Pieter Pot aan diggelen

- Food-en-retail
- 14 dec 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFoodZakelijk
- 14 dec 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Het is over en uit voor online supermarkt Pieter Pot. Het veelbelovende merk dat houdbaar voedsel in glazen potten verkocht, onder andere in samenwerking met Albert Heijn, is door de rechter in Rotterdam failliet verklaard.
Pieter Pot zat al ruime tijd in financiële problemen en zocht al enige tijd naar financiering om schulden af te lossen. Pensioenfonds BPFL stapte daardoor naar de rechter, dinsdag besloot deze de beslissing over een eventueel faillissement nog uit te stellen. Nu heeft diezelfde rechter toch besloten dat het bedrijf failliet is, meldt onze zustertitel Twinkle.
In een reactie laat directeur en oprichter Jouri Schoemaker weten met de curator in gesprek te gaan over een mogelijke doorstart.
Pieter Pot werd in 2019 opgericht als 'Puur Bezorgd'. Oprichters Martin Bijmolt en Jouri Schoemaker vonden met de verkoop van houdbaar voedsel in glazen potten een gat in de markt. De eerste jaren wist het bedrijf flink te groeien, zo werd 9 miljoen euro aan groeigeld opehaald en waren er samenwerkingen met onder andere Albert Heijn.
Eind 2021 werd voor het eerst bekend dat het bedrijf financiële problemen had. Pieter Pot moest de geplande uitbreiding naar België uitstellen vanwege logistieke problemen. Later kwamen daar problemen bij rondom de communicatie bij bestellingen. 'We zouden kunnen zeggen dat we er een potje van maken, maar dat dekt de lading misschien niet voldoende', aldus Schoemaker destijds.
Dit jaar kwamen daar nog meer problemen bij. Ondanks een reorganisatie bleek het bedrijf niet voldoende te verdienen om break-even te kunnen draaien. In februari gaf het bedrijf aan een akkoord te moeten bereiken met schuldeisers om een faillissement te voorkomen. Pieter Pot probeerde daarna van alles, waaronder een crowdfundingsactie. Dat bleek uiteindelijk niet genoeg.
(bron: Twinkle, beeld: Sara Codair / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




