Sterke groei grensoverschrijdende e-commerce
- Food-en-retail
- 26 jan 2022 @ 10:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 26 jan 2022 @ 10:10
- Sjaak Hoogkamer
De grensoverschrijdende e-commerce in Nederland heeft de afgelopen tijd 4,3 miljard euro omzet bereikt. Dit komt overeen met circa 15 procent van de totale omzet in e-commerce.
Het bezorgplatform voor internationale pakketverzending, Seven Senders, heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt welke consumenten het meeste shoppen op online shops in andere Europese landen.
Uit het onderzoek blijkt dat een optimale balans tussen een consumentengebied dat graag in het buitenland koopt, een hoge mate van digitalisering en een zeer goede grensoverschrijdende logistieke infrastructuur belangrijke voorwaarden zijn voor grensoverschrijdende e-commerce. De dertien markten met de hoogste omzet werden in het onderzoek meegenomen.
De resultaten van het onderzoek bevestigen over het algemeen dat Nederland gunstige voorwaarden heeft voor grensoverschrijdende e-commerce.
Consumenten geven graag uit en bestellen graag op internet. 91 procent van de Nederlanders winkelt online. In geen enkel ander land is dit percentage hoger. Meer dan een op de twee bestellingen komt uit het buitenland (53 procent).
In een Europese vergelijking behoren Nederlandse consumenten tot de consumenten met een lage omzet in grensoverschrijdende e-commerce. Consumenten in Duitsland zorgden onlangs voor een omzet van 26,5 miljard euro voor grensoverschrijdende detailhandel. Er is in Nederland op sommige vlakken nog verbetering nodig, onder meer in de logistieke infrastructuur.
Gegevens van de Universal Postal Union bevestigen dat Nederland weliswaar beschikt over een bovengemiddeld efficiënte infrastructuur, maar er is een tekort aan inzamelpunten voor pakketten, zoals blijkt uit de vergelijking met andere EU-landen. Er zijn 16 pakketaannamepunten per 100.000 inwoners in Nederland. In Oostenrijk is dit netwerk bijvoorbeeld veel dichter met 96 aanneem- en inzamelpunten per 100.000 inwoners.
Op dit moment bereikt Luxemburg de beste balans tussen tevreden, digitaal onderlegde consumenten en een zeer goede logistieke infrastructuur.
86 procent van de Luxemburgers winkelt regelmatig bij online retailers in het buitenland. Er is een overeenkomstig aantal pakketten onderweg. Elke inwoner ontvangt en verstuurt ongeveer 17 pakketten per jaar. Er zijn 40 ophaalpunten per 100.000 inwoners beschikbaar. Italië en Portugal bieden een minder gebalanceerd evenwicht, die de vergelijkingslijst vervolledigen. Redenen hiervoor zijn een relatief minder veerkrachtige infrastructuur en consumenten zijn relatief terughoudend.
Rang
Consumenten uit
Consument
Digitalisering
Verzending
Eindresultaat
1
Luxemburg
87,1
84,2
42,7
100,0
2
Duitsland
100,0
69,5
42,3
98,9
3
Oostenrijk
48,3
39,3
100,0
86,9
4
Frankrijk
72,8
67,7
34,7
80,8
5
Nederland
29,8
83,7
56,5
78,2
6
België
36,9
54,7
63,4
70,7
7
Ierland
78,4
52,8
11,5
64,7
8
Denemarken
25,9
100,0
16,4
64,4
9
Zweden
18,7
82,7
37,7
62,9
10
Finland
21,0
65,9
36,4
55,0
11
Spanje
27,6
53,6
15,7
41,9
12
Italië
32,4
0,0
22,1
20,9
13
Portugal
0,0
12,4
0,0
0,0
Tabel: Grensoverschrijdende consumentenindex met evaluatie in de onderzoeksgebieden en het algehele resultaat van het onderzoek. Beoordelingen volgen een schaal van 0-100, waarbij de score 100 overeenkomt met de beste beoordeling. De volledige ranglijst en alle informatie over de methodiek zijn hier te vinden:
‘Grensoverschrijdende e-commerce heeft sterke groeicijfers doorgemaakt door de coronacrisis. Sommige markten bieden echter betere omstandigheden voor grensoverschrijdende detailhandel dan andere,’ zegt Thomas Hagemann, oprichter en Co-CEO van Seven Senders. ‘Met de grensoverschrijdende consumenten index willen we ons oriënteren op de markten waar vooral veel consumenten in het buitenland winkelen. Het doel is om online retailers te helpen de juiste markt, voorwaarden en infrastructuur voor hun bedrijf te vinden.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
- BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
- Unilever past duurzaamheidsclaims... 23-10-2025
- Foodinfluencer Veggilaine en Oot... 23-10-2025
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes




