Opmars fooddelivery: Vier tips voor een goede bezorgverpakking
- Food-en-retail
- 15 mei 2018 @ 11:24
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketingFood
- 15 mei 2018 @ 11:24
- Huib Burggraaf
De markt voor fooddelivery steeg vorig jaar met 28%, zo blijkt uit een marktupdate van het FoodService Instituut (FSIN) en ook in 2018 zet deze trend door. Bij fooddelivery spelen verpakkingen een belangrijke rol.
onder andere met oog op (kosten)efficiëntie, kwaliteitsbehoud en klanttevredenheid. Hier ligt een grote uitdaging, want door de grote diversiteit aan producten is het verpakken van food complex.
Er bestaat namelijk geen blauwdruk voor de ideale foodverpakking. Vorm, grootte, tijdsduur (van verzenden tot moment van thuis bezorgen) en temperatuurzones verschillen. Friet stelt andere eisen aan een verpakking dan een koude salade. Daarnaast heb je ook nog met diverse andere eisen te maken, zoals duurzaamheid, voedselveiligheid en de Warenwet Informatie Levensmiddelen (WIL). Waar moet een goede fooddelivery verpakking aan voldoen? Ik bespreek een aantal belangrijke aandachtspunten.
Temperatuur
Als het om de kwaliteit van eten gaat, dan speelt temperatuur een belangrijke rol. Hiervoor gelden wettelijke eisen. Versproducten, zoals vlees, vis en zuivel moeten vervoerd worden in een temperatuurzone tussen de 0 en 4 graden Celsius. Diepvriesproducten moeten bewaard worden bij een temperatuur van -18 graden Celsius en tijdens het transport mag dit oplopen tot maximaal -15. Voor droge kruidenierswaren geldt een kamertemperatuur. Inmiddels bestaan er verschillende thermische verpakkingen, die een constante ‘binnentemperatuur’ garanderen, uiteraard afhankelijk van de tijdsduur en grootte van het verpakte product.
Blijven ademen
In het geval van vers food en warme maaltijden is een constante binnentemperatuur overigens niet voldoende. Het eten moet ook knapperig en krokant blijven. Om dit te bereiken is het belangrijk dat de verpakking ‘ademt’. Een bekende methode voor het verpakken van verse agf-producten is het toevoegen van microperforaties voor de luchtdoorbaarheid. De ‘gaatjesmethode’ zien we ook steeds vaker terug in to-go en bezorgverpakkingen voor warme snacks. De gaatjes zorgen ervoor dat het vrijkomende vocht wordt geventileerd, waardoor de snack knapperig blijft. In beide gevallen geldt dat het aantal, de grootte en de positie van de gaatjes altijd maatwerk is.
Beschermen
Als vanzelfsprekend moet de bezorgverpakking de consumpties ook goed beschermen tegen deuken, stoten en omvallen, zeker in het geval van vloeibare consumpties. Niks is zo vervelend als een beurse appel, lekkende soepbekers of overgelopen maaltijdbakken. Klanten verwachten restaurantkwaliteit aan huis en dat geldt ook voor de presentatie. Met de juiste verpakkingen en disposables kun je jouw maaltijden als een echte chefkok presenteren. In dit kader zien we bijvoorbeeld mooie amuseverpakkingen en luxe disposables. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een verpakkingslijn in je eigen huisstijl. Niet alleen smaak, ook presentatie beïnvloedt de beleving. Met een goede verpakking trakteer je klanten op een restaurantbeleving at home.
Gemak
Fooddelivery zit in de lift, onder meer dankzij het feit dat consumenten steeds meer kiezen voor gemak. Dit stopt niet bij de voordeur zodra je de bestelling afgeeft. Faciliteer ready to eat, met een slimme bezorgverpakking die bijvoorbeeld transformeert van doos naar bord. En vergeet niet om kwalitatief bestek en servetten toe te voegen (net als in het restaurant!).
Zie jij nog andere kansen/ uitdagingen voor de verpakking als gevolg opmars van fooddelivery? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- distributie
- design
- tips
- thuiswinkelen
- goed
- boxtoernooi
- vers
- bezorgverpakking
- food
- fooddelivery
- delivery
- verpakking
- marketing
- opmars
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing