijkt dat een optimale balans tussen een consumentengebied dat graag in het buitenland koopt, een hoge mate van digitalisering en een zeer goede grensoverschrijdende logistieke infrastructuur belangrijke voorwaarden zijn voor grensoverschrijdende e-commerce. De dertien markten met de hoogste omzet werden in het onderzoek meegenomen.
De resultaten van het onderzoek bevestigen over het algemeen dat Nederland gunstige voorwaarden heeft voor grensoverschrijdende e-commerce.
Consumenten geven graag uit en bestellen graag op internet. 91 procent van de Nederlanders winkelt online. In geen enkel ander land is dit percentage hoger. Meer dan een op de twee bestellingen komt uit het buitenland (53 procent).
In een Europese vergelijking behoren Nederlandse consumenten tot de consumenten met een lage omzet in grensoverschrijdende e-commerce. Consumenten in Duitsland zorgden onlangs voor een omzet van 26,5 miljard euro voor grensoverschrijdende detailhandel. Er is in Nederland op sommige vlakken nog verbetering nodig, onder meer in de logistieke infrastructuur.
Gegevens van de Universal Postal Union bevestigen dat Nederland weliswaar beschikt over een bovengemiddeld efficiënte infrastructuur, maar er is een tekort aan inzamelpunten voor pakketten, zoals blijkt uit de vergelijking met andere EU-landen. Er zijn 16 pakketaannamepunten per 100.000 inwoners in Nederland. In Oostenrijk is dit netwerk bijvoorbeeld veel dichter met 96 aanneem- en inzamelpunten per 100.000 inwoners.
Op dit moment bereikt Luxemburg de beste balans tussen tevreden, digitaal onderlegde consumenten en een zeer goede logistieke infrastructuur.
86 procent van de Luxemburgers winkelt regelmatig bij online retailers in het buitenland. Er is een overeenkomstig aantal pakketten onderweg. Elke inwoner ontvangt en verstuurt ongeveer 17 pakketten per jaar. Er zijn 40 ophaalpunten per 100.000 inwoners beschikbaar. Italië en Portugal bieden een minder gebalanceerd evenwicht, die de vergelijkingslijst vervolledigen. Redenen hiervoor zijn een relatief minder veerkrachtige infrastructuur en consumenten zijn relatief terughoudend.
Rang |
Consumenten uit |
Consument |
Digitalisering |
Verzending |
Eindresultaat |
1 |
Luxemburg |
87,1 |
84,2 |
42,7 |
100,0 |
2 |
Duitsland |
100,0 |
69,5 |
42,3 |
98,9 |
3 |
Oostenrijk |
48,3 |
39,3 |
100,0 |
86,9 |
4 |
Frankrijk |
72,8 |
67,7 |
34,7 |
80,8 |
5 |
Nederland |
29,8 |
83,7 |
56,5 |
78,2 |
6 |
België |
36,9 |
54,7 |
63,4 |
70,7 |
7 |
Ierland |
78,4 |
52,8 |
11,5 |
64,7 |
8 |
Denemarken |
25,9 |
100,0 |
16,4 |
64,4 |
9 |
Zweden |
18,7 |
82,7 |
37,7 |
62,9 |
10 |
Finland |
21,0 |
65,9 |
36,4 |
55,0 |
11 |
Spanje |
27,6 |
53,6 |
15,7 |
41,9 |
12 |
Italië |
32,4 |
0,0 |
22,1 |
20,9 |
13 |
Portugal |
0,0 |
12,4 |
0,0 |
0,0 |
Tabel: Grensoverschrijdende consumentenindex met evaluatie in de onderzoeksgebieden en het algehele resultaat van het onderzoek. Beoordelingen volgen een schaal van 0-100, waarbij de score 100 overeenkomt met de beste beoordeling. De volledige ranglijst en alle informatie over de methodiek zijn hier te vinden:
‘Grensoverschrijdende e-commerce heeft sterke groeicijfers doorgemaakt door de coronacrisis. Sommige markten bieden echter betere omstandigheden voor grensoverschrijdende detailhandel dan andere,’ zegt Thomas Hagemann, oprichter en Co-CEO van Seven Senders. ‘Met de grensoverschrijdende consumenten index willen we ons oriënteren op de markten waar vooral veel consumenten in het buitenland winkelen. Het doel is om online retailers te helpen de juiste markt, voorwaarden en infrastructuur voor hun bedrijf te vinden.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing