[branded content] Digital Out-of-Home kan marketeer juist verrassen

[branded content] Digital Out-of-Home kan marketeer juist verrassen
  • Algemeen
  • 13 nov 2020 @ 13:00
  • 15724 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 13 nov 2020 @ 13:00
  • 15724 x gelezen
  • Sales

Digital Out-of-Home (DOOH) is een medium volop in ontwikkeling, dat marketeers in staat stelt om specifieke doelgroepen te bereiken met innovatieve technologie. Mariëlle Besselink, Marketing & Business Development Manager, en Maarten Duijne, Digital Sales Manager, van Exterion Media leggen uit hoe DOOH perfect bijdraagt aan het bereiken van specifieke doelgroepen.

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

‘Veel media-inkopers en adverteerders kennen uiteraard onze digitale schermen, maar ze zien nog niet de volle breedte van de mogelijkheden. Ze plaatsen de schermen helaas nog vaak in dezelfde categorie als bijvoorbeeld posters in bushokjes,’ legt Besselink uit. ‘De krachtige meerwaarde van DOOH betekent nu juist dat je realtime content kunt aanpassen en dus heel snel en doelgericht kunt schakelen. Een marketeer kan DOOH dus heel slim inzetten en het een waardevol onderdeel laten zijn van het mediaplan.’

Met één druk op de knop
Volgens Duijne is Out-of-Home reclame al zo oud als de weg naar Rome. We kennen per slot van rekening allemaal de commerciële muurschilderingen op het Colosseum. Eeuwenlang was dit soort reclame statisch. Denk aan de uithangborden bij winkels en posters langs de weg die moeten worden gedrukt en ingehangen. ‘Maar met de digitale schermen kun je met één druk op de knop de content aanpassen. Laatst vroeg een grote, ervaren adverteerder ons of we iets dat ze vrijdag bedacht hadden op dinsdag konden plaatsen? Dat zegt iets over hun perceptie van DOOH, want we kunnen dat al op de dag zelf. Binnen 10 minuten kan het geregeld zijn!’

Exterion Media exploiteert 2.400 digitale schermen, onder andere op locaties zoals tankstations, in winkelcentra, op straat en langs drukke wegen. Daarnaast beheren zij 15.000 postervlakken door heel Nederland.

Maatwerk: budget, maar ook doelgroep
‘Voor een adverteerder is het uiteraard met name interessant wie de reclame-uiting ziet. Wij hebben van iedere locatie, op basis van doorlopende tellingen en onderzoek, een goed inzicht in druktebeelden en doelgroepen,’ vertelt Besselink. ‘Wij bieden dan ook pakketten die gericht zijn op bepaalde doelgroepen en netwerken waarbij wordt afgerekend op het aantal gerealiseerde contacten. Door specifieker in te kopen, is het voor meer adverteerders interessant en budgetwise eerder haalbaar.’

Besselink vervolgt: “Wij hebben zes doelgroep pakketten geïntroduceerd, uiteenlopend van Zakelijke Beslisser tot Huishoudens met Kinderen, waarbij wij de passende locaties en tijden hebben geselecteerd. Zo bereik je bijvoorbeeld de zakelijke rijder o.a. in de ochtend- en avondspits op onze tankstations, echter huishoudens met kinderen bereik je bijvoorbeeld o.a. op woensdag- en vrijdagmiddag in de winkelcentra. Doordat pakketten voorgedefinieerd zijn, nemen we dat uit handen waardoor het makkelijker wordt. Doelgroep pakketten zijn specifieker, waardoor het tarief lager ligt, wat vaker mogelijkheden biedt om de campagne over meerdere weken te verdelen. Zo kan DOOH steeds beter als onderlaag bij een TV- of radiostrategie worden toegevoegd”.

“Wat veel marketeers vaak niet weten, is dat de content van social media erg goed door te plaatsen is op onze digitale schermen. Die content is vaak kort, portrait en zonder audio”, vult Duijne aan. “Het is de content die merken toch al maken. Hoe mooi en effectief is het dan om deze informatie cross-mediaal ook op andere locaties, heel gericht buiten je bestaande fanbase in te kunnen inzetten?”.

De meerwaarde van DOOH betekent dat adverteerders zichtbaar zijn met de juiste boodschap, op het juiste tijdstip, op de juiste locatie aan de juiste doelgroep

 

Zes doelgroepen, drie netwerken
Om het inkopers en adverteerders makkelijker te maken, werkt Exterion Media met zes doelgroepen: Millennials, Zakelijke Beslissers, Huishoudens met Kinderen, Studenten, High Society en de Boodschappers. Uiteraard kan er ook nog steeds op het volledige netwerk worden ingekocht, of op drie nieuwe netwerken, te weten: Urban, On The Go en Retail.

Duijne geeft een voorbeeld: ‘Stel dat je de doelgroep Millennials wilt bereiken. Op basis van onze ervaring en doorlopend onderzoek weten we dat deze groep vooral in de ochtend en avond in contact komen met onze digitale schermen. Of de Boodschappers die tijdens hun dagelijkse boodschappen of bij het funshoppen langs onze schermen lopen. Op basis van onze doelgroepen en netwerken maken we een passende selectie en dat combineren we met de gewenste aantallen en het beschikbare budget. Er is voor elke marketeer in no time een passend plan te maken.’

Technologie steeds geavanceerder
Naast technische mogelijkheden als dayparting en werken met specifieke uitingen, gaat de technologie nog veel meer mogelijk maken. Duijne ziet dan ook met de verdere invoering van bijvoorbeeld HTML5 een groeiende kans voor steeds specifiekere toepassingen. ‘Je kunt bij wijze van spreken de voorraadadministratie van de winkel koppelen aan het digitale scherm verderop in de winkelstraat en realtime laten zien dat van een mooie aanbieding nog maar 7 exemplaren op voorraad zijn. Of bij iedere vestiging van een fastfoodketen een eigen, lokale boodschap of aanbieding doen via onze digitale schermen. Natuurlijk heel gericht op de tijden dat je doelgroep langskomt.’

Flexibiliteit
‘Aanvullend kies je met het inzetten van DOOH niet alleen voor hele doelgerichte en resultaatgerichte communicatie, maar ook voor flexibiliteit,’ vat Besselink samen. ‘Het enerzijds bereiken van de massa, maar anderzijds ook specifieke doelgroep is voor adverteerders, media-inkopers en marketeers het allerbelangrijkst. Je koopt de momenten in die ertoe doen, op de plaats waar je doelgroep zich bevindt. Omstandigheden zoals het weer, een sportwedstrijd winnen of verliezen of zelfs een lockdown hebben daar invloed op, maar digitale schermen kunnen we in een handomdraai aanpassen. Want we kennen geen lange productie- en omwisseltijden. Ik ben ervan overtuigd dat wij marketeers, adverteerders en media-inkopers nog volop kunnen verrassen met de ongekende mogelijkheden van DOOH. Hier gaan we overigens dieper op in door middel van verschillende webisodes, die vanaf medio november online te volgen zijn op de website van IAB Nederland.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Exterion Media

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken