[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
- Food-en-retail
- 26 apr 2022 @ 08:36
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - Geen tag
- 26 apr 2022 @ 08:36
- Leo van Sister
De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.
Wat doet dat voor je merk als je gewoon je product blijft doorverkopen in Rusland terwijl het land gevangen zit in een cordon van sancties en verreweg de meeste grote bedrijven zich al lang hebben teruggetrokken met hun activiteiten?
Weg uit Rusland of toch niet?
Grote bierbrouwers als Heineken, AB InBev en Carlsberg hebben zich al teruggetrokken of zijn daarmee bezig. Het moederbedrijf van Bavaria heeft een juridische ingang gevonden om gewoon door te kunnen gaan met de verkoop. De Russische bierbrouwer Moscow Brewing Company mag onder de naam Bavariabier blijven brouwen voor de thuismarkt. De licentieovereenkomst die dit mogelijk maakt, valt buiten de sancties die tegen Rusland zijn ingesteld na de invasie van Oekraïne. Dat zou dan de escape zijn. “Bavaria overtreedt geen regels met een lopend contract met Russen” zo verdedigde moederbedrijf Swinkels Family Brewers zich dit weekend in de media.
Maar gaat het eigenlijk niet veel meer om het morele standpunt wat je als groot bedrijf inneemt? Dat je net als verreweg de meeste bedrijven en mensen je afzet tegen de onwettige oorlogsactiviteiten van Rusland in Oekraïne?
Het feit dat Bavaria via een licentie door een Russische brouwerij wordt geproduceerd is een drogreden. Dat doet AB InBev ook middels een joint venture genaamd AB InBev Efes en toch vertrekt die uit Rusland. De grote brouwers nemen zelfs voor lief dat ze een grote afschrijving van soms wel een miljard euro of meer moeten incasseren.
Merkreputatie in het geding
Weliswaar heeft Bavaria geen eigen brouwerij en dus ook geen personeel en zou daarom het terugtrekken weinig economische schade met zich meebrengen, maar toch blijft het Brabantse familiebedrijf daar actief. Is het omzetverlies dan zo groot?
De Russen zullen ongetwijfeld blij zijn dat het buitenlandse biertje voor hen beschikbaar blijft. Maar de vraag is hoe de Nederlandse consumenten gaan reageren op het standpunt van het bedrijf en daarmee ook het merk, wat hiermee de wereldwijde sancties en opinie van het volk negeert.
Swinkels loopt het risico dat een grote groep Nederlandse bierdrinkers mogelijk afhaakt omdat zij het standpunt van de brouwer veroordelen. We kennen het familiebedrijf als een ondernemend, merk minnend en eigenzinnig bedrijf. Dat is prima, maar waarom zou je het risico op merkreputatieschade nemen voor een paar hectoliter bier?
Fotocredits Flickr: Frits van Eldik
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
- Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF... 30-06-2025
- Kassabon in supermarkt informeert... 27-06-2025
- Rivièra Maison tot verrassing... 26-06-2025
- Aix Rosé prolongeert Aixperiences... 25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation