Opmars fooddelivery: Vier tips voor een goede bezorgverpakking

Opmars fooddelivery: Vier tips voor een goede bezorgverpakking
  • Food-en-retail
  • 15 mei 2018 @ 11:24
  • 12808 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • PackagingMarketingFood

De markt voor fooddelivery steeg vorig jaar met 28%, zo blijkt uit een marktupdate van het FoodService Instituut (FSIN) en ook in 2018 zet deze trend door. Bij fooddelivery spelen verpakkingen een belangrijke rol.

onder andere met oog op (kosten)efficiëntie, kwaliteitsbehoud en klanttevredenheid. Hier ligt een grote uitdaging, want door de grote diversiteit aan producten is het verpakken van food complex.

Er bestaat namelijk geen blauwdruk voor de ideale foodverpakking. Vorm, grootte, tijdsduur (van verzenden tot moment van thuis bezorgen) en temperatuurzones verschillen. Friet stelt andere eisen aan een verpakking dan een koude salade. Daarnaast heb je ook nog met diverse andere eisen te maken, zoals duurzaamheid, voedselveiligheid en de Warenwet Informatie Levensmiddelen (WIL). Waar moet een goede fooddelivery verpakking aan voldoen? Ik bespreek een aantal belangrijke aandachtspunten.

Temperatuur
Als het om de kwaliteit van eten gaat, dan speelt temperatuur een belangrijke rol. Hiervoor gelden wettelijke eisen. Versproducten, zoals vlees, vis en zuivel moeten vervoerd worden in een temperatuurzone tussen de 0 en 4 graden Celsius. Diepvriesproducten moeten bewaard worden bij een temperatuur van -18 graden Celsius en tijdens het transport mag dit oplopen tot maximaal -15. Voor droge kruidenierswaren geldt een kamertemperatuur. Inmiddels bestaan er verschillende thermische verpakkingen, die een constante ‘binnentemperatuur’ garanderen, uiteraard afhankelijk van de tijdsduur en grootte van het verpakte product.

Blijven ademen
In het geval van vers food en warme maaltijden is een constante binnentemperatuur overigens niet voldoende. Het eten moet ook knapperig en krokant blijven. Om dit te bereiken is het belangrijk dat de verpakking ‘ademt’. Een bekende methode voor het verpakken van verse agf-producten is het toevoegen van microperforaties voor de luchtdoorbaarheid. De ‘gaatjesmethode’ zien we ook steeds vaker terug in to-go en bezorgverpakkingen voor warme snacks. De gaatjes zorgen ervoor dat het vrijkomende vocht wordt geventileerd, waardoor de snack knapperig blijft. In beide gevallen geldt dat het aantal, de grootte en de positie van de gaatjes altijd maatwerk is.   

Beschermen
Als vanzelfsprekend moet de bezorgverpakking de consumpties ook goed beschermen tegen deuken, stoten en omvallen, zeker in het geval van vloeibare consumpties. Niks is zo vervelend als een beurse appel, lekkende soepbekers of overgelopen maaltijdbakken. Klanten verwachten restaurantkwaliteit aan huis en dat geldt ook voor de presentatie. Met de juiste verpakkingen en disposables kun je jouw maaltijden als een echte chefkok presenteren. In dit kader zien we bijvoorbeeld mooie amuseverpakkingen en luxe disposables. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een verpakkingslijn in je eigen huisstijl. Niet alleen smaak, ook presentatie beïnvloedt de beleving. Met een goede verpakking trakteer je klanten op een restaurantbeleving at home.

Gemak
Fooddelivery zit in de lift, onder meer dankzij het feit dat consumenten steeds meer kiezen voor gemak. Dit stopt niet bij de voordeur zodra je de bestelling afgeeft. Faciliteer ready to eat, met een slimme bezorgverpakking die bijvoorbeeld transformeert van doos naar bord. En vergeet niet om kwalitatief bestek en servetten toe te voegen (net als in het restaurant!).

Zie jij nog andere kansen/ uitdagingen voor de verpakking als gevolg opmars van fooddelivery? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken