Mediabestedingen zorgverzekeraars stijgen 8%
- Media
- 6 feb 2014 @ 10:57
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZorgverzekeringReclameMediastrategie
- 6 feb 2014 @ 10:57
- Redactie Media
De totale bruto mediabestedingen van zorgverzekeraars bedroegen afgelopen jaar bijna 59 miljoen euro, een stijging van 8% vergeleken met 2012. Traditiegetrouw waren de mediabestedingen het hoogst in december, de maand waarin verzekerden van zorgverzekeraar kunnen wisselen. Zilveren Kruis gaf wederom het meeste geld uit, namelijk een slordige 11 miljoen euro.
Naast het feit dat de bruto mediabestedingen van de zorgverzekeraars fors stegen, begonnen de campagnes in 2013 ook eerder, zo becijferde onderzoeksbureau Nielsen. In september 2013 werd met 2 miljoen euro al meer dan tien keer zoveel geadverteerd als in dezelfde maand een jaar eerder. Ook in oktober en november, de maanden dat de reclamecampagnes van zorgverzekeraars normaal gesproken beginnen, lagen de bestedingen hoger dan in 2012.
Zilveren Kruis was net als het jaar ervoor de grootste adverteerder voor zorgverzekeringen met bijna 11 miljoen euro budget, een stijging van meer dan 50%. Op gepaste afstand volgen CZ met 7,3 miljoen euro (+12%) en Menzis met 6,9 miljoen euro, goed voor een verdrievoudiging van het mediabudget. Agis, dat in 2012 nog de vierde grootste adverteerder was, sneed fors in het mediabudget en besteedde ditmaal met 2 miljoen euro bijna 60% minder.
Televisie is nog steeds veruit het meest gebruikte mediumtype voor zorgverzekeraars met bijna 35 miljoen euro aan mediabestedingen, goed voor een aandeel van 59%. Ook radio en internet zijn belangrijk in de mediamix met een aandeel van respectievelijk 22% (12,9 miljoen euro) en 8% (4,6 miljoen euro).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Achmea
- Nielsen
- commercials
- campagnes
- CZ
- Zilveren Kruis
- zorgverzekering
- reclame
- zorgverzekeraars
- mediabestedingen
- Menzis
- budgetten
- reclamegeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Cosmopolitan wint goud tijdens Mercurs 2025 - Oeuvreprijs Derk...
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
- Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
Laatste Nieuws
- Cosmopolitan wint goud tijdens... 20-11-2025
- Retailmedia verschuift van search... 20-11-2025
- Makers Oogappels benoemd tot Vriend... 19-11-2025
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

