Topkeurmerk 'Eko' wil Nederlandse biologische landbouw in zijn kracht zetten
- Food-en-retail
- 20 jul 2022 @ 15:57
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodBereikMarketing
- 20 jul 2022 @ 15:57
- Peter van Woensel Kooy
Onlangs is het Eko-keurmerk (zie afbeelding) weer uitgeroepen tot een van de twaalf Nederlandse 'topkeurmerken'. Naar eigen zeggen is dit een teken dat Eko z’n zaakjes op orde heeft als keurmerk dat onderscheidende pluspunten in de praktijk van de licentiehouders controleert en borgt.
Uit gesprekken met vertegenwoordigers van de primaire deelsectoren blijkt dat de ambitie groter is dan alleen controle en borging op extra punten. De primaire deelsectoren ambiëren ook een zichtbaar Nederlands keurmerk in de markt waarmee topkwaliteit biologisch uit Nederland een duidelijk gezicht krijgt in het Nederlandse schap, meldt Eko.
Een tweede belangrijke conclusie uit de gesprekken is dat de primaire sector de verschillende deelsectoren decentraal verantwoordelijkheid wil geven, om ze in hun kracht zetten. Daar hoort bij dat de deelsectoren met hun ketenpartners zelf verantwoordelijk zijn voor de specifieke aanpak in hun eigen keten, zowel inhoudelijk qua normen en organisatie van de controles, als in de marktbenadering en promotie.
Hier hoort bij dat de primaire deelsectoren ook bestuurlijk eindverantwoordelijk worden voor Stichting Eko. Dit proces is opgestart. Een aantal vertegenwoordigers van de primaire deelsectoren vormt nu samen met de bestuurders van Stichting een werkgroep voor de bestuurlijke vernieuwing en de inhoudelijke uitwerking van de visie naar het jaarplan 2023.
In het najaar lanceert het ministerie van LNV haar Nederlandse biologische Actieplan. Met concrete acties en beleidsinstrumenten om het Farm to Fork doel van 25% biologische landbouw in 2030 te bereiken in Nederland. Sterke vergroting van het Nederlandse areaal is alleen mogelijk als de vraag naar Nederlands biologisch sterk gestimuleerd wordt. Het Eko-keurmerk kan daarin een dienende rol spelen; als herkenbare topkwaliteit van biologische producten van Nederlandse telers en verwerkers. Meer info staat hier.
(PvWK, bron: Eko keurmerk)
Het bekende en vertrouwde Eko keurmerk
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
- Black Friday groeit uit tot Black... 12-11-2025
- Rutger Koene van Asics: 'De kunst is... 12-11-2025
- Swinckels introduceert rebranding... 11-11-2025
- Albert Heijn combineert kerst en... 10-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




