Durf met de feestdagen

  • Food-en-retail
  • 1 dec 2014 @ 09:30
  • Link
  • Caroline van Teeffelen
    Caroline van Teeffelen

    Marktonderzoeker
    Ruigrok NetPanel
  • EvenementOnderzoek

Nederland is bang. Als ik kijk naar de manier waarop Nederlandse horecaondernemers en retailers reageren op de feestdagen, zie ik bijna paniek in hun ogen. Over het algemeen zorgt de druk van het moeten verkopen vanwege de omzet niet voor de grootste creativiteit. Heel veel verder dan het verkopen van de standaardproducten en het volgen van elkaars initiatieven komt men meestal niet. Al doen supermarkten elk jaar nog wel hun best het nieuwste van het nieuwste te presenteren. Een goed begin...

... maar als je buiten de supermarkt kijkt heb je toch wel geluk als je nog net ergens terecht kunt voor een speculaastaartje of een kerstkransje bij de koffie. Uitgesproken en gedurfde producten blijven vaak uit, en dat is een gemiste kans als je het mij vraagt.
 
New York, New York
De week voor Halloween was ik op vakantie in New York. Deze stad bezoeken is natuurlijk ansich geen straf, maar Halloween geeft deze stad toch wel een hele speciale sfeer. Gebouwen zijn versierd met skeletten, spoken en spinnenwebben. Gigantische torens pompoenen kom je in vrijwel elke straat tegen en supermarkten liggen vol koekjes in de vorm van doodshoofden, vijf-kilo zakken uitdeel snoep en speciaal gevormde chocolaatjes. De New Yorkse ondernemer neemt deze feestdag serieus.. Nog veel serieuzer dan alleen het ophangen van versiering en het vullen van de schappen met een paar ‘specials’. Echt iedereen verzint iets ter ere van Halloween en originaliteit staat daarbij hoog in het vaandel.


Pumpkin it is
Zo is pompoen natuurlijk dè smaak van Halloween. Het is niet alleen een product die goed verkrijgbaar is in de herfst, het is een product dat door heel de wereld één op één gekoppeld wordt aan Halloween. Een dag in New York in deze periode kan dan ook met gemak gevuld worden met alleen maar poempoen gerechten. Letterlijk in elke retail of horecagelegenheid kom je deze smaak tegen. Pumpkin brood, taart, yoghurt, smoothies, donuts, bagels, pannenkoeken, koffie of cocktails, je kunt het zo gek niet verzinnen, je komt het gegarandeerd tegen. Tijdens een rondleiding door de plaatselijke bierbrouwerij werd ons de zeer populaire Pumpkin Ale aangeboden. Een biertje gebrouwen met pompoenpuree, en in de gemiddelde kroeg in New York letterlijk niet aan te slepen. Ik heb me echt zitten verbazen over de creativiteit van de retailers en horecaondernemers op dit gebied. Niet alleen met bijzondere, overheerlijke of originele pumpkin-gerechten worden consumenten naar binnen gelokt, maar ook acties zoals ‘Treat or Meat, een dag lang gratis bacon op elk gerecht’ laat het voor de consument elke dag al een beetje Halloween zijn.

Doe er wat mee!
Zoiets als het bijzondere samenspel tussen pompoen en Halloween in New York, heb ik in Nederland nog niet veel gezien. Ik vraag me af waarom de Nederlandse ondernemers feestdagen zoals Sinterklaas niet veel verder uitbuiten. Feestdagen spelen in op de emoties van de consument, draaien om gezelligheid en samenzijn en geven mensen een positief gevoel. Precies de emotie waar jij als bedrijf op mee wilt liften.
Word als retailer of horecaondernemer relevanter voor de consument in deze periode. Verbaas ze, maak ze nieuwsgierig en overtref verwachtingen. We hebben zulke prachtige producten in Nederland rond deze dagen. Doe wat met deze producten en gebruik creativiteit, empathie of juist humor. Dat kan nou net het verschil maken in de zo belangrijke omzet-strijd tijdens deze maanden.

Pepernotenwinkel
Een goed voorbeeld voor een dergelijk initiatief vind ik de onlangs in Amsterdam geopende winkel van de Pepernotenfabriek. Met meer dan 35 verschillende smaken pepernoten zetten zij dit product op een hele andere manier op de kaart. Heel slim hoe zij de traditie rondom pepernoten benadrukken en versterken. Zij liften mee op de waarde die dit product heeft voor de consument en dat maakt het een geweldig concept in deze tijd van het jaar. Gezien zij het hele jaar geopend zijn vraag ik me natuurlijk wel af hoe ze pepernoten in de zomermaanden nog steeds relevant laten zijn voor de consument. Maar wie niet waagt, wie niet wint. En dat kan ik waarderen.




De nuchtere Hollander
Of producten zoals oliebollen-bier of marsepein-brood nou echt een succes kunnen worden in Nederland is natuurlijk wel een beetje de vraag. In New York werken dit soort concepten, maar Amerikanen gaan dan ook heel anders met hun feestdagen om als de Nederlander. Ik zou maar wat graag eens onderzoeken of de nuchtere Hollanders überhaupt wel openstaan voor nog meer heissa rondom de feestdagen. Maar laten we eerlijk zijn, na al het negatieve nieuws over Sinterklaas dit jaar, kan iedereen wel een beetje positiviteit rond deze mooie feestdag gebruiken.

Dus verzamel een beetje extra moed, doe daar een beetje creativiteit bij strooi dan wat lekkers…. Ik zou in elk geval een kilometertje omrijden om als eerste in de rij te staan!

Caroline van Teeffelen
Ruigrok | Netpanel


Caroline van Teeffelen

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken