Nederlandse SpaceBuzz finalist voor Fast Company 2021 WCI Awards

Nederlandse SpaceBuzz finalist voor Fast Company 2021 WCI Awards
  • Media
  • 5 mei 2021 @ 15:04
  • 22906 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardMaatschappij

Het Nederlandse educatieprogramma SpaceBuzz is verkozen tot finalist van de Fast Company 2021 World Changing Ideas Awards in de categorie Educatie. De prestigieuze internationale prijs eert innovaties die het verschil willen maken in het oplossen van maatschappelijke, economische, gezondheids- en klimaatproblemen.

Het educatieprogramma SpaceBuzz, mede opgericht door André Kuipers, helpt kinderen zich bewust te maken van de noodzaak goed voor de aarde te zorgen. Hiervoor is een innovatief onderwijsconcept ontwikkeld waarin een ruimtevaartervaring in een raketvoertuig – voorzien van vooruitstrevende virtual reality (VR)-technologie – wordt gecombineerd met leren in de klas. De SpaceBuzz reist gratis langs honderden scholen door heel Nederland, staat binnenkort ook voor een langere periode in Artis en rolt in 2021 uit naar Frankrijk, Italië en Hongarije. Het doel is uiteindelijk 100 miljoen kinderen wereldwijd te bereiken.

Spacebuzz heeft wereldwijd goedkeuring van de Association of Space Explorers, die ruim 400 astronauten uit 38 landen vertegenwoordigt.

Een leerervaring met impact
De SpaceBuzz is een ruim vijftien meter lang raketvoertuig voorzien van de nieuwste 4D VR-technologie. Leerlingen worden als bemanningsleden voorbereid op hun ‘ruimtereis’ en ontdekken gaandeweg met commandant André Kuipers de aarde door de ogen van een astronaut. Aansluitend doen kinderen mee aan een aantal andere activiteiten – van lessen over STEM-thema’s tot het organiseren van een persconferentie waar de leerlingen (oftewel kersverse ‘ambassadeurs van planeet aarde’) hun SpaceBuzz-ervaring delen met anderen. Tot nu toe telt SpaceBuzz bijna tienduizend ‘ambassadeurs’. VR biedt hun een blijvende indruk en een inspirerende
manier om te leren over de ruimte, de aarde en technologie.

Pionieren in educatie
Uit meer dan vierduizend inzendingen op het gebied van transport, educatie, voeding, politiek, technologie en meer selecteerde een panel van Fast Company dit jaar SpaceBuzz. De awards omvatten inzendingen van over de hele wereld, van Brazilië tot Vietnam. SpaceBuzz valt in de categorie Educatie aangezien het programma als doel heeft kinderen wereldwijd te inspireren met een ander perspectief en ze te activeren als ‘ambassadeurs van planeet aarde’.

‘Vanuit de ruimte zag ik hoe schitterend mooi, maar ook hoe kwetsbaar onze aarde is. Dit gevoel heet het overview effect. Aan boord van de SpaceBuzz kunnen kinderen wereldwijd zelf dat effect beleven. Wij zijn ontzettend trots dat de Fast Company 2021 World Changing Ideas Awards de impact van deze speciale leerervaring ook waardeert en ons heeft uitgekozen als finalist’, aldus André Kuipers, mede-oprichter en ambassadeur van SpaceBuzz.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken