Leestrends 2023: financiën, ontspanning en budget koken
- Media
- 8 dec 2023 @ 08:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 dec 2023 @ 08:37
- Sjaak Hoogkamer
De tijdschrift- en krantenapp Readly heeft zijn jaarlijkse rapport over de leestrends in 2023 samengesteld.
De inzichten van dit jaar laten zien dat er wereldwijd 390.000 digitale nummers 160 miljoen keer zijn gelezen op het platform, met een piek in groei bij het lezerspubliek in categorieën Business & Finance (+22%), Lifestyle (+18%) en Eten & Drinken (+13%). De gemiddelde abonnee besteedt 8,6 uur per maand aan digitaal lezen op de app.
De categorie Business & Finance heeft aan populariteit gewonnen: het aandeel van deze categorie in het totale lezerspubliek is wereldwijd met 22 procent gestegen ten opzichte van 2022. Gedurende het jaar trokken specifieke edities waar advies over persoonlijke financiën werd gegeven, het grootste aantal lezers aan. Dit duidt op een hernieuwde belangstelling voor deze categorie onder abonnees.
In 2023 beleefden verschillende delen van de wereld een tumultueus jaar, waarbij mensen op zoek gingen naar ontspanning en ontsnapping aan de realiteit.
De Lifestyle categorie is met 18 procent gestegen. Tal van invloedrijke personen en gebeurtenissen hebben bijgedragen aan bepalende nieuwsmomenten, zoals de kroning van koning Charles VI, de opkomst van Barbie-mania en de herdenking van het icoon Tina Turner. Margot Robbie was een van de coversterren die de grootste aantrekkingskracht had op internationale lezers op Readly.
‘Te midden van economische onzekerheid, geopolitieke onrust en klimaatuitdagingen wenden consumenten zich tot kwaliteitsjournalistiek voor antwoorden, begeleiding en afleiding. Zij maken zich vooral zorgen over de wereldeconomie en de gevolgen daarvan op persoonlijk vlak, en verlangen tegelijkertijd naar ontsnapping van de realiteit van de uitdagingen die zich in 2023 hebben gemanifesteerd,’ aldus Jan-Sebastian Blender, Head of Content bij Readly.
Ook constateert Readly een stijging van 13% in het openingsaantal van zijn uitgaven in de categorie Eten & Drinken in 2023. Lezers zijn steeds meer geïnteresseerd in plantaardige recepten en hebben een voorkeur voor budgetvriendelijk thuis koken. De populariteit van keukenapparatuur zoals de airfryer en smart home-technologie heeft koken gemakkelijker gemaakt, wat heeft geleid tot een toename van tijdschriften gericht op airfrying.
De Nederlandse lezers in 2023
• Nederlandse lezers hebben 2,5 miljoen nummers gelezen
• Het favoriete moment op de dag om tijdschriften te lezen is rond 18:00 uur
• Kranten worden het meest op zondagochtend rond 7:00 uur gelezen
• 56% van alle titels gelezen door Nederlandse gebruikers zijn buitenlandse titels, zoals The Guardian, BILD en The Independent
• De tijdschriften worden voor 55% door mannen en 45% door vrouwen gelezen
• De kranten worden voor 78% door mannen en 22% door vrouwen gelezen
• De meest gelezen categorieën in Nederland zijn:
1. Beroemdheid & entertainment
2. Lifestyle
3. Auto's en motoren
4. Tech
5. Hobby & DIY
Meer trends en toplijsten zijn te vinden in het volledige rapport.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management