Plus brengt Open Chain chocoladerepen van 100 procent traceerbare cacao
- Food-en-retail
- 15 nov 2022 @ 11:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PromotieFood
- 15 nov 2022 @ 11:51
- Peter van Woensel Kooy
Plus introduceert chocolade via Tony’s Open Chain en introduceert vier chocoladerepen gemaakt van 100% traceerbare cacao. De repen van het Plus huismerk komen in de smaken melk pinda en kletskop, puur rood fruit en marshmallow, melk pecan en toffee, en wit cappuccino crunch,
Ze zijn nu verkrijgbaar in ruim 300 PLUS winkels én online.
Als eerste en enige supermarkt in Nederland zette Plus alle 300 huismerkproducten waarin cacao verwerkt is om naar 100% Faitrade gecertificeerd cacao. Over het jaar 2021, ging het om 1 miljoen kilo cacao. Van producten die grotendeels uit cacao bestaan, tot producten waarin slechts een snufje cacao is verwerkt. Nu sluit de supermarktorganisatie zich aan bij Tony’s Open Chain. Via dit initiatief van het Nederlandse chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely kan PLUS een volgende, grote stap zetten in de gestelde ambitie: leidend zijn in het bieden van volledige transparantie voor al haar huismerkproducten.
De samenwerkingsprincipes van Tony’s Open Chain
Voor de vier nieuwe chocoladerepen koopt Plus cacaobonen in via Tony’s Open Chain. Dat houdt in dat de cacao, afkomstig van partnercoöperaties uit Ivoorkust en Ghana, altijd voor 100% traceerbaar is. Vanwege de langdurige samenwerking van minimaal vijf jaar met deze boeren kunnen zij investeren in hun toekomst. De boeren worden bovendien getraind om duurzame landbouw te realiseren en ontbossing tegen te gaan. Daarnaast betaalt Plus voor deze chocoladerepen een leefbaar inkomen referentieprijs. Dit betekent dat er bovenop de Fairtrade minimumprijs en premie een additionele prijs wordt betaald dat boeren in staat stelt een leefbaar inkomen te verdienen.
Eric Leebeek, commercieel directeur bij Plus: 'Met de producten die in onze schappen liggen, maken we verschil tot aan het begin van de keten. Het is onze ambitie om positieve impact te creëren voor producenten en werknemers binnen onze toeleveringsketens. Dat vinden we niet alleen belangrijk, we handelen er ook naar. Daarom werken we al jaren nauw samen met onze strategische partner Fairtrade Nederland en sluiten we nu ook aan bij Tony’s Open Chain. Vanzelfsprekend zijn we trots om deze vier nieuwe Plus Open Chain chocoladerepen gemaakt van volledig traceerbare chocolade in ons assortiment op te nemen naast alle andere Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen.'
Tony’s Open Chain Lead Joke Aerts: 'We zijn er enorm trots op dat Plus supermarkt zich aan heeft gesloten bij Tony’s Open Chain. Het is de volgende grote Nederlandse retailer waar we samen de norm in de industrie veranderen. Dit laat zien dat ons model om de cacao-industrie eerlijk en duurzaam te maken werkt. Ik ben ervan overtuigd dat we samen grote stappen kunnen zetten in het bestrijden van moderne slavernij, illegale kinderarbeid en ontbossing, en we de levens van vele West-Afrikaanse cacaoboeren kunnen verbeteren.'
Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland: “Wij zijn trots op onze partner Plus die zich blijft ontwikkelen om te verduurzamen. De 5 samenwerkingsprincipes van Tony’s Open Chain borduren voort op waar Fairtrade voor staat. Het is een mooie vervolgstap in cacao, bovenop het enorme commitment van Plus op hun totale Fairtrade assortiment. Laat dit een voorbeeld zijn voor de industrie om een leefbaar inkomen de norm maken.”
De vier PLUS Open Chain chocoladerepen zijn bij PLUS verkrijgbaar voor € 2,99 per stuk.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers