Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister

![[column] Prijzencarrousel in de autojungle](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
![[column] Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?
Het Aidsfonds heeft afgelopen maandag 28 november in de Volkskrant een nepadvertentie geplaatst van zorgverzekeraar Selectivia die klanten zou selecteren op basis van ‘achtergrond, gender en oriëntatie’. Rumour around the brand, maar ook veel negatieve ophef.
![[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?
We zijn er in de zomer al voor gewaarschuwd en nu is het dan zo ver: de consumentenbestedingen staan flink onder druk en de consument laat zich aanmerkelijk minder vaak zien in (online) winkels en besteedt flink minder. Kortom, het is crisis en wat is dan de beste marketingstrategie?
![[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken
Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Social media zijn leading in het brein van mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act.
![[column] Marketeers worstelen met marketing imitatieproducten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers worstelen met marketing imitatieproducten
Al decennia lang stromen er vele nieuwe imitatieproducten uit de vlees- en zuivelcategorie de markt op. Het kost marketeers doorgaans vrij veel moeite om de juiste positionering en boodschap voor die producten te vinden.
![[column] Marketing in recessietijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing in recessietijd
De inflatie voor de consument is met ruim 10% (bron: CBS) al zeer hoog en stijgt voorlopig verder door; daarmee is het verlies aan koopkracht nagenoeg evenredig groot. En dat gaan vrijwel alle sectoren en aanbieders in de markt binnenkort merken.
![[column] Das Gestalt geeft merk gestalte](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.
![[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan
Zo'n 60% van de CEO’s van grote bedrijven wereldwijd rekent erop dat er voor het eind van 2023 sprake zal zijn van een recessie in hun belangrijkste markt. Dit blijkt uit een peiling van het gerenommeerde onderzoeksinstituut The Conference Board, dat leden heeft uit het bedrijfsleven. Marketeer: let daarom extra op je P van prijs.
![[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?
Talloze onheilsprofeten bij banken en overheden prediken dat de inflatie in Nederland veel te hoog is, het besteedbaar inkomen steeds meer onder druk staat, te veel mensen nu al betalingsproblemen hebben en dat er een langdurige recessie voor de deur staat. Wat te doen als marketeer?
![[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.
![[column] Je zult nu maar marketeer zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.
![[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
![[column] Appranding: branding anno 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Appranding: branding anno 2022
Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dag met het ontwikkelen van al die apps. Maar er wordt pas echt verdiend door aanbieders die de apps exploiteren zoals Apple Play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.
![[column] Bouwmarkten gedijen goed bij vrouwen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bouwmarkten gedijen goed bij vrouwen
Sinds enige tijd staan bij twee van de grootste bouwmarkten vrouwen aan het roer en dat is te merken. Waren de campagnes en het assortiment van oudsher veel meer op klusmannen gericht, nu is dankzij de vrouwelijke CEO’s van Gamma en Praxis de female touch in communicatie duidelijk merkbaar.
![[column] Gescheiden merken: bloeien of bloeden?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gescheiden merken: bloeien of bloeden?
In de Duitse markt wil het nog wel eens knetteren binnen familiemerken. Dat leidt niet alleen tot heftige taferelen, maar ook tot splitsingen van het merk. Bekende voorbeelden zijn – allemaal familiebedrijven - Aldi Nord en Aldi Sud, Adidas en Puma en Hansgrohe en Grohe in de sanitair. Recent is daar de splitsing van Dr. Oetker bijgekomen. Maar, wat doet dat met het merk?
![[column] Verkiezingen: hoe val je op als politiek merk?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verkiezingen: hoe val je op als politiek merk?
Het is weer spitsuur in politiek Den Haag. Maar liefst 37 partijen zijn toegelaten door de kiesraad. Leo van Sister vraagt zich af hoe politieke merken zich manifesteren.
![[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste
Onder grote druk van de samenleving heeft het kabinet besloten dat vanaf 3 maart de winkels weer een heel klein beetje open mogen. Twee personen per 10 minuten. Ja, daar is de retail enorm mee geholpen natuurlijk…
![[column] Neemt Tony's met Akwasi de verkeerde afslag?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Neemt Tony's met Akwasi de verkeerde afslag?
Tony's Chocolonely heeft Akwasi gekozen als uithangbord voor onder meer hun Tony's Fair. Een op het eerste oog wellicht logische en slimme keuze, maar zijn de radicale denkbeelden van de rapper niet te extreem?
![[column] Gaat Blokker het in blokjes redden?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat Blokker het in blokjes redden?
Blokker heeft de laatste jaren behoorlijk veel last gehad van formules als Action, Big Bazar, bol.com, AliExpress, Hema en sinds kort ook van Amazon.nl. De toenmalige directies dachten een tijdlang dat dit Blokker niet veel zou raken. Hoe anders pakte het uit voor de formule.
![[column] Vaarwel Giep, grote inspiratiebron voor het merkdenken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vaarwel Giep, grote inspiratiebron voor het merkdenken
Het is terecht dat zeer veel mensen uit het reclamevak Giep Franzen veel mooie herinneringen en kwaliteiten toedichten voor al zijn prestaties in het reclamevak en als oprichter van het eens zo befaamde FHV-BBDO, het ‘ministerie van reclame.’
![[column] Change is good: van groei naar duurzaam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Change is good: van groei naar duurzaam
De Covid-19 crisis gaat de verandering in onze economie behoorlijk versnellen. De gedeeltelijke lockdowns in het voorjaar en najaar en het feit dat zeer velen thuis hun werk doen heeft vele ondernemers en werknemers flink aan het denken gezet. Is dit de genadeklap voor de groei-economie?
- AlgemeenNieuws Zzp'ers mogen gezamenlijk...Nieuws DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Van Der...Nieuws Lowlands in kwartier uitverkochtWeblog [column] Consumer - centricity van...Nieuws DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Neeve:...Nieuws [branded content] B2B digital...
- B2BNieuws Monitor Consumentengedrag:...Nieuws Kaartverkoop Nima Marketing Day 2023...Nieuws Dataplatform Eyk wil marketing op...Weblog [column] Is de no-logo campagne van...Weblog Column Marketing en PIM: het kan nog...Weblog [column] 5 Flinke Stappen (voordat...
- BureausNieuws Denksport en Natwerk laten hersenen...Nieuws Susan Houben: Polderen is dodelijk...Nieuws Pierre Humeau nieuwe International...Nieuws Hightechbedrijf ASML zet spotlight...Weblog [column] Commercialreview januari...Nieuws Center Parcs Europe krijgt nieuwe...
- ContentmarketingNieuws Levi's viert 150 jaar 501 jeans met...Nieuws Emma opent eerste eigen fysieke...Nieuws Van den Bergh en zijn genuanceerde...Weblog [Marketing the Rainbow #28b]...Weblog [column] 2023, het jaar van de...Nieuws Thema Branded Content Event 2023 is...
- DesignNieuws Ford keert terug in de Formule 1Weblog [column] Niet voor het laatst hotWeblog [column] Bentley: 531 strekkende...Nieuws Nederlandse klederdracht op...Weblog Column Maak het circulair of maak...Nieuws BMW i4: is dit de ultieme EV?
- Food en RetailNieuws TP Vision investeert in merk AOC en...Nieuws La Vie benut publieke muur van...Weblog [column] De B van BiebNieuws Coco & Sebas neemt zestien...Nieuws Nestlé Purina Petcare introduceert...Nieuws Campagne Bavaria parodieert All You...
- MediaNieuws Runners World maakt cover van 200...Nieuws Totale kijktijd televisie licht...Nieuws Ad Alliance en Dag en Nacht Media...Nieuws 3MO gaat samenwerken met Stam Media...Nieuws Luisterbreed onderzoek biedt inzicht...Nieuws Fairphone kiest Abovo Media
- Online MarketingNieuws Fonq maakt adverteren voor partners...Nieuws Google licht antwoord op ChatGPT...Nieuws Freshworks gaat samenwerking met...Nieuws Arbeidsplatform Maqqie ziet omzet...Nieuws Maxeda lanceert eerste...Nieuws Zorgen om privacy, maar ook meer...
- SponsoringNieuws Profile nieuwe naamsponsor...Nieuws Stichting Hartekind start campagne...Nieuws Fight cancer en partners: grootste...Nieuws Adidas presenteert wedstrijdbal WK...Nieuws Renault benoemt 3 nieuwe...Nieuws Sten Richters gaat met Cupra voor...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- TP Vision investeert in merk AOC en... 08-02-2023
- La Vie benut publieke muur van... 08-02-2023
- Coco & Sebas neemt zestien... 07-02-2023
- Nestlé Purina Petcare introduceert... 07-02-2023
- Campagne Bavaria parodieert All You... 06-02-2023
- Plus start met verkoop brood van... 06-02-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »