[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)

[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
  • Food-en-retail
  • 26 apr 2022 @ 08:36
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.

Wat doet dat voor je merk als je gewoon je product blijft doorverkopen in Rusland terwijl het land gevangen zit in een cordon van sancties en verreweg de meeste grote bedrijven zich al lang hebben teruggetrokken met hun activiteiten?

Weg uit Rusland of toch niet?

Grote bierbrouwers als Heineken, AB InBev en Carlsberg hebben zich al teruggetrokken of zijn daarmee bezig. Het moederbedrijf van Bavaria heeft een juridische ingang gevonden om gewoon door te kunnen gaan met de verkoop. De Russische bierbrouwer Moscow Brewing Company mag onder de naam Bavariabier blijven brouwen voor de thuismarkt. De licentieovereenkomst die dit mogelijk maakt, valt buiten de sancties die tegen Rusland zijn ingesteld na de invasie van Oekraïne. Dat zou dan de escape zijn. “Bavaria overtreedt geen regels met een lopend contract met Russen” zo verdedigde moederbedrijf Swinkels Family Brewers zich dit weekend in de media.

Maar gaat het eigenlijk niet veel meer om het morele standpunt wat je als groot bedrijf inneemt? Dat je net als verreweg de meeste bedrijven en mensen je afzet tegen de onwettige oorlogsactiviteiten van Rusland in Oekraïne?

Het feit dat Bavaria via een licentie door een Russische brouwerij wordt geproduceerd is een drogreden. Dat doet AB InBev ook middels een joint venture genaamd AB InBev Efes en toch vertrekt die uit Rusland.  De grote brouwers nemen zelfs voor lief dat ze een grote afschrijving van soms wel een miljard euro of meer moeten incasseren.

Merkreputatie in het geding 

Weliswaar heeft Bavaria geen eigen brouwerij en dus ook geen personeel en zou daarom het terugtrekken weinig economische schade met zich meebrengen, maar toch blijft het Brabantse familiebedrijf daar actief. Is het omzetverlies dan zo groot?

De Russen zullen ongetwijfeld blij zijn dat het buitenlandse biertje voor hen beschikbaar blijft. Maar de vraag is hoe de Nederlandse consumenten gaan reageren op het standpunt van het bedrijf en daarmee ook het merk, wat hiermee de wereldwijde sancties en opinie van het volk negeert.

Swinkels loopt het risico dat een grote groep Nederlandse bierdrinkers mogelijk afhaakt omdat zij het standpunt van de brouwer veroordelen. We kennen het familiebedrijf als een ondernemend, merk minnend en eigenzinnig bedrijf. Dat is prima, maar waarom zou je het risico op merkreputatieschade nemen voor een paar hectoliter bier?

Fotocredits Flickr: Frits van Eldik

 

 

 

 

Leo van Sister

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken