Vertragingen nemen toe: 1 op de 2 bestellingen te laat geleverd

Vertragingen nemen toe: 1 op de 2 bestellingen te laat geleverd
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2022 @ 10:21
  • 14127 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenFood

De arbeidsmarkt in Nederland is momenteel volgens het UWV ‘zeer krap’ te noemen. Het tekort aan arbeidskrachten binnen de logistieke sector is voelbaar, blijkt uit onderzoek van Sendcloud.

De strijd tussen vervoerders om personeel te vinden en te behouden is, met vaste contracten voor pakketbezorgers, ingezet en tegelijkertijd worden consumenten reeds geconfronteerd met vertragingen. Tijdens recent onderzoek van Sendcloud, Europa’s #1 verzendplatform voor e-commerce, beweert 50 procent van de consumenten dat hun recente bestelling vertraging opliep. 

In de meeste gevallen ging het slechts om één dag vertraging (22%), maar in de extreme gevallen (8%) moesten consumenten meer dan vier dagen langer op hun bestelling wachten dan de verwachte leveringstijd. Hoewel de meerderheid van de consumenten (86%) berichtgeving over de vertraging ontving, ontving 2 op de 5 consumenten (42%) deze melding pas na de verwachte leveringsdatum.

Het personeelstekort lijkt een probleem te zijn voor veel vervoerders, aangezien uit het onderzoek onder meer dan 1.000 respondenten blijkt dat meer dan 72 procent onlangs een negatieve bezorgervaring heeft gehad. In de meeste gevallen ging het om vertragingen (42%), maar consumenten meldden ook dat op een ander tijdstip werd geleverd (28%), het pakket op een onveilige locatie werd achtergelaten (12%) of beschadigd aankwam (11%).

Daarnaast is het volgens de onderzoekers interessant om te vermelden dat 12 procent van de consumenten, producten bestelde die niet in voorraad bleken te zijn op het moment van bestellen. Bovendien beklaagt 1 op de 8 consumenten zich over een gebrek aan flexibele bezorgopties.

Met het oog op de verwachte toename van pakketten in het najaar, adviseert Sendcloud online retailers om te investeren in een multi-carrier strategie. 'Zoals in veel branches hebben pakketbezorgers te maken met een hoge werkdruk als gevolg van personeelstekorten', aldus Sabi Tolou, CCO & co-founder van Sendcloud. 'We adviseren online retailers om gebruik te maken van meerdere vervoerders voor leveringen aan huis en bij servicepunten; hiermee verlagen we de druk op bezorgers en verkorten we de aflevertijd enorm. Een strategie met meerdere vervoerders maakt het mogelijk om te kunnen overschakelen op alternatieve verzendnetwerken als toeleveringsketens overbelast raken. Het is een goede manier om de werklast te spreiden en tegelijkertijd is het een goede manier om tegemoet te komen aan de hoge bezorgeisen van consumenten. Door meerdere bezorgopties aan te bieden, kunnen consumenten zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze hun bestelling willen ontvangen - wat resulteert in een positieve bezorgervaring.'
(PvWK, beeld: Unsplash / Petrebels)

 

Over Sendcloud
'Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel. Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken