[branded content] 'Laat het product de klant vinden'

[branded content] 'Laat het product de klant vinden'
  • Online
  • 8 nov 2021 @ 11:37
  • 37596 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dat e-commerce steeds belangrijker wordt is ondertussen al een cliché. Dat e-commerce ook steeds belangrijker wordt bij CPG (Consumer Packaged Goods, hele gewone producten zoals eten, drank en toiletpapier) is na de lockdown ook geen voorpaginanieuws meer. Maar hoe zorg je dat je (potentiële) klanten jou en je producten vinden?

Nog nooit waren (potentiële) klanten zo makkelijk te bereiken en tegelijkertijd zo moeilijk vast te houden. Makkelijk te bereiken omdat bijna iedereen wel op een of meer van de social media kanalen actief is – en moeilijk vast te houden omdat iedereen wel op een of meer van de social media kanalen actief is. Dat zorgt voor een versplintering van je doelgroep. Je kunt natuurlijk heel veel geld uitgeven aan een campagne die alle platforms omvat. Maar dat kost tijd, geld en biedt geen garantie voor succes. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld advertenties rond viral video’s die niet aansluiten bij de interesse van de kijker een negatieve impact hebben.

Klanten
Zowel off- als online klanten zijn in twee groepen te verdelen: zij die weten wat ze zoeken en diegenen die niet echt gericht op zoek zijn. Voor de eerste groep is het huidige e-commerce- en marketingmodel geschikt. Deze klanten zoeken en filteren zelf en maken aan de hand van aangeboden informatie een keuze. Voor die groep klanten is het belangrijk dat je SEO en (content)marketing op orde is. Maar hoe breng je je producten onder de aandacht van de andere groep, de digitale funshoppers?

Voor die groep schiet het huidige e-commerce model tekort. Idealiter komen jouw producten vanzelf onder de aandacht van deze groep potentiële klanten. Nou ja, vanzelf gaat het niet lukken. Maar met Discovery Commerce gebruik je het enorme bereik van social media én de kracht van Machine Learning om voor jouw product(en) relatief eenvoudig de juiste aandacht te genereren.

Niet op zoek maar wel geïnteresseerd

Maar wat is dan ‘Discovery Commerce’? Heel kort gezegd: je zorgt ervoor dat een potentiële klant tegen een product aanloopt waar hij of zij niet perse naar op zoek is, maar wel interesse in heeft. Eigenlijk het digitale equivalent van funshoppen, met als belangrijkste verschil dat je ervoor zorgt dat er alleen winkels te zien zijn waar de bezoeker toch al interesse in heeft. En de potentiële klant hoeft er haar of zijn luie stoel niet voor uit.

Voortrekkersrol Facebook
Dat klinkt als heel veel werk, maar in de praktijk valt dat mee. Facebook, het grootste social media platform ter wereld, speelt een voortrekkersrol bij Discovery Commerce. Het bedrijf beschikt over de data en de technologie om Discovery Commerce mogelijk te maken. Maar ook over de kennis en kunde om Discovery Commerce op gebruikersvriendelijke wijze beschikbaar te stellen, ook voor de iets minder begaafde computertovenaars en SEO-kunstenaars. Op de Facebook-business pagina’s staan alle mogelijkheden overzichtelijk gerangschikt, gegroepeerd rond wat je wil bereiken: een grotere naamsbekendheid bijvoorbeeld, of meer inzicht in je doelgroep.

Hoe groot of hoe klein je winkel is maakt niet uit, Discovery Commerce is voor alle bedrijven bereikbaar. Het maken van een winkel en afrekenen via Facebook is eenvoudig en geeft ook de kleinste ondernemer een etalage waar miljoenen potentiële klanten kunnen snuffelen. Daarmee komt het ideale e-commerce scenario, een persoonlijke benadering van klanten en kopen zonder frictie, wel heel dichtbij.

Kijk wat Facebook Discovery Commerce voor jouw digitale etalage kan betekenen op https://www.facebook.com/business/c/discovery-commerce

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken