Ontzilt zeewater uit schappen AH na kritiek: 'greenwashwater'
- Food-en-retail
 - 6 sep 2022 @ 15:30
 - Link
 - 
  
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Packaging designFoodMVO
 
- 6 sep 2022 @ 15:30
 - Peter van Woensel Kooy
 
Rap nadat Albert Heijn pakjes ontzilt Noordzeewater presenteerde, haalt de retailketen het product alweer uit de schappen. Er is niet alleen kritiek op de verpakking. 'Het merk is 2046x duurder dan prima kraanwater.'
Sea Water lanceert drinkbaar zeewater, werd recent vol optimisme op MarketingTribune gedeeld.
De kritiek kwam aanvankelijk vooral van Dirk Groot, die dagelijks zwerfafval opruimt en ook bekend is als de 'Zwerfinator'. Hij liet op sociale media weten dat de verpakking van het water te wensen overliet. Er zat geen statiegeld op en alleen al het recyclen kostte volgens hem een hoop energie en water. Volgens Groot is ‘verpakt water nooit duurzaam’ en is kraanwater de beste oplossing, meldt de Volkskrant.
In goed overleg
Albert Heijn trok zich de kritiek aan, volgens de krant. 'Het bedrijf schreef onder een bericht van Groot de volgende reactie: "De ontwikkeling om van zeewater drinkwater te maken vinden we interessant, en wilden we in een klein aantal winkels testen op potentie, maar we hebben met de leverancier besproken dat deze verpakking niet de juiste is. We stoppen dan ook met de verkoop van dit pakje in goed overleg met de leverancier."' Intussen werden ook in de winkels guerilla-posters in de AH huisstijl opgehangen met kritiek op het nieuwe watermerk. Nu mengt ook principieel creatief Scato van Opstall zich in de discussie met een persoonlijke post op Linkedin.
2046x duurder dan kraanwater
'Sea Water is een greenwashwater', stelt Van Opstall. 'Dit merk met het opschrift "Planet Saving Water" is slechts 2046 x duurder per liter dan prima Nederlands kraanwater. Niet alleen de verpakking bleek onduurzaam, het spul zelf is ook #greenwashwater. Niet duurzaam. Wel duur. En lucratief. Reken even mee! Onziltingstechniek is handig op een eiland en in kurkdroge gebieden bij de zee. Maar duurzame energie gebruiken voor ontzilten van drinkwater, terwijl we hier prima kraanwater hebben? Die duurzame energie, om nodeloos te ontzilten, kun je niet meer voor iets echt nuttigs gebruiken. Vervolgens ga je dat water bottelen en verpakken, dat wil zeggen materiaalgebruik en het verbruik van nog meer zinloze energie plus transporteren dat ook zinloze energie kost en CO2 oplevert. Dat lijkt me volkomen idiotie. In een single use wegwerpverpakking ook nog! En daar heel groot "PLANET SAVING WATER" op zetten. Als je dit allemaal zelf niet had bedacht ben je volkomen naïef of je wist het wel en dan ben je een schaamteloze opportunist.'
Baarlijke nonsense
Van Opstall vermoedt naar eigen zeggen 'vrij ordinair', eurotekentjes in de ogen van bedenkers en retailers. 'Kraanwater kost 0,87 eurocent per kuub, dat is duizend liter. Eén liter prima kraanwater kost slechts 0,00087 euro oftewel 0,087 eurocent. Een half litertje Sea Water kost 0,89 euro. Per liter is dat spul 1,78 euro. Dat is dus ruim 2000 keer zo duur. Tel uit je winst. Sustainability sells. Geld als water. In Curaçao ontzilten ze al een eeuw zeewater, door omgekeerde osmose filtering met kalk & koolstof. Dat kost ongeveer zes keer zoveel als Nederlands drinkwater: 5,19 euro per kuub, dus een dikke halve cent per liter. Feestelijke marges dus, op Sea Water.'
Kraanwater in plastic
Hun argument 'dit is tenmiste lokaal' is ook nonsens, volgens Van Opstall. 'BarLeDuc en Sourcy bottelen al jaren Utrechtse Heuvelrug-kraanwater in plastic. Oplichterij maar zonder duurzaamheidsclaim, dat dan weer wel. Misschien willen initiatoren Jurriaan Kamps Tammo Wildschut en Jort Wildschut hun "duur-zame" zeesapje  nader toelichten? Hoeveel energie een liter ontzilten kost, idem voor transport en verpakking? En hoe krijg je de microplastics, methylkwik en PCB's er ook uit? Zo schoon is onze zee niet... Voor een ècht duurzame ontzilting, inclusief minder pekel terug in zee, moet je bijvoorbeeld bij elementalwatermakers.com zijn. Dit is geen greenwashing-merk van handige reclamejongens. Benieuwd ook naar de reactie van Albert Heijn.’
(PvWK, bronnen: Volkskrant, MarketingTribune en Linkedin, beeld: Sea Water)
- 
Peter van Woensel Kooy
 - Werkt bij: MarketingTribune
 - Functie: senior redacteur, merk-expert
 - Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
 - Profiel »
 
- naïef
 - verpakking
 - fake
 - duurzaam
 - Curacao
 - Dirk Groot
 - design
 - kritiek
 - merk
 - Sea Water
 - Scato van Opstall
 - ontzilt
 - nonsens
 - principieel creatief
 - AH
 
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
 - De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
 - Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
 - MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
 - Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
 - TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
 
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Laatste Nieuws
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
 - Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
 - Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
 - Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
 - Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
 - CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 




