[column] Minder
- Algemeen
- 6 apr 2021 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Maatschappij
- 6 apr 2021 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Het zijn tijden van schaarste, van minder. Ons leven staat in de parkeerstand, kan niet in de schaduw staan van het eens zo volle consumentenleven dat we ooit leidden. Het geld brandt in onze zakken en het enige wat we nu meer dan ooit willen is spenderen, kopen! Kan online natuurlijk, maar dat is toch minder… uhh leuk.
We kunnen blijkbaar heel goed minder. We kopen weliswaar massaal online, maar ik merk dat de coronatijd toch ook een periode van ongekende bezinning is. Veel mensen vragen zich af of het inderdaad niet een tandje minder kan met het consumeren. We staan veel langer stil of we echt iets nodig hebben. Als ik al acht colbertjes in de kast heb hangen, waarom nog een negende?
We kopen veel bewuster. De winkels staan met een kier open en mensen kunnen op afspraak even - tien minuten of iets langer - komen kijken. Opvallend is dat bijvoorbeeld meubelzaken slechts een handjevol klanten over de vloer heeft, maar dat die nagenoeg allemaal iets kopen! Dus in plaats van hordes kijkers, zijn het nu vooral kopers. Minder mensen kopen heel weloverwogen blijkbaar.
Die economische groei komt wel weer, maar er, zo las ik in de Volkskrant van 27 maart, steekt ook een ander fenomeen de kop op: de zogenoemde brede welvaartsindicator. Ofwel, hoe zit het eigenlijk met ons welzijn? We hebben in deze crisistijd meer oog voor onze geestelijke ontwikkeling en welbevinden en minder voor geld als genotsmiddel. Onze aandacht verlegt zich steeds meer naar kwaliteit van leven, een goed milieu, een betere verdeling van de welvaart, dierenwelzijn en minder naar geld verdienen en zoveel mogelijk consumeren.
Marketeers doen er goed aan om stil te staan bij deze nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen die post-corona waarschijnlijk nog een verdieping krijgen. Minder, en zeker niet meer altijd meer. Waarom altijd groeien, meer winst en meer druk op ons milieu? Minder, maar wel beter, kan ook een strategie zijn. Zit er toch nog een positieve kant aan deze crisistijd van minder.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 07, 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Retailhospitality als strategisch wapen
- Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers