Wat merken hebben aan game-influencers

Wat merken hebben aan game-influencers
  • Sponsoring
  • 1 okt 2019 @ 12:05
  • 9826 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementOnline gamingeSports

Koen Weijland vergaarde nationale bekendheid toen hij in 2016 een contract tekende met Ajax en de eerste professionele esporter werd in Nederland. Inmiddels is de 26-jarige gamer een influencer met bijna 200.000 abonnees op zijn YouTube-kanaal. Wat kunnen merken leren van het werken met een game-influencer?

Koen Weijland is waarschijnlijk Nederlands bekendste FIFA-speler. Hij werd vijfmaal Nederlands kampioen en drie keer wereldkampioen FIFA. Sinds zijn vertrek bij Ajax in 2018 is hij zich nog meer gaan richten op het bouwen van zijn eigen merk. Dat heeft hem geen windeieren gelegd. Weijland startte zijn eigen community (genaamd Team Strijders), hij bracht een boek uit, lanceerde samen met Nike en 100% voetbal een kledinglijn, is presentator bij onder meer FOX Sports én wist met OnePlus een grote partner aan zich te binden.

'Voordat ik esporter werd, had ik al een grote groep volgers op YouTube', vertelt Weijland. 'Esports is voor mij een opstap geweest naar een carrière als presentator, want dat is altijd mijn ambitie geweest. Ik heb mijn eigen community opgericht om nog beter in contact te komen met mijn achterban. Er is nu een betere connectie en online hebben we met de nieuwe website een plek gecreëerd waar alles bij elkaar komt.'

Natuurlijke relatie

Weijland is nu een van de bekendste game-influencers van Nederland. Dankzij zijn grote bereik ging OnePlus, een jong technologiebedrijf, een jaar geleden met hem in zee. 'One Plus zocht een manier om meer bekendheid te genereren in Europa, en dus ook Nederland. Ze kwamen bij mij uit, omdat ik een specifieke doelgroep bereik waar ook One Plus zich op richt. Bovendien passen het bedrijf en ik goed bij elkaar. We zijn jong en vooruitstrevend, luisteren goed naar onze community en streven het allerhoogste na.'

Weijland spreekt van een ‘natuurlijke relatie’ tussen hemzelf en het merk. Zijn fans hebben ook nog nooit iets negatiefs gezegd over het partnerschap. 'De samenwerking met OnePlus is een match; kijkers begrijpen dat we de handen ineen hebben geslagen. We verwerken OnePlus op een stille manier in de content. Ik heb nog nooit een story geplaatst met heel prominent een logo van hen. Ze willen graag top of mind worden in een bepaalde doelgroep en dat gaat het beste als de content past binnen wat je normaal maakt.'

Influencer Power

Hoewel onderzoek uit Duitsland onlangs liet zien dat Instagram-accounts met veel volgers kampen met steeds lagere interactieratio’s op gesponsorde berichten, denkt Weijland dat het inzetten van influencers nog steeds een goede marketingstrategie is. 'Bedrijven geven enorm veel geld uit aan het inkopen van advertenties op YouTube of televisie. Via influencers kun je een specifieke doelgroep bereiken, waarmee je een positieve associatie bij jouw merk kunt oproepen. Bovendien kun je via influencers voor een laag bedrag heel veel mensen bereiken. Ik vind influencer marketing enorm krachtig. Ik ben zelf het bewijs dat deze vorm van marketing goed kan werken.'

Koen Weijland is een van de sprekers op het event EsportsX, dat op vrijdag 18 oktober 2019 plaatsvindt in Rotterdam Ahoy. Dit artikel van Remco Tervoort verscheen eerder op Sportnext.nl.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken