Robijn vrolijkt verbaksteende steden van Nederland op

  • Food-en-retail
  • 8 sep 2022 @ 14:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • RetailFoodMarketing

Uit onderzoek van milieuorganisatie Natuur en Milieu blijkt dat meer dan de helft van de buurten in de 32 grootste Nederlandse gemeenten versteend is. Reden voor wasmerk Robijn de boel wat op te fleuren.

De 'verstening' betekent volgens de onderzoekers dat er weinig tot geen groen te vinden is.

In landen als Spanje, Italië en Curaçao zie je veel vrolijke gekleurde gebouwen maar in Nederland blijft de baksteen, in aardetint, favoriet als het om onze architectuur gaat. Het 'verstenen' van de Nederlandse steden betekent dat maar liefst 53% van de wijken, met 100.000 inwoners of meer, niet voldoet aan het criterium van 75 vierkante meter groen per woning. Daarom vrolijkt het wasmiddelen en -verzachtermerk ver(bak)steende plekken van Nederland op, door in samenwerking met lokale kunstenaars 'reuze Robijntjes' (zie foto) te plaatsen, voorzien van kleurrijke patronen en printjes. De beren vind je tot 9 september 2022 op pleinen in de binnensteden van Haarlem, Eindhoven en Leeuwarden.

Kunst kan dingen in een ander perspectief plaatsen. Dit kan mensen opvrolijken of ze uit hun dagelijkse beslommeringen halen. Het is niet zonder reden dat stadsbesturen er vaker voor kiezen om kunst (in alle soorten en maten) te plaatsen om wijken op te fleuren en een positiever leefklimaat te creëren. Vanuit de overtuiging dat mensen kleine geluksmomentjes verdienen, plaatst Robijn drie reuze Robijntjes uit de 3D-printer, in de ver(bak)steende steden Haarlem (83 procent versteende buurten), Eindhoven (63 procent) en Leeuwarden (55 procent). Drie lokale kunstenaars is gevraagd de bekende beer van het wasmiddelmerk aan te kleden met hun kunstwerken. De ontwerpen zijn geïnspireerd op de eigen creativiteit van de kunstenaars, waarbij rekening werd gehouden met de verschillen in stralende kleuren afgewisseld met wit, stippen en strepen.

Geluksmomentjes
‘Street art heeft een positief effect op de leefbaarheid van een wijk of stad. Het zorgt voor inspiratie en brengt een vrolijke sfeer,’ zegt Robijn brand manager Satish Oemraw. ‘Robijntje is een echte publiekslieveling en wordt door praktisch iedereen herkend. We hopen dat de mensen die vlakbij wonen, maar ook zij die toevallig langslopen, vrolijk worden van de gekleurde beren in het straatbeeld.’
(PvWK, beeld: Glasnost)



 

Locaties van Robijntjes op straat:
* Op de Grote Markt bij het Klokhuisplein/ Oude Gracht in Haarlem. Kunstenaar: Paul de Groot  (foto boven)
* Op de Grote Markt in Eindhoven. Kunstenaar: Mickey Yang 
* Aan het Gouverneursplein op het hoekje Eewal in Leeuwarden. Kunstenaar: Nico Grasman & Cees Kaspersma (foto hieronder)




Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken