Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'

- Food-en-retail
- 21 mrt 2024 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 21 mrt 2024 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Action, de non-food discounter, publiceerde vandaag zijn financiële resultaten. In 2023 steeg de netto-omzet van Action met 27,8% naar €11,3 miljard, grotendeels als gevolg van de omzetgroei op vergelijkbare (‘like-for-like’) basis van 16,7%.
De operating Ebitda steeg met 34% naar €1.615 miljoen. Action voegde 303 nieuwe winkels toe en had eind 2023 in totaal 2.566 winkels in 11 landen. Action creëerde 8.988 banen en had 69.040 medewerkers in dienst met 155 verschillende nationaliteiten, meldt de retailer.
In 2023 voltooide Action de voorbereiding voor de introductie van de formule in Portugal. Op 29 februari 2024 opende de eerste winkel in Porto, snel gevolgd door een tweede winkel in Coimbra. De lange rijen klanten voor en in de winkels wezen op een veelbelovende start in Action’s twaalfde Europese markt.
CEO Hajir Hajji van Action (foto boven) vertelt MarketingTribune: 'Onze aantrekkelijke en flexibele formule heeft opnieuw bewezen de basis van ons succes te zijn. We hebben de prijzen van tal van producten kunnen verlagen, waardoor onze klanten konden profiteren van verbeterde toeleveringsvoorwaarden. Vorig jaar begroetten we elke week gemiddeld 15,3 miljoen klanten in onze winkels. Ik ben zeer trots op onze 69.040 collega's die dit hebben mogelijk gemaakt. We hebben ook 3.183 collega’s intern gepromoveerd. Zo steunen we de professionele ontwikkeling van onze medewerkers en kunnen we als snelgroeiend bedrijf ons unieke Action-DNA behouden.'
Continue focus op productkwaliteit en duurzaamheid
Action boekt ook voortgang met zijn duurzaamheidsprogramma in zijn streven om de doelstellingen van de vier pijlers People, Planet, Product en Partnership te realiseren, meldt zij.
Hajji: 'We verminderen de uitstoot van onze eigen activiteiten en hebben onze indirecte scope 3 CO2-emissies in kaart gebracht als basis voor de reductiestrategie. We blijven ons voortdurend richten op het verbeteren van zowel productkwaliteit als duurzaamheid.'
In absolute zin heeft Action de CO2-uitstoot uit eigen operatie (scope 1 en 2) met 46% verminderd ten opzichte van basisjaar 2021. Hier hebben verschillende maatregelen aan bijgedragen, meldt de formule. 'Zo rijden de eigen vrachtwagens van Action in Nederland nu op HVO 100-brandstof. 99% van alle winkels zijn inmiddels uitgerust met energiebesparende LED-verlichting. Daarnaast zijn vorig jaar nog eens 300 bestaande winkels overgeschakeld van gas naar elektriciteit. Alle nieuwe winkels worden uitsluitend voorzien van elektriciteit. De twee vorig jaar geopende distributiecentra zijn Breeam gecertificeerd. Hiermee ligt Action op schema om in absolute zin de CO2-reductiedoelstelling van 60% in 2030 voor wat betreft de eigen operatie (scope 1 en 2) ten opzichte van referentiejaar 2021 te realiseren.'
Daarnaast heeft Action naar eigen zeggen nu ook de indirecte (scope 3) CO2-emissies in kaart gebracht met 2021 als referentiejaar: 5,5 miljoen ton CO2. 'Om CO2-reductiedoelen te ontwikkelen die in lijn zijn met het klimaatakkoord van Parijs, heeft Action zich inmiddels gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi).'
Vandaag heeft Action ook zijn Update gepubliceerd, waarin een overzicht wordt gegeven van het bedrijf per 31 december 2023.
(PvWK, foto Hajir Hajji via Action )
Over Action
'Action, de non-food discounter, verwelkomt elke week meer dan 15 miljoen klanten in meer dan 2.500 winkels in 12 Europese landen. Klanten houden van Action vanwege ons selectieve assortiment van 6.000 producten in 14 categorieën, van alledaagse benodigdheden tot producten die het dagelijks leven gemakkelijker of een beetje leuker maken – altijd tegen de laagste prijs. Elke week introduceren we 150 nieuwe producten om ons assortiment relevant te houden. Met bijna 70.000 collega's met 155 nationaliteiten werken we voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van onze producten en maken we duurzaamheid bereikbaar voor iedereen. Onze belofte: kleine prijzen, grote glimlach.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




