Volkert Wilkens (Google): 'Data is niet het eindproduct'

Volkert Wilkens (Google): 'Data is niet het eindproduct'
  • Online
  • 13 feb 2019 @ 10:36
  • 28959 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewCongres

Volkert Wilkens, sales manager Benelux bij Google Analytics 360, vertelt morgen op het Data Driven Commerce Event over hoe merken concurrentievoordeel kunnen behalen door het gebruik van data.

Waar komt jouw passie voor data vandaan?
‘Data is de essentie van mijn werk. Er is zoveel data beschikbaar dat het de kunst is om data op zo’n manier te gebruiken en te ontcijferen dat je er ook echt iets mee kunt. Als je succesvol wilt zijn in de online of advertentiewereld, dan moet je ook datagedreven zijn.’

Wat voor invloed heeft data op jouw werk?
‘Die invloed is heel groot. Ik werk vanzelfsprekend veel met Google Analytics omdat het data inzichtelijk maakt. Zonder data bestaat mijn werk simpelweg niet. Ook in de advertising is data essentieel: data helpen om te bepalen of een campagne succesvol is geweest.’

Wat is het grootste misverstand op het gebied van data-inzet?
‘Data an sich vertelt niet genoeg. Er is context nodig is om er iets mee te kunnen. Het is geen waarheid op zich. Het gaat om de transformatie van data naar inzichten door het toevoegen van context. Dat voegt waarde toe.'

Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd?
‘Je moet niet direct alles willen. Begin groot in de basis en pas als succes bewezen is, kan je granulairder doorgaan. Het hoeft niet zo complex en je hoeft niet alle opties direct uit te spelen. Je moet eerst leren fietsen voordat je op een eenwieler wilt rijden. Je hoeft het dus niet zo complex en zo uitgebreid mogelijk te doen.’

Data Driven Commerce Event vindt plaats op donderdag 14 februari in Van der Valk Hotel in Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken