Robijn vrolijkt verbaksteende steden van Nederland op
- Food-en-retail
- 8 sep 2022 @ 14:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - RetailFoodMarketing
- 8 sep 2022 @ 14:30
- Peter van Woensel Kooy
Uit onderzoek van milieuorganisatie Natuur en Milieu blijkt dat meer dan de helft van de buurten in de 32 grootste Nederlandse gemeenten versteend is. Reden voor wasmerk Robijn de boel wat op te fleuren.
De 'verstening' betekent volgens de onderzoekers dat er weinig tot geen groen te vinden is.
In landen als Spanje, Italië en Curaçao zie je veel vrolijke gekleurde gebouwen maar in Nederland blijft de baksteen, in aardetint, favoriet als het om onze architectuur gaat. Het 'verstenen' van de Nederlandse steden betekent dat maar liefst 53% van de wijken, met 100.000 inwoners of meer, niet voldoet aan het criterium van 75 vierkante meter groen per woning. Daarom vrolijkt het wasmiddelen en -verzachtermerk ver(bak)steende plekken van Nederland op, door in samenwerking met lokale kunstenaars 'reuze Robijntjes' (zie foto) te plaatsen, voorzien van kleurrijke patronen en printjes. De beren vind je tot 9 september 2022 op pleinen in de binnensteden van Haarlem, Eindhoven en Leeuwarden.
Kunst kan dingen in een ander perspectief plaatsen. Dit kan mensen opvrolijken of ze uit hun dagelijkse beslommeringen halen. Het is niet zonder reden dat stadsbesturen er vaker voor kiezen om kunst (in alle soorten en maten) te plaatsen om wijken op te fleuren en een positiever leefklimaat te creëren. Vanuit de overtuiging dat mensen kleine geluksmomentjes verdienen, plaatst Robijn drie reuze Robijntjes uit de 3D-printer, in de ver(bak)steende steden Haarlem (83 procent versteende buurten), Eindhoven (63 procent) en Leeuwarden (55 procent). Drie lokale kunstenaars is gevraagd de bekende beer van het wasmiddelmerk aan te kleden met hun kunstwerken. De ontwerpen zijn geïnspireerd op de eigen creativiteit van de kunstenaars, waarbij rekening werd gehouden met de verschillen in stralende kleuren afgewisseld met wit, stippen en strepen.
Geluksmomentjes
‘Street art heeft een positief effect op de leefbaarheid van een wijk of stad. Het zorgt voor inspiratie en brengt een vrolijke sfeer,’ zegt Robijn brand manager Satish Oemraw. ‘Robijntje is een echte publiekslieveling en wordt door praktisch iedereen herkend. We hopen dat de mensen die vlakbij wonen, maar ook zij die toevallig langslopen, vrolijk worden van de gekleurde beren in het straatbeeld.’
(PvWK, beeld: Glasnost)
Locaties van Robijntjes op straat:
* Op de Grote Markt bij het Klokhuisplein/ Oude Gracht in Haarlem. Kunstenaar: Paul de Groot (foto boven)
* Op de Grote Markt in Eindhoven. Kunstenaar: Mickey Yang
* Aan het Gouverneursplein op het hoekje Eewal in Leeuwarden. Kunstenaar: Nico Grasman & Cees Kaspersma (foto hieronder)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing