Belgische The Arena Group gaat stadions Nac Breda, FC Utrecht en FC Den Bosch exploiteren

Belgische The Arena Group gaat stadions Nac Breda, FC Utrecht en FC Den Bosch exploiteren
  • Sponsoring
  • 19 sep 2023 @ 09:03
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Evenement

Het Belgische The Arena Group exploiteert voetbalstadions op niet-wedstrijddagen voor bedrijfs- en andere evenementen. In België werkt het Gentse bedrijf al met zeven voetbalclubs en in Nederland gaat het aan de slag in de stadions van drie clubs uit Eredivisie en de Eerste Divisie: Nac Breda, FC Utrecht en FC Den Bosch.

V.l.n.r.: Michiel Vanderheyden (CEO The Arena Group), Bas van der Donck (Financieel manager Top Events Group), Ann Vantomme (Sales Manager The Arena Group) en Wouter Lindenberg (Operations Manager Top Events Group)

Michiel Vanderheyden van The Arena Group: ‘De infrastructuur die aanwezig is in voetbalstadions is uitermate geschikt voor events. Het potentieel is enorm.’

Nieuw verdienmodel voor clubs
De financiële toestand van veel voetbalclubs blijft precair, vervolgt Michiel Vanderheyden van The Arena Group: ‘De inkomsten zijn sterk afhankelijk van sportief succes, tv-rechten en sponsorcontracten. Vooral de rendabiliteit van kleinere clubs staat onder druk. Het wordt steeds moeilijker om grote sponsors te vinden en in België gaan straks ook de nieuwe regels in waarbij gokbedrijven geen zichtbare rol als sponsor meer mogen vervullen. Het diversifiëren van de inkomsten en aantrekken van nieuwe leads voor sponsoring zijn dus een absolute noodzaak.’

Onderbenutte infrastructuur
Na de ingebruikname van de Ghelamco Arena in Gent in 2013, werd The Arena Group opgericht om het meest recente voetbalstadion in België ook op niet-wedstrijddagen te laten renderen. Vanderheyden en zijn team, die ruime ervaring hebben in het organiseren van bedrijfs- en publieksevents, zagen in dat een voetbalstadion over uitstekende faciliteiten beschikt: een vlotte bereikbaarheid, ruime parkeermogelijkheden, multifunctionele zalen en een goede logistieke uitrusting. Vanderheyden: ‘In feite wordt het potentieel van veel stadions onderbenut, terwijl ze net uitermate geschikt zijn om, op niet-wedstrijddagen, evenementen te hosten of te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan seminars, personeelsfeesten en congressen. Daarnaast leent een stadion zich ook uitstekend voor grote publieksevenementen zoals concerten. Al deze activiteiten kunnen bijkomende inkomsten genereren voor de club.’

400 events, 45.000 bezoekers, 7 miljoen omzet
Op jaarbasis organiseert de groep nu 350 tot 400 events in de stadions, goed voor 45.000 bezoekers en een omzet die in 2023 zo’n 7 miljoen zal bedragen, aldus Vanderheyden: ‘Voor de voetbalclubs levert het een nieuwe bron van inkomsten op, maar er is meer. Wat we de voorbije jaren vooral gemerkt hebben, is dat er een hefboomeffect ontstaat door stadions open te stellen voor events. Bedrijven (her)ontdekken het voetbal en dat leidt tot meer commerciële leads en business voor de betrokken clubs. Tegelijkertijd slagen we erin de hospitality-diensten naar een hoger niveau tillen. Als creatieve partner zoeken we immers altijd naar mogelijkheden om, naast de logistieke organisatie in het stadion, ook de beleving voor, tijdens en na een wedstrijd te verbeteren.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken