[column] Grens
- Media
- 27 dec 2022 @ 14:53
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - MarketingMaatschappij
- 27 dec 2022 @ 14:53
- Sjaak Hoogkamer
We staan op de grens naar 2023 en er wachten ons ongetwijfeld weer veel verrassingen, want één ding is in reclame en marketing altijd zeker: never a dull moment. En als het saai dreigt te worden, verzinnen marketeers altijd weer iets om het spannend te maken. Marketing is tenslotte grenzeloos. Of toch niet?
Wat was het voor jaar? Het ging vaak over grenzen in elk geval. We hadden een grensoverschrijdend gevalletje bij Rusland wat we geen oorlog mogen noemen, maar een ‘correctie aan de Oostgrens’. The Voice bleek een bijbels Sodom en Gomorra, enkele boeren gingen ongestraft heel veel grenzen over en Van Nieuwkerk bleek helemaal niet de gedroomde mooi boy te zijn, maar een ordinaire schreeuwlelijk.
En de prijzen gingen door het dak. Niet alleen die van energie, maar ook van de dagelijkse boodschappen. De grens lijkt hier nog niet bereikt, want volgend jaar gaat de prijs van een biertje bijvoorbeeld alweer met 10 procent omhoog. Ook dat is een zekerheid in marketing (überhaupt eigenlijk in alle gevallen): de consument betaalt uiteindelijk altijd het gelag.
Zijn er nog grenzen in marketing? Ik denk dat die in 2023 steeds meer gestalte zullen krijgen. Criticasters roepen vaker en nadrukkelijker dat marketeers de consument ‘gijzelen’ en dat deze geen kant meer op kan. Tuurlijk, de macht van de techgiganten is nog steeds alarmerend groot en de tools die marketeers ter beschikking hebben om de consument te verleiden, worden steeds geavanceerder, maar tegelijkertijd klinkt de roep om meer persoonlijke verbinding tussen merk en klant en dus eerlijker communicatie.
De enorme hoeveelheid media geeft de marketeer sterke wapens, maar het is ook een enorme valkuil. Alles wat een merk doet, denkt, roept ligt binnen luttele seconden op straat en maakt het kwetsbaar. Misschien daarom wel de belangrijkste boodschap voor marketeers voor 2023: ken je grenzen en denk goed na als je erover wilt stappen.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 20, 2022.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

