Cannes Lions benoemt AB InBev tot Creative Marketer of the Year 2023
- Food-en-retail
- 17 mrt 2023 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CampagnesCannes
- 17 mrt 2023 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Het prestigieuze creativiteitsfestival Cannes Lions benoemt voor het tweede jaar op rij Anheuser-Busch InBev (AB InBev) tot Creative Marketer of the Year. Die titel krijg je na langdurig Lions-winnend werk te hebben ingestuurd en na het realiseren van 'moedige creatieve en innovatieve marketingoplossingen' volgens de jury.
AB InBev is het eerste merk in de geschiedenis van het festival dat voor twee opeenvolgende jaren met de prijs wordt geëerd 'wegens verankering van creativiteit in het hart van hun bedrijf'. Hier een overzicht van hun Nederlandse biermerken.
Simon Cook, CEO van Lions, reageert: 'AB InBev heeft de lat opnieuw hoger gelegd en een cultuur verankerd die ervoor zorgt dat blijvend succes onvermijdelijk is. Deze overwinning gaat tegen de trend in en toont een voortdurende inzet voor creativiteit als motor voor groei.'
Recordvolumes
De jury verwijst naar de gepubliceerde bedrijfsresultaten van de bier- en drankenmagnaat, die aantonen dat AB InBev in 2022 zowel qua verkoopvolume als qua merkkracht een recordhoogte heeft bereikt. 'Na jarenlang groei te hebben gestimuleerd door schaalvoordelen, kostenefficiënties en fusies en overnames, begon AB InBev in 2018 aan een reis om een programma voor creatieve uitmuntendheid te ontwikkelen en een vijfjarig strategisch doel te stellen om hun creatieve marketingcapaciteiten te verbeteren en organische inkomsten voor het bedrijf. Met dit programma introduceerden ze een ingebed, duurzaam systeem en cultuur die creatieve probleemoplossing centraal stelden in hun bedrijf - wat leidde tot organische groei en verbeterde creatieve en financiële prestaties, inclusief recordvolumes voor het hele jaar voor FY22. Tijdens de Cannes Lions van 2022 jaar won AB InBev maar liefst 49 Lions - 1 Grand Prix, 10 Gold, 19 Silver, 19 Bronze - voor 10 merken en uit zeven landen. De Grand Prix was in de Creative Effectiveness Lions, de prijs die een effectieve strategie beloont die geworteld is in creativiteit en die duurzame zakelijke impact in de loop van de tijd stimuleert.'
Voorbeeldige global marketing
Cook namens de Lions-organisatie voegt toe: 'AB InBevs toewijding aan creativiteit en de rol die het speelt in het creëren van bedrijfswaarde wordt verder ondersteund door de duidelijke buy-in van de raad van bestuur, inclusief CEO Michel Doukeris, die cruciaal is geweest voor hun succes. Ze hebben ook geschaald, gebruikmakend van de best practices die in de VS zijn vastgesteld als blauwdruk voor hun aanpak in andere markten. Dit alles heeft ongelooflijke zakelijke resultaten opgeleverd, en het feit dat ze nu het aantal en de omvang van Lion-overwinningen gebruiken als een kernmaatstaf voor succes, toont aan hoe krachtig creativiteit is in het stimuleren van vooruitgang.'
Zo werd AB InBev benoemd tot Creative Marketer of the Year 2023.
Speciale pas voor vakgenoten
Cannes Lions biedt in 2023 een nieuwe, speciale Creative Brand Marketer Pass aan, meldt de organisatie nog. 'Exclusief voor merken, is deze festivalpas ontworpen om merkmarketeers te helpen leren hoe ze creativiteit kunnen ontsluiten met leermogelijkheden, inzichten en exclusieve netwerkuitnodigingen. Daarnaast heeft de Lions-organisatie samen met WARC, de autoriteit op het gebied van marketingeffectiviteit, "Creative Impact" gelanceerd - een gezamenlijk samengestelde contentstroom gericht op marketeers die elke dag en op meerdere podia zal draaien als onderdeel van Cannes Lions. Deelnemers leren hoe ze creatieve effectiviteit kunnen toepassen in hun eigen werk te midden van een uitdagend klimaat voor marketingbudgetten, en hoe ze kunnen omgaan met de dringende noodzaak om te bewijzen welke rol creativiteit speelt bij het stimuleren van duurzame commerciële groei.' Kortom er valt straks weer veel op te steken aan de Franse Zuidkust, waarvan uiteraard ook dit vakmedium voor de thuisblijvers en mensen ter plaatse adequaat verslag zal doen.
Lees hier meer over de speciale pas voor marketeers. Bekijk hieronder de Grand Prix die AB Inbev in 2022 won te Cannes met 'Contract For Change', bedacht door agency FCB Chicago voor Anheuser-Busch, productie door Lord+Thomas. De film steekt Amerikaanse boeren een hart onder de riem (hoe actueel) en biedt namens de brouwerij hulp. Meer over AB Inbev vind je hier.
(PvWK, bron: Cannes Lions)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- MT
- Cannes
- AB InBev
- AB InBev l Contract For Change
- Anheuser-Busch
- FCB Chicago
- content
- productie
- verslag
- agency
- creatie
- Lions
- Cannes
- Creative Brand Marketer Pass
- Creative Marketer of the Year
- Simon Cook
- Lord+Thomas
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- Jumbo verder richting duurzamer voedselsysteem met biologisch
- Consumentenbond Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen
- Levi's lanceert wereldwijde campagne met Beyoncé
- [onderzoek] Jongeren waarderen discount, luxe en tweedehands
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Bananenredder Sunt verandert van naam09-10-2024
- Rutger Anema CMO Oot Granola08-10-2024
- Jumbo Foodmarkt Scheveningen geopend07-10-2024
- Auping introduceert nieuwe... 07-10-2024
- Michelin voorziet tien nieuwe... 07-10-2024
- AH start 'Beter in eigen merk en dat... 07-10-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing