[Mijn marketing] Denise Willigers: ‘Ik mis een school die ‘reclame’ leert’

[Mijn marketing] Denise Willigers: ‘Ik mis een school die ‘reclame’ leert’
  • Algemeen
  • 4 sep 2020 @ 11:49
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FilmMarketing

Denise Willigers (32), head of business development bij productiemaatschappij DPPLR, vindt dat er in de reclame-industrie te weinig wordt geïnvesteerd in talent. 'Men wil zo lang mogelijk kapitein blijven, maar er wordt niet gekeken naar wie straks het schip gaat besturen.'

Knipoog

Met DPPLR gaat het goed. Het lijkt alsof er een toenemende vraag is ontstaan naar meer 'light hearted'-commercials. Elke aanvraag heeft wel een element van humor of knipoog in zich en het draait minder om het artistieke element. Voorzichtig kijken we naar de toekomst en zijn we alweer aan de slag met een nieuwe Sinterklaas-campagne voor Bol.com.

Sfeer

Gek idee dat we alweer een halfjaar geleden werden gevraagd vanuit huis te werken - en dat advies geldt nog steeds. De sfeer in mijn woonkamer is niet te vergelijken met die op kantoor, maar ik ben blij we weer kunnen draaien. Campagnes die gepland stonden voor april en maart zijn inmiddels ingehaald en werken op anderhalve meter afstand is een gewoonte geworden.

Hersenactiviteit

Ik vind het te gek hoe Elon Musk aan het pionieren is. Al zijn werk staat symbool voor de toekomst. Meest recent is dat Neuralink, een implantaat dat hersenactiviteiten kan uitlezen om tot een medisch inzetbaar product te komen. Denk hierbij aan het herstel van lichaamsfuncties door beschadigde zenuwen.

Inzicht

De campagne 'What moves you, makes you' van Montblanc vind ik erg goed. Hierin wordt gebruik gemaakt van de inzichten van drie bekende personen die leven met een passie: Spike Lee, Taron Egerton en Chen Kun. Het inzicht van Spike Lee resoneert bij mij het meest: prachtige beelden waarbij het Montblanc-merk subtiel aanwezig is in de vorm van 'schrijven'.

Gelukkig huwelijk

Herc is mijn favoriete reclamebureau. Zij varen hun eigen koers. Het lijkt alsof er een persoonlijke match is met de merken voor wie -of beter gezegd mét wie- ze samenwerken. Een samenwerking tussen bureau en merk zie ik altijd als een relatie. Het draait om transparantie, eerlijkheid, communicatie en met name om vertrouwen. En daarnaast moet je elkaar ook gewoon een beetje leuk vinden. Ik heb dus het idee dat Thecla Schaeffer (CMO van Tony Chocolonely, red.) en Herc best een gelukkig huwelijk hebben.

Talent

Binnen de reclame wordt er te weinig geïnvesteerd in jong talent en ontwikkeling. Het lijkt soms alsof het belangrijker is om zo lang mogelijk kapitein te blijven, maar er wordt niet gekeken naar wie straks het schip gaat besturen. Er is ook geen school meer die 'reclame' leert; zelfs de spoeling uit de Willem de Kooning-academie wordt steeds dunner. Ik hoop dat onze industrie creatief genoeg is om jongeren meer te interesseren voor reclame.

Synergie

Het is mijn persoonlijke uitdaging om mooie films te maken. Het realiseren van een goed idee hoeft niet duur te zijn, maar kwaliteit kost wel wat. Een productiemaatschappij wordt eigenlijk altijd gevraagd script X te realiseren voor budget Y. De uitdaging is om een bepaalde synergie te vinden waarbij 1+1 wat meer wordt dan 2.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken