Wat maakt langlopend partnership tussen ING en KNVB zo bijzonder?

Wat maakt langlopend partnership tussen ING en KNVB zo bijzonder?
  • Sponsoring
  • 29 nov 2018 @ 23:07
  • 8900 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingPartnershipVoetbalSponsorRingSponsoring

De KNVB-sponsoring door ING is afgelopen maandag bekroond met een SponsorRing voor beste Langlopend Partnership. Een leerzame case voor wie zijn sponsoring wil bestendigen. Lees hier het oordeel van de vakjury over deze bijzondere samenwerking.

De betrokkenheid van ING bij het Nederlandse voetbal is lang en groot. ING is al sinds 1996 sponsor van de KNVB en van het Nederlands elftal. Sinds 1 januari 2010 is ING bovendien hoofdsponsor en shirtsponsor van zowel het Nederlands elftal als alle vertegenwoordigende elftallen. In 2016 werd het sponsorcontract verlengd tot en met 2022.

Topsport én breedtesport

ING levert naast de sponsoring van de KNVB en Oranje ook een grote bijdrage aan de breedtesport. ING is hoofdsponsor van 145 amateurverenigingen. Deze contracten verlengde ING na afloop van de eerste sponsorperiode (2014-2017) met drie jaar tot en met 2020. ING verlengde ook de contracten met 330 subsponsorclubs. Daarnaast valt de ondersteuning van G-Voetbal door ING positief op. Inmiddels worden ook de Oranje Leeuwinnen volledig omarmd door ING.

In de afgelopen jaren heeft ING het partnership met de KNVB geactiveerd via ijzersterke campagnes, ook in de jaren waarin Oranje niet meedeed aan het EK en WK. De Oranje Fandagen zijn daarvan een voorbeeld. Daarnaast was er een succesvolle inzet van branded content en werd er veel eigen content gecreëerd rondom voetbal, zoals via de documentaire Dribbels & Dromen met Ruud van Nistelrooy en het ING Only Football-YouTube kanaal met onder andere Soufiane Touzani.

Opvallen in voetbal is moeilijk

Het is ongelofelijk moeilijk om juist in het voetbal op te vallen als sponsor, laat staan impact te bereiken. ING lukt dat al jaren. ING weet het ‘gevoel’ van voetbal steeds weer goed uit te drukken in campagnes en activaties en slaagt er daarmee in om een connectie te maken met de voetballiefhebber. Dat maakt het verschil met veel andere merken in voetbal. Ook op het moment dat in principe alle communicatie van ING 'on hold' gaat vanwege het onder vuur liggen van het bedrijf blijft de communicatie over Oranje doorgaan. Dat tekent het belang en geloof in dit langlopende partnership.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken