Online ticketverkoop bezienswaardigheden bijna op niveau 2019
- Algemeen
- 3 sep 2021 @ 09:49
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 3 sep 2021 @ 09:49
- Michiel van Zaane
Het aantal online verkochte tickets voor musea en bezienswaardigheden is afgelopen zomer flink gegroeid en benadert het niveau van 2019. Dat concludeert het Nederlandse platform Tiqets. De Amsterdamse scale-up ziet wel flinke verschuivingen, zowel op het gebied van populairste bezienswaardigheden als de nationaliteit van de bezoekers.
Deze zomer werd 75% van alle toegangskaarten voor Nederlandse attracties en musea gekocht door Nederlanders. In 2019 was dat nog geen 16%. Kijkend naar buitenlandse bezoekers wordt duidelijk dat markten op middellange of lange afstand van Nederland grotendeels zijn weggevallen. Waren in 2019 bezoekers uit de Verenigde Staten nog goed voor een derde plaats na Duitsland en Groot-Brittannië, in de cijfers van zomer 2021 komen ze niet meer voor. Ook nemen de Britten nog geen half procent meer in van het totale aantal boekers, terwijl dat in 2019 meer dan 10% was. In 2021 bestaat de top 3 buitenlandse bezoekers uit achtereenvolgens Duitsland, Frankrijk en België.
Bezienswaardigheden
In 2019 waren kunstmusea veruit het meest populair, deze zomer waren dierenparken favoriet. Zo'n 32% van de bezoekers kocht in 2019 een kaartje voor een kunstmuseum, op ruime afstand gevolgd door attracties (18%), rondvaarten (13%) en dierentuinen (6%). Deze zomer bezocht bijna 28% van de Nederlandse boekers een dierenpark, gevolgd door kunstmusea (18.5%) en geschiedenis en cultuurmusea (15%).
Populairste steden
Terwijl in 2019 Amsterdam de populairste stad , gevolgd door Rome, Barcelona, Parijs en op de vijfde plaats Rotterdam, was deze zomer Rotterdam favoriet bij de Nederlandse bezoekers, gevolgd door Amsterdam, Rome, Hilvarenbeek en Emmen.
Luuc Elzinga, oprichter en president van Tiqets is tevreden met de zomer. ‘Samen met onze partners, de musea en attracties, zijn we ongelooflijk blij met deze resultaten. Deze zomer lanceerden we de actie “Summer of a Lifetime” om de comeback van cultuur te vieren. Onze eerdere succesvolle virtuele campagnes toonden aan hoe mensen blijven verlangen naar cultuur. Dit bleek zeker uit de verkopen na de fysieke opening van musea en eerder al outdoor attracties.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- bezienswaardigheden
- attracties
- ticketverkoop
- bezienswaardigheden
- dierenparken
- cultuur
- citytrip
- tickets
- musea
- online
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers