Hoe verleid jij de klant van de toekomst?

Hoe verleid jij de klant van de toekomst?
  • Food-en-retail
  • 26 jun 2018 @ 11:08
  • 20316 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • FoodPackaging

De Millennial, de klant van de toekomst, wordt omschreven als kritisch en zelfbewust. Of het nu in een winkel is of online, alles draait om een unieke, multi-zintuiglijke klantbeleving. De lat ligt hoog en als merk moet je mee om deze ‘criticus’ te blijven pleasen. De verpakking is hiervoor het middel bij uitstek.

De verpakking speelt een belangrijke rol in de customer journey, zowel fysiek als online. Verpakkingen versterken de merkbeleving en beïnvloeden het koopgedrag. Met de juiste verpakking val je op in het schap. Bij webshopbestellingen is de verpakking vaak het eerste fysieke contactmoment met de klant. Het is dus belangrijk dat je een goede eerste indruk maakt. Hoe zorg je voor aansluiting met de Millennial?

The end of good enough
We moeten natuurlijk oppassen met stereotypes, maar we zijn het er allemaal over eens dat Millennials bovengemiddeld mobiel zijn. Dit zorgt voor een constante stroom aan prikkels. Je moet als merk dus hard ‘vechten’ voor aandacht. De moderne consument wil steeds opnieuw verrast en geprikkeld worden. Zoals de redactie van Food Inspiration treffend omschrijft[1]: “Goed genoeg is niet meer voldoende. Het is the end of good enough.”

Multi-zintuigelijke ervaring
Of het nu gaat om een verse sandwich of een nieuw horloge: alles draait om de ultieme klantbeleving. Beleven is zien, voelen, horen, ruiken en proeven. Met de juiste verpakking kun je deze zintuiglijke stimuli versterken. Zorg dat je visueel opvalt met een onderscheidende bedrukking of afwijkende vorm. Gebruik materialen met textuur of breng reliëf aan op de verpakking. Voeg geur en geluid toe aan de verpakking. Al deze prikkels beïnvloeden uiteindelijk ook de smaakperceptie. Immers, als de verpakking tot in de puntjes verzorgd is, dan zal de inhoud ook wel super zijn. Dat smaakt naar meer!!!

Sociale interactie
Voor Millennials is sociale interactie eveneens belangrijk. Niet alleen met vrienden, óók met merken. Tegenwoordig wordt alles op Social Media gedeeld. Een mooie verpakking stimuleert social sharing en dat betekent meer exposure voor jouw merk en/of product.

‘Millennial packaging’
Hoe ziet de Millennial-verpakking er dan uit? Dat verschilt natuurlijk per merk en product. Zo introduceert FrieslandCampina deze maand de nieuwe productlijn ‘Mona Oops!’. Het traditionele puddingbakje maakt plaats voor een opvallende beker à la Ben & Jerry’s en Magnum. De nieuwe verpakking tilt het merk naar een hoger level (goed kan voor de Millennial immers altijd beter). Verder is Mona Oops lekker eigenwijs en door de mix van smaken is geen hap hetzelfde, zodat de consument telkens opnieuw wordt verrast. Het eetmoment is ook veranderd: Mona staat vooral bekend als toetjesmerk. Met het Oops-concept wil het merk zichzelf neerzetten als een social pleasure[2]. Kortom, genieten op elk moment van de dag en om dit mogelijk te maken is Mona Oops verkrijgbaar in twee verpakkingen: een deelverpakking om samen te delen (trend foodsharing) en een on the go portieformaat, passend bij het drukke leven van de Millennial.

Is jouw verpakkingsassortiment Millennial-proof?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1] Food Inspiration Magazine op MT
[2] Oops concept

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken